« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

با بهره گیری از ظرفیت امت محمدی بودن ، خود را به اوج برسانیم | مقالات 26 تير 1395
با بهره گیری از ظرفیت امت محمدی بودن ، خود را به اوج برسانیم

شکر نعمت ها ، باعث خواهد گشت که از فیوضات و برکات آن نعمت ها بهره مند شویم . و دو نعمت بسیار بزرگ در اختیار ماست که خیلی اوقات از آنها غافلیم :

1- نعمت انسان بودن
2- نعمت امت محمد صلی الله علیه و سلم بودن

اینکه ما انسان شده ایم یکی از نعمت های بزرگ الهی است ، می توانستیم به صورت موجودات دیگری آفریده گردیم اما خداوند ما را انسان آفرید و در موردمان فرمود : و لقد کرمنا بنی آدم ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم .

و نعمت دیگر : قرار گرفتن جزء امت محمد صلی الله علیه و سلم . شاعر در این زمینه چه جالب می سراید :

یا امة ، یبس الزمان و عودها / ریان من نبع النبوة املد
تسری باعماق السنین جزوره / و تشد اذرعه النجوم فیصعد
یا أمة القرآن لم یذبل علی / شفتیک هذا اللولو المتوقد

ای امتی که زمانه خشکید اما تو همچنان از سرچشمه نبوت سرسبر و خرمی
ریشه هایت در اعماق قرن ها قرار گرفت و با بازوانت به ستارگان چنگ زده و بالا رفتی
ای امت قرآن ، این مروارید گرانبها ( قرآن و دین ) بر زبانت خشکیده نگردد .

در ادامه برخی از خصوصیات این امت را بیان می داریم تا بیشتر با منزلت آن آشنا شویم و بهتر بتوانیم قدرش را بدانیم و از این نعمت بهره گیریم:

1- بهترین امت است : خداوند متعال می فرمایند : كُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ ۗشما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده‌اند؛ (چه اینکه) امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به خدا ایمان دارید. آل عمران 110 .

و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم می فرمایند : شما تکمیل کننده ی هفتاد امتید و نزد خداوند بهترین و گرامی ترینشان می باشید.

البته این نکته را باید بدانیم که خوب بودن تنها به قرار گرفتن جزء امت حاصل نمی شود بلکه باید با عمل و در راستای فرامین حضرت حق قرار گرفتن است که انسان به این خیریت می رسد . مثالی می زنم : شما تصور کنید شخصی تمامی امکانات و زمینه های صعود به قله برایش فراهم کرده اند اگر او بخوابد و از این امکانات برای صعود استفاده ننماید مطمئنا همچنان در هزیز باقی خواهد ماند و هر گز بالا نخواهد رفت و وضعیت ما هم اینچنین است باید از امکانات و زمینه ها بهره ببریم و صعود کنیم .

2- زمین برای این امت مسجد و پاک قرار داده شده است :

در حدیثی پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم می فرمایند : جعلت لی الارض مسجدا و طهورا اینما ادرکتنی الصلاة تمسحت و صلیت و کان من قبلی یعظمون ذلک انما کانوا یصلون فی کنائسهم و بیعهم : زمین برای من مسجد و پاک قرار داده شده است ، هر جا که وقت نماز فرا برسد ( و آب نباشد ) تیمم کرده و نماز می خوانم اما امت های گذشته حق انجام این کار را نداشتند و تنها در کلیساها و عبادتگاهشان حق انجام عبادت و نماز را داشتند. ( البته لازم به ذکر است که مساجد از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند و این مربوط به مکانی است که مسجد و آب در انجا نباشد و یا اینکه اگر شخص بنابر عللی در غیر مسجد نماز خواند نمازش درست است )

3- برداشته شدن حرج و سختیها و تنگناهایی که در امت های دیگر بوده است .

در احکام دین حرج و سختی و تکلیف مالایطاق وجود ندارد .

خداوند متعال می فرمایند : او شما را برگزید، و در دین (اسلام) کار سنگین و سختی بر شما قرار ندارد؛الحج 78 .

و پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرمایند : بعثت بحنیفیة سمحة با دینی راست و آسان برگزیده شده ام .

و همچنین عائشه رضی الله عنها می فرمایند : رسول الله صلی الله علیه و سلم هر گاه بین دو امر اختیار داده می شدند آسانترینش را انتخاب می نمودند تا مادامیکه در آن گناه نبود .....

لذا احکام شریعت آسان است حتی در مورد نماز که در هیچ صورتی تا مادامی که انسان عقل دارد از گردنش ساقط نمی شود باید عرض کنم که هیچ سختی وجود ندارد به هر صورتی که انسان توانست باید نماز بخواند مثلا بنا به شرائط : ایستاده ، نشسته ، به پهلو خوابیده ، به پشت خوابیده ، با اشاره دست ، با اشاره چشم و ... اگر توان وضو گرفتن نداشت به او وضو می دهند ، اگر امکان استفاده از آب نداشت از تیمیم استفاده می کند و ... لذا اگر این عبادت در هیچ صورتی از انسان ساقط نمی شود در عوض شرائط انسان هم در نظر گرفته شده است .

در حدیثی پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم می فرمایند : بسیاری از احکام سختی که بر امت های گذشته بوده است برای ما حلال شده است و در دین ما حرج وجود ندارد ، برای تبیین بیشتر این امر مثال هایی را ذکر می کنم :

به عنوان مثال نزد یهود دیه وجود نداشت و قاتل باید قصاص می شد حتی اگر اولیای دم رضایت می دادند اما در اسلام خداوند متعال دیه را قرار داد و این یک رحمت و نعمتی بر ماست می فرمایند : فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ ۗپس اگر کسی از سوی برادر (دینی) خود، چیزی به او بخشیده شود، (و حکم قصاص او، تبدیل به خونبها گردد،) باید از راه پسندیده پیروی کند. البقره 178

یا مثلا روزه ی امت های گذشته به این صورت بوده است که علاوه بر نخوردن و نیاشامیدن حق سخن گفتن را هم نداشته اند اما از امت محمد صلی الله علیه و سلم ساکت شدن از شرائط روزه حذف شده است و این هم نعمتی است .

4- این امت گواهان خداوند بر روی زمین هستند

در حدیثی وارد شده است که روزی جنازه ای از کنار پیامبر صلی الله علیه و سلم رد شد و مردم خوبی میت را می گفتند ، فرمودند : واجب شد ، باری دیگر جنازه ای دیگر رد شد و مردم میت را بد می گفتند حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند : واجب شد ، عمر از پیامبر در این زمینه پرسید ، حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند : کسی که شما او را ستودید بهشت بر او واجب شد و آن را که او را بد گفتید استحقاق جهنم یافت ، شما گواهان خداوند در روی زمینید ، شما گواهان خداوند در روی زمینید شما گواهان خداوند در روی زمینید .

5- غر و تحجیل هم از خصوصیات این امت است

غر و تحجیل بعنی نورانی شدن دست و پاهای شخص در روز قیامت به خاطر آثار وضو

در حدیثی آمده است که روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم فرمودند : دوست داشتم که برادرانم را ببینم ، اصحاب عرض کردند ای رسول خدا ، مگر ما برادرانت نیستیم ؟ فرمود : شما اصحاب منید ، برادران من کسانی هستند که بعد از من می آیند ، گفتند : ای رسول خدا ، کسانی از امتت که بعدا می آیند را چگونه می شناسی ؟ فرمود : آنها در روز قیامت در حالی می آیند که نورانیت حاصل از وضو در آنها نمایان است .

6- یکی دیگر از خصوصیات این امت این است برای اعمال اندک آنها پاداش فراوان وجود دارد به عنوان مثال الان در ماه مبارک رمضان هستیم در این ماه شبی وجود دارد که از هزار ماه بهتر است به عبارتی اگر دو رکعت نماز را در این شب بخوانیم انگار هشتاد و اندی سال هر شب دو رکعت نماز می خوانیم .

یا اینکه هر حسنه ای که ما انجام می دهیم حداقل ده برابر به ما پاداش داده می شود .

یااگر وقتی انفاق می کنیم هفتاد برابر در مقابل به ما داده می شود و از اینجاست که پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم می فرمایند : صدقه دادن از مال کم نمی کند و این پاداش علاوه بر اینکه در آخرت هست در دنیا هم مشهود خواهد بود . پروردگار متعال می فرمایند : مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّـهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴿٢٦١﴾البقره

کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر می‌کند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسیع، و (به همه چیز) داناست.

در حدیثی پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم می فرمایند : مثال شما و مثال یهود و نصاری به مانند شخصی است که کارگرانی را استخدام می کند ، می گوید : هر کس از صبح تا نیمه ی روز برایم کار کند یک قیراط پاداش می گیرد ؟ پس یهود تا نیمه ی روز کار می کنند و یک قیراط را می گیرند ، سپس می گوید : هر کس از نیمه ی روز تا نماز عصر برایم کار کند یک قیراط می گیرد ؟ پس مسیحیان از نیمه ی روز تا نماز عصر کار می کنند و یک قیراط را می گیرند ، سپس می گوید : هر کس از نماز عصر تا غروب خورشید برایم کار کند دو قیراط می گیرد ؟ آگاه باشید شما کسانی هستید که از نماز عصر تا غروب خورشید کار می کنید و دو قیراط را می گیرید و بدانید که پاداش شما دو برابر است . در این هنگام یهود و نصارا خشمگین شده و گفتند : ما بیشتر کار می کنیم و کمتر پاداش می گیریم ؟ خداوند عزوجل فرمود : آیا چیزی از حقتان را به شما نداده ام و به شما ظلم نموده ام ؟ می گویند : خیر ، می فرماید : این فضل من است به هر کسی که بخواهم می دهم .

بنابراین ای امت محمد ، به خود بیاییم و در این ماه پر برکت قدرمان را بدانیم و بدانیم که همه چیز به تصمیم ما بستگی دارد که به اوج عزت پر کشیده یا در هزیز ذلت بمانیم . شاعر جالب می فرماید :

یا شباب العالم المحمدی / ینقص الکون شباب مهتدی
فاروه دینکم لیهتدی / دین عزم و ضمیر و ید

ای جوانان جهان محمدی ، جهان جوانان هدایت یافته ی اندکی دارد
دینتان را به آنها بنمایانید تا هدایت یابند و ثابت کنید که دینتان ، دین عزم و کار و تلاش است .

..................................
نویسنده: شیخ عبدالله دریایی
بازديد:1115| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت