« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

فرصت رمضان | مقالات 17 خرداد 1395
فرصت رمضان

ماه رمضان ماه رحمت، ماه مغفرت،ماه باز شدن برکت الهی و چند برابر شدن اجر و پاداش الهی می باشد،عاقل و خردمند کسی است که قدر اين نعمتها را بداند و به درستی از اين فرصتها استفاده نمايد.

رمضان تحفه ی الهی برای بندگانش هست،ارزشمندترين سوغات الهی برای اين امت هست تا با عبادات و توبه و انابه و ذکر و دعا خود را تصفيه و تزکيه نمايند و شرايط مغفرت الهی را برای خودشان هموار نمايند.

روزه در ميان عبادات اسلامی از جايگاه خاصی برخوردار است ، روزه فرضی از فرائض دينی است،خداوند می فرمايد: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (183-بقره)
«ای کسانی که ايمان آورده ايد روزه بر شما واجب شده همانگونه که بر گذشتگان شما واجب شده بود ، تا اينکه به تقوا برسيد.

اگر به اين آيه توجه کنيم چند نکته در بر دارد:
-1 خداوند مومنان را مورد خطاب قرار می دهد يعنی روزه داری و ساير عبادات بايد ريشه در ايمان انسان داشته باشد و کسانی که اين عبادات انجام می دهند با لياقتند و ارزش مورد خطاب قرار گرفتنن به عنوان اهل ايمان دارند.

-2 خداوند متعال روزه داری را فرض نموده چون فقط او حق امر و نهی دارد و ما بايد بشنويم و اطاعت کنيم.

-3 روزه تنها اختصاص به اين امت نداشته و ندارد بلکه امتهای ديگر هم عبادتی به نام روزه داشته اند ،عبادات اصلی در ميان تمام اديان مشترک می باشد ، مانند نماز ، روزه، زکات ، حج بين همه اديان مشترک است.

-4 حکمت روزه داری چيست؟ چرا بايد گرسنگی و تشنگی تحمل کنيم؟ خداوند پاسخ می دهد برای اينکه به تقوا برسيد.تقوا اصلي ترين عنصر موفقيت و سعادت انسان در دنيا و آخرت است. عزيزترين شما پيش خدا با تقواترين شماست.

از ديگر برکات روزه داری، تقويت اراده و تعديل غرائز و شهوتها است، صاحبان اراده هميشه موفقند، برای موفقيت سه اصل نياز است:

-1رغبت: انسان اگر بخواهد، به هدفی بالا می رسد و بنده ی خوب خدا می شود و کسی که روزه می گيرد اين قدم اول را به درستی برداشته است.

-2توانايي: خود توانايي هم فرع خواستن هست ، خواستن توانستن است، وقتی انسان رغبت به کار خوب داشته باشد توانمندی برايش به وجود می آيد و خداوند به او کمک می کند.

-3اراده: چه بسا انسانی رغبت دارد توانمندی هم دارد،اما هنگام عمل دچار سستی می شود.هنگامی که انسان از عادتهای روزانه دست می کشد از خوردن و نوشيدن دست می کشد ، وعده های غذايي خود را تغيير می دهد، يعنی انسانی است که اراده دارد و اين اراده هست که تفاوت بين انسان و حيوان است؛ حيوان گرسنه همين که خوراک آورده شود شروع به خوردن می کند اما انسان به خاطر خدا و کسب اجر از جانب خدا دست از چيزهايي که جلوش فراهم شده می کشد، يعنی اراده دارد و انسان است.

هر عبادتی اجر و پاداشش مشخص شده ، بعضی عبادتها ده برابر پاداش دارد، بعضی عبادتها تا هفتصد برابر ثواب دارد، اما ثواب روزه ، خدا فرمود برای من است و من ثوابش می دهم؛ حد و حساب ندارد، چيزی که خدا پاداش و جايزه اش می دهد عظمتش بسيار است زيرا روزه دار فقط به خاطر خدا خوردنی و نوشيدنی و شهوتش را رها می کند.

از فوايد اجتماعی روزه اينست که شخص روزه دار هرچند ثروتمند باشد احساس تشنگی و گرسنگی می کند و اغنيا و فقرا با هم همدردی می کنند و اغنيا به ياد فقرا و گرسنگان می افتند و دست خير به سوی فقرا دراز می کنند، از ديگر فوائد اجتماعی ايجاد وحدت و همدلی بين مسلمانان است، وقتی رمضان می رسد ، همه با هم يکدفعه شروع به روزه داری می کنند و امت اسلامی يک دست می شود.

روزه داری آثار بهداشتی روانی و جسمی هم دارد، در ماه رمضان گرايشهای خوب و احساسات پاک تقويت می شود انسانها از کارهای خلاف فاصله می گيرند جرائم به حداقل می رسد اينها از آثار بهداشت روانی رمضان است.

روزه بر سلامتی جسمانی انسان هم تأثير دارد، بر اثر پرخوری معده انسان دچار خستگی می شود و سموم وارد جسم انسان می شود در حالی که روزه داری به شرط اينکه هنگام سحری خوردن و افطار نمودن رعايت اعتدال داشته باشيم داروی قطعی برای بسياری از بيماريها می باشد.به اين خاطر خداوند فرمود: «وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (184-بقره) روزه داری برای شما بهتر است اگر بدانيد.البته هدف از روزه نبايد رفع بيماری باشد بلکه هدف اجرای فرمان خدا باشد.

اميدوارم که خداوند به همه ما توفيق دهد که قدر ماه مبارک رمضان را بدانيم و برای ما سرآغاز يک تحول برای استمرار يافتن راه بندگی و ادامه دادن راه صالحان باشد.ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا و هب لنا من لدنک رحمة إنک انت الوهاب.

.................................................
چکيده ای از خطبه شيخ محمد علی امينی
منبع: مجتمع سلطان العلماء بندرلنگه
بازديد:1224| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت