« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

تحلیلی بر درخواست سازمان منطقه آزاد قشم مبنی بر جمع آوری درخواست های مردمی | مقالات 27 دي 1395
تحلیلی بر درخواست سازمان منطقه آزاد قشم مبنی بر جمع آوری درخواست های مردمی

در حقیقت عملکرد هر شخص، انتظاراتی را رقم خواهد زد و به تبع آن مسوولیتی را متوجه شخص عامل خواهد نمود . بر این اساس، عرف ، شرع و عقل حکم می کند که در حد تواناییها ، قصد اجرا و امکانات سازمانی قول دهیم،تا انتظاراتی بیجا ایجاد نشده و جامعه هدف را دچار سردرگمی و خویشتن را نزد عموم نامطمئن و غیر قابل اعتماد معرفی ننمایم .

رفتار سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با جمع آوری نامه ها و درخواست های مردمی ، جدای از پرداختن به حیطه ی مسوولیتی این سازمان در این زمینه ، عملی بود که شاهدش بودیم و طبعا انتظاراتی را نزد عموم ایجاد کرد خصوصا اینکه دایره ی درخواست ها تعریف شده نبود و شامل حیطه های گوناگون از جمله کمک و مساعدت ، امور درمانی ، آموزشی ، فرهنگی ، اشتغال ، امور عمومی و امور خصوصی می شد و همه ی اقشار و همه ی روستاهای سطح جزیره ی قشم را پوشش می داد .

درصد استقبال مردم همدر برخی روستاها گسترده بود بگونه ای که به عنوان مثال در روستایی با جمعیت سیصد و اندی نفر ، یکصد و شصت نامه جمع آوری شد و این نکته هم به بار مسئوولیتی سازمان در این زمینه افزوده و باعث می گردد تحلیل گران با دقت بیشتری منتظر نحوه ی مدیریت این درخواست ها توسط سازمان منطقه آزاد قشم باشند .

بایستی در نظر گرفت که همیشه مردم جزیره ی قشم ، رصد گران خوبی بوده و هستند و اگر زمانی به خاطر امری ثانوی ، درخواستی نامتجانس از آنها شود به خوبی متوجه خواهند شد و به هیچ وجه مقبولشان نخواهد افتاد که هدفی غیر از اهداف مشهود،در رفتارهای دیگران به نسبت آنها وجود داشته باشد .

سوالی که در این بین مطرح میشود این است که آیا ما شاهد تحقق همه ی درخواست های مردمی خواهیم بود ؟! یا اینکه درخواست ها اولویت بندی شده و تنها درصدی از آنها محقق خواهد شد ؟ ودر صورت فرضیه ی دوم معیارهای اولویت بندی چه خواهد بود ؟ یا اصلا تنها درخواست هایی که مربوط به مسائل عمرانی روستاها می شود در اولویت اجرا قرار خواهد گرفت ؟ که در این صورت نیازی به اعلام عمومی و اوپن گذاشتن محدوده ی درخواست ها نبود و به راحتی از کانال دهیاریها و شوراهای اسلامی اولویت های عمرانی روستاها مشخص می شد و چه ضرورتی داشت یک پیرزن و یا یک پیرمرد را مجبور کرده که علیرغم بیماری و کهنسالی ، در صف تحویل دادن درخواست یک دستگاه کولر یا یخچال یا هزینه درمان خود ایستاده و چندین ساعت انتظار بکشد و در نهایت درخواست او جزء اولویت اجرا قرار نگیرد ؟ آیا چنین رفتاری ایجاد امید کاذب نمی کند و بر درد دردمندان نمی افزاید ؟ و سوء استفاده از نیاز نیازمندان نمی باشد ؟!

به یاد حکایتی افتادم : حکایت کرده اند پادشاهی در یک شب سرد زمستان از قصر خارج شد. هنگام بازگشت سربازی را دید که با لباسی اندک در سرما نگهبانی می داد،
از او پرسید: سردت نیست؟
نگهبان گفت: چرا ای پادشاه اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم،
پادشاه گفت: من الان داخل قصر می روم و می گویم یکی از لباس های گرم مرا برایت بیاورند
نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد. اما پادشاه به محض ورود به داخل قصر، وعده اش را فراموش کرد
صبح روز بعد جسد سرما زده نگهبان را در حوالی قصر پیدا کردند، در حالی که در کنارش با خطی ناخوانا نوشته بود :
ای پادشاه ، من هر شب با همین لباس کم ، سرما را تحمل می کردم اما وعده لباس گرم تو ، مرا از پای درآورد.

به هر حال امیدواریم حرکتی متناسب با این عمل که در خور شان و جایگاه مردم نجیب و فهیم جزیره ی زیبای قشم باشد را از مسوولین محترم سازمان منطقه آزاد قشم ، خصوصا مدیر عامل محترم این سازمان شاهد باشیم و همانگونه که مردم در ارائه ی درخواست ها به ازای درخواست سازمان استقبال کردند ، این نهاد هم در پاسخگویی به این درخواست ها شفاف سازی نموده و عملا پاسخگو باشد .

..............................
نویسنده: عبدالله دریایی
منبع: هرمز
بازديد:1082| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت