« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

حوزه و دانشگاه باید به دانش روز آگاه باشند | خبرها 29 آذر 1395
حوزه و دانشگاه باید به دانش روز آگاه باشند

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم در همایش وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: اقتدار هر کشور و ملت مسلمانی وابسته به دانش می باشد و امروز که بیش از هر زمان دیگری در کشور نیازمند رشد علمی هستیم، این مسوولیت سنگین بر عهده حوزه و دانشگاه است.

وی افزود: علیم و قدیر از صفات پروردگار متعال، بارها در کنار هم با ترتیبی ویژه در قرآن کریم ذکر شده و این ترتیب پیامی دارد و باید درک شود که همانا اولویت دانش است که با کسب آن می توان به اقتدار دست یافت.

امام جمعه اهل سنت قشم عنوان کرد: حوزه ها و دانشگاه ها دارای دانش شرعی و دانش روز و مصداق بارز فضیلت علم هستند که در دین مبین اسلام صرف نظر از استفاده ابزاری که از آنها می شود، به عنوان عبادت مطرح شده و حتی جایگاه و شرافت انسان در بین سایر مخلوقات نیز در سایه این دانش است.

شیخ خطیبی اضافه کرد: انسان باید همواره به دنبال دانش باشد و در این زمینه هیچ نقطه توقفی وجود ندارد، به طوری که خداوند متعال از جمله اراده لایزال خود و هدف از بعثت رسول اکرم (ص) را نیز آموزش بشر بدون هیچ محدودیتی عنوان می کند؛ تبدیل نادانی به دانش موجب برطرف شدن بسیاری از مشکلات موجود خواهد شد، اما استفاده ابزاری از علم مصیبت و کسب دانش به دلیل مدرک آفتی است که جایگاه علم را متزلزل می کند.

شیخ عبدالرحیم خطیبی گفت: دانشجویان و طلبه ها باید متوجه حقیقت فضلیت دانش باشند زیرا این دانشمندان هستند که می توانند اسرار آفرینش را کشف کرده و به عظمت آفریننده پی ببرند، از این رو باید پیوندی ارزشمند برای تبادل علم و نظر بین حوزه و دانشگاه شکل بگیرد زیرا کشف هر چه بیشتر بزرگی دین اسلام و اعجاز قرآن می تواند بسیاری از شبهات فکری را که در اثر فاصله گرفتن و ناآگاهی از آموزه های دینی است، برطرف کند.

وی تاکید کرد: دانشگاهیان باید دانش خود را با اخلاق و دین پیوند زده و حوزه نیز به نوبه خود باید به دانش روز و تجربی که نیاز طلاب است، مسلط باشد زیرا می توانند با استفاده از معلوماتی که علم بر آن تاکید دارد به طور عینی نیز به حقیقت دست یابند.

................
منبع: ایرنا
بازديد:906| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت