« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

آشنایی قبل از ازدواج | مقالات 20 فروردين 1395
آشنایی قبل از ازدواج

به وفور می شنویم که امروزه دانشمندان میگویند که هرچه آشنایی قبل از ازدواج بیشتر باشد ازدواج موفقتر خواهد بود ، آیا اسلام این آشنایی را می پذیرد؟ به این دلیل که ممکن است بعد از آشنایی آنها همدیگر را نخواهند.

اسلام برای ادامه و دوام الفت بین زوجین مسائلی را رعایت کرده است ، که اگر کسی قصد خواستگاری دختری را داشته باشد ، می تواند قبل از آنکه به خواستگاری او برود او را نگاه کند اگر چه آن دختر از نگاه کردن خواستگارش بی خبر باشد ، به دلیل حدیث محمد بن مسلمه که گفت : از زنی خواستگاری کردم و می خواستم مخفیانه او را نگاه کنم تا اینکه او را در باغ خرمایش دیدم ، به من گفته شد آیا در حالی که یار و همراه پیامبر صلی الله علیه و سلم هستی این کار را انجام می دهی؟ گفت : از پیامبر صلی الله علیه وسلم شنیدم که فرمود : إذا ألقی الله فی قلب امری خطبة امراة ، فلابأس ، أن ینظر إلیها ( صحیح ابن ماجه 1510)
یعنی: » اگر الله خواستگاری زنی را به قلب کسی القا کرد، اشکالی ندارد که به او نگاه کند.

از مغیره بن شعبه روایت است : نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم رفتم و با او در باره ی زنی که قصد خواستگاریش داشتم صحبت کردم ، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: إذهب فانظر إلیها ، فإنه أجدر آن یؤدم بینکما ( روایت نسائی 6/69
یعنی : « برو او را نگاه بکن چون این امر رابطه بین شما را پایدارتر می کند»

علاوه بر نگاه کردن مخطوبه ، میتوانند با همدیگر در مسائل ازدواج با یکدیگر صحبت کنند اما به شرط حضور محرم دختر.

دشمنان اسلام این شبهه را بین جوانان مسلمان ما بر می انگیزند که برای الفت بین زوجین بهتر است قبل از ازدواج با هم به یک روشی رابطه ای بر قرار کنند که بدون هیچ شک در واقع حیله و نیرنگی بیش نیست. زیرا آنها مجتمع شان طوری فاسد شده که بدون بازگشت به اسلام قابل حل نیست لذا دشمنی و حسادت دیرینه ای که با اهل اسلام و مسلمانان دارند از این راه وارد شده تا اخلاق اسلامی را به انحراف بکشانند ، الله متعال در مورد آنها چنین می فرماید: ما یَوَدُّ الذین کفروا من أهل الکتاب و لا المشرکین أن ینزّل علیکم من خیرمن ربکم والله یختص برحمته مَن یَشاءُ والله ذو الفضل العظیم (105)
یعنی:« کسانی از اهل کتاب که کفر ورزیده اند و همچنین مشرکان دوست ندارند که از سوی پروردگارتان خیری بر شما نازل گردد حال آنکه الله متعال هر کس را بخواهد ، مشمول رحمت خویش میگرداند و الله متعال داری بحشش بی کران است »

الله متعال همچنین میفرماید:« وَدَّ کثیر من أهل الکتاب لو یَرودنکم من بَعدِ ایمانکم کفاراً حسداً من عند أنفسهم من بعد ما تبین لهم الحق فاعفوا واصفحوا حتی یاتی الله بامره إن الله علی کل شیءٍ قدیر»(109)
یعنی : بسیاری از اهل کتاب از روی حسدی که در دل دارند ، دوست داشتند که شما را بعد از ایمانتان کافر گردانند پس از این که حق بر آنان آشکار شد»

ناگفته نماند که بیشتر ازدواج هایی که بر اساس دوستی ما قبل از ازدواج بنا شده باشد به هر طریقی که باشد به اختلاف و جدائی و طلاق منجر میشود چرا؟ به دلیل اینکه خود آنها که قبل از ازدواج مرتکب حرام شده اند ، پس از ازدواج با همدیگر به یکدیگر مشکوک میشوند که شاید همسرشان با اشخاص دیگر رابطه نامشروع داشته است لذا چیزی که اساس و پایه اش از حرام باشد، نا مبارک بوده و مداومت و برکت ندارد ، و ضرب المثل معروفی است که میگوید: من قطف الثمر قبل اوانه ، عوقب بحرمانه . معنا چیست ؟ یعنی کسی که میوه ای را قبل از وقتش بچیند از آن محروم میگردد.

علی کل حال امیدوارم با این اندک نوشته ام به جوانان مومن ، خدمتی کرده باشم تا در امر ادواج و زندگی از راه صحیح اسلامی وارد شده و امکانات وابزار امروز سبب انحراف جوانان ما نشود . ما از جامعه ای سالم برخوردار باشیم

همانطور که اطلاع دارید امروزه نسبت به قبل در امر ازدواج جوانان ما در خطر بیشتری قرار دارند و آگاهی دادن به آنها وظیفه علمای بزرگوار ما می باشد تا آنها راه و روش درست انتخاب نمایند

........................
یوسف نورایی
بازديد:1648| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت