« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد گله داری بندرعباس | آشنایی با مساجد جهان 17 فروردين 1395
مسجد گله داری بندرعباس

مسجد گله داری در سال ۱۲۹۶ هجری قمری در شهر بندرعباس ساخته شده و دارای صحن، شبستان و مناره و منبر زیباست . شبستان بزرگ مسجد دارای ۳۶ ستون مزین به گچبری است . این بنای تاریخی در وسط شهر بندر عباس قراردارد.

اين بنا در محله اوزي هاي بندرعباس واقع گرديده و بر طبق کتيبه سنگي آن ، توسط حاج شيخ احمد گله داري- به جاي مسجد کوچکتري از قرن سيزدهم – بنا گرديده است . اين مسجد بر روي صفه اي به ارتفاع 5/1متر بنا گرديده و مشتمل بر، صحن ، ايوان، شبستان ستوندار، مأذنه و شبستان زمستاني است.

مسجد گله داری بندرعباس

شبستان مسجد به صورت مربع داراي 16 ستون استوانه اي بر پايه مربع است . چسبيده به ديوارها نيز نيم ستون هايي تعبيه شده است . ستون ها و نيم ستون هاي مزبور توسط طاق هايي با قوس شکسته به همديگر متصل شده و سطحي را براي پوشش تيرچوبي مسجد فراهم ساخته اند . پوشش شبستان، به کمک تيرها و تخته هاي چوبي و اندود ضخيم گلي صورت گرفته است .

مسجد گله داری بندرعباس

در تعميرات سال 1354 ه- . ش، سطح زيرين سقف، با پوشش هاي جديد آکوستيک پوشانده شده است . در ميانه ضلع غربي بنا، محرابي به عمق حدود 30/1 و ارتفاع 4 متر با تزيينات زيباي گچي قرار گرفته است . در بدنه جنوبي اين محراب، محفظه اي براي نگهداري کتاب ها و اشياي ديگر تعبيه شده است . در اضلاع مختلف شبستان جمعا 19 درگاه با درهاي چوبي و در جانب شرقي و جنوبي شبستان، ايوان هايي با يک رديف ستون ساخته شده است.

مسجد گله داری بندرعباس

تمام ستون ها به غير از ستون هاي اصلي، در رأس اضلاع – که مربع هستند – ساقه اي استوانه اي دارند . تزيينات بنا منحصر به تزيين گچي قالبي و گچبري هايي است که در محراب، سرستون ها و سطح زيرين طاق ها به کار رفته و از زيبايي خاصي برخوردار است. از اره شبستان و ستون ها در دوره اخير با قطعات سنگ نما پوشش يافته است . در زاريه شمال شرقي مسجد ، گلدسته اي به ارتفاع تقريبي 8 متر با طرح استوانه اي و مأذنه اي بر بالاي آن ساخته شده است. در گوشه جنوبي شرقي صحن، منبر و گلدسته اي پلکاني به جا مانده که رو به ويراني است.

مسجد گله داری بندرعباس

در حال حاضر، بخشي از صحن جهت استفاده نمازگزاران مسقف شده است . کتيبه تاريخي بنا، مورخ 1338 ه- . ق است و نام باني بنا، در کنار محراب و بر ديوار نصب شده است . در زير بناي مسجد، شبستاني است که در زمستان ها مورد استفاده بوده است . در حال حاضر ( 1376 ه-.ش)، در جانب شمالي مسجد، بناهاي جديدي در دست ساختمان است که طبقه دوم آنها به عنوان شبستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت . اين بنا به شماره 1595/3 به ثبت تاريخي رسيده است.

مسجد گله داری بندرعباس
بازديد:1638| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت