« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بزرگترین مسجد ترکیه در «شب قدر» افتتاح می شود | خبرها 27 خرداد 1395
بزرگترین مسجد ترکیه در «شب قدر» افتتاح می شود

بزرگ ترین مسجد ترکیه معروف به مسجد «چاملیجا» در شب 27 ماه رمضان؛ شب قدر افتتاح می شود.

این مسجد آمادگی دارد تا در شب قدر نزدیک به 10 هزار نمازگزار را در مصلی خود پذیرا باشد.

رئیس جمعیت مساجد ترکیه اظهار کرد: شهرداری «اسکودار» (یکی از بخش ‌های آسیایی شهر استانبول) نیز در صحن های مسجد چاملیجا، افطار دسته جمعی خواهد داد.

ساخت این مسجد، ماه آگوست در سال 2013 میلادی آغاز شده است و 15 هزار متر مربع مساحت دارد و برای 37 هزار و 500 نفر نیز ظرفیت دارد.

مسجد چاملیجا همچنین، 6 مناره دارد که چهار مناره آن به طول 1/107 متر، دو مناره آن به طول 90 متر و ارتفاع گنبد آن، 72 متر و قطر آن 34 متر است.

این مسجد بزرگ ترین گنبد را در تاریخ معماری ترکیه دارا است.

یادآور می شود؛ در کنار مسجد چاملیجا، موزه ترکیه به مساحت 11 هزار متر مربع، نمایشگاهی هنری به مساحت سه هزار و 500 متر، کتابخانه ای به مساحت سه هزار متر و یک پارکینگ به مساحت سه هزار و 500 متر نیز ساخته شده است.

طرح ساخت مسجد از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ارائه شده است.

ساخت مسجد چاملیجا، نزدیک به 150 میلیون لیره ترکیه هزینه داشته است. «باهار میزراک» و «هایری گل توتو» دو مهندس معماری طراح ساخت این مسجد بوده اند.

این مسجد همچنین، مکانی خاص برای معلولان و بالکنی بزرگ دارد که بازدید کنندگان می توانند نمازگزاران را هنگام نماز مشاهده کنند.

مسجد چاملیجا در مکانی مرتفع بنا شده است تا از بیشتر شهرهای ترکیه مناره های آن نمایان باشد.
بازديد:1511| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت