« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی کشورهای حوزه خلیج فارس در سال 94 | خبرها 2 فروردين 1395
نگاهی به فعالیت‌های قرآنی کشورهای حوزه خلیج فارس در سال 94

کشورهای اسلامی، سالانه مسابقات و فعالیت‌های قرآنی متنوعی را در دو سطح بین‌المللی و ملی برگزار می‌کنند که در این میان، در تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 94، مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد.

در این گزارش به‌ مهم‌ترین رخدادهای بین‌المللی قرآن در کشورهای عربستان، کویت، قطر، امارات و ... اشاره می‌شود.

کویت یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که سالانه فعالیت‌های قرآنی متعدد و متنوعی را در هر دو سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌کند که ششمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ، قرائت و تجوید قرآن «جایزه کویت» از جمله فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی این کشور بود که در فروردین‌ماه 1394 برگزار شد.

این مسابقات به همت اداره امور قرآن وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت برگزار شد که مرحوم حمیدرضا عباسی، نماینده ایران در رشته قرائت این دوره مسابقات توانست رتبه سوم را کسب کند.

ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کویت با حضور 100 شرکت‌کننده از بیش از 50 کشور در رشته‌های حفظ کامل قرآن کریم با یکی از روایت‌های مشهور، قرائات قرآنی، تلاوت و تجوید و رشته «برترین طرح فنی خدمت به قرآن» برگزار شد.

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی کشورهای حوزه خلیج فارس در سال 94

نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن «جایزه دبی»

نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن دبی که به «جایزه دبی» شهرت دارد، تیرماه سال 94 برگزار شد.

این مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم و در اتاق بازرگانی و صنعت دبی برگزار شد؛

اسامی ۱۰ نفر برتر نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی ، ۱۶ تیرماه، طی مراسمی اعلام شد.

فیصل بن محمد بن مزعل الحارثی، از عربستان؛ حمزة الحبشی، از آمریکا؛ محمد زکریا از بنگلادش؛ عبدالرحیم سیامسوری از اندونزی؛ محمد محمود الحبیب الدروقی از لیبی؛ عبدالمجید مجاهد على السماوى از یمن؛ الفاتح مفضل الرحیمه حموده از سودان؛ سنجار خالد از ساحل عاج؛ حسن ساموه از تایلند و عبدالرحمن أشرف السید عبدالهادی از مصر رتبه‌های اول تا دهم را کسب کردند که به نفرات اول تا سوم این مسابقات به ترتیب 250 هزار درهم امارات، 150 هزار درهم امارات و 100 درهم امارات جایزه اهدا شد و نفرات چهارم تا دهم نیز مبلغ 50 هزار درهم امارات جایزه دریافت کردند.

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی کشورهای حوزه خلیج فارس در سال 94

سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان

عربستان در سال 94 میزبان فعالیت‌های قرآنی محلی و بین‌المللی متعددی بود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ،‌ تلاوت و تفسیر قرآن بود که این رقابت‌ها آبان‌ماه در صحن‌های مسجدالحرام در مکه مکرمه برگزار شد.

این مسابقات به همت وزارت اوقاف، امور اسلامی و تبلیغات عربستان و در صحن‌های مسجدالحرام در مکه مکرمه برگزار شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان در چهار رشته حفظ کل قرآن با تجوید و حسن ادا و تفسیر معنای واژگان قرآن، حفظ کل قرآن با تجوید و حسن ادا، حفظ 15 جزء متوالی قرآن با تجوید و حسن ادا و حفظ 5 جزء متوالی قرآن با تجوید و حسن ادا برگزار شد که رشته چهارم این مسابقات ویژه متسابقین کشورهای غیراسلامی بود.

در رشته نخست این مسابقات، «عبدالله مصطفى عریبی» از الجزایر، «یوسف محمد دوکو» از نیجریه، «عبدالناصر محمد یوسف» از سومالی، «حمزة بن طارق صالح حداوی» از عربستان و «أبو الیزید مصطفى أبو الیزید» از مصر رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند و در رشته دوم مسابقات نیز «عبدالله بن سعد عبدالله الیحیا» از عربستان، «حمد عمر إنو آدم» از نیجریه، «حافظ محمد حافظ مولان محمد هلال الدین» از بنگلادش، «محمد صالح عیسى» از چاد، و «عبدالرحمن أحمد عبدالله علی الشویع» حائز رتبه‌های اول تا پنجم شدند.

ایران در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ،‌ تلاوت و تفسیر قرآن نماینده‌ای نداشت.

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی کشورهای حوزه خلیج فارس در سال 94

مسابقات بین‌المللی قرآنی «تیجان النور» در قطر

قطر از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است که سالانه فعالیت‌های قرآنی متعددی را برگزار می‌کند که از جمله فعالیت‌های بین‌المللی این کشور در سال 1394 شمسی، برگزاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن «تیجان النور» بود.

در این دوره از مسابقات که فروردین‌ماه 94 ویژه کودکان و نوجوانان تا سن 13 سال ببرگزار شد ، 1371 شرکت‌کننده از 51 کشور جهان حضور داشتند.

در چهارمین دوره این مسابقات، ادریس نواز، از آمریکا مقام نخست را به خود اختصاص داد و لقب «تاج النور» به وی تعلق گرفت و مبلغ 100 هزار ریال قطری معادل 27 هزار دلار آمریکایی جایزه دریافت کرد.

نفر دوم این مسابقات، کودک خردسال یمنی، ریمان صادق بود که 75 هزار ریال قطری معادل 20 هزار دلار آمریکایی به عنوان جایزه دریافت کرد و مقام سوم این مسابقات به عبدالرحمن وراش، کودک خردسال مراکشی اختصاص یافت که 50 هزار ریال قطری معادل 14 هزار دلار آمریکایی به وی تعلق گرفت.

مرحله مقدماتی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن «تیجان النور» از مردادماه سال 93 آغاز شد و در طول این مسابقات فایل‌‌های تصویری تلاوت کودکان از بیش از 50 کشور از سراسر جهان گردآوری شد که در پایان 37 متسابق پسر و 14 متسابق دختر به مرحله نهایی این مسابقات راه یافتند.

مسابقات ملی قرآن دانش‌آموزی در قطر

از دیگر فعالیت‌های قرآنی مهم قطر که اسفندماه، 94 برگزار شد، برپایی پنجاه‌و‌پنجمین دوره مسابقات ملی سالانه حفظ قرآن ویژه مدارس قطر بود که با مشارکت 25 هزار دانش‌آموز دختر و پسر برگزار شد.

این مسابقات به همت بخش علوم قرآن وابسته به اداره تبلیغات و ارشاد دینی وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش این کشور برگزار شد و 25 هزار دانش‌آموز دختر و پسر از تمامی مهدکودک‌ها، مدارس مستقل، خصوصی و غیردولتی قطر در آن به رقابت پرداختند.

برگزاری رقابت انتخاب «قاری جهان» توسط بحرین

بحرین از شهریورماه 94 مسابقه‌ای را آغاز کرده که در آن قاریان کشورهای مختلف جهان برای کسب لقب «قاری جهان» به رقابت می‌پردازند.

رقابت 80 قاری برای کسب لقب« قاری مردمی»

قاریان کشورهای مختلف جهان برای شرکت در این رقابت قرآنی اینترنتی که بحرین از شهریورماه سال گذشته آن را برگزار کرده است، ابتدا در پایگاه اطلاع‌رسانی مسابقات به آدرسhttps://www.quran.bh/ar/home ثبت‌نام و پس از واردکردن اطلاعات شخصی و پست الکترونیک خود، فایل صوتی یا تصویری تلاوت خود را برای مسئولان برگزاری مسابقه ارسال کرده‌اند.

کمیته‌های داوری داخل و خارج بحرین تلاوت شرکت‌کنندگان را ارزیابی و لیست اسامی قاریانی که امتیاز لازم را (90 درصد امتیاز) در بخش تجوید کسب کرده‌اند، در پایگاه اینترنتی مذکور منتشر کرده‌اند تا مردم درباره آنها رأی دهند.

در این رقابت یک نفر از قاریانی که بیشترین رأی را کسب کند به‌عنوان «قاری جهان» انتخاب می‌شود و طی مراسمی از وی تجلیل به عمل می‌آید.

در حال حاضر، 80 قاری از سراسر جهان امتیاز لازم را کسب کرده و اسامی آنان برای کسب لقب «قاری جهان» و انتخاب توسط مردم در پایگاه اینترنتی مسابقات منتشر شده است.

قرار است، فروردین‌ماه سال 95، 5 نفر به عنوان نفرات برتر مسابقه معرفی شوند؛ اما در نهایت یک قاری که در نظرسنجی مردمی بیشترین رأی را کسب کرده باشد، به عنوان نفر نخست این مسابقات، «قاری جهان» لقب گرفته و معرفی می‌شود.

این مسابقات با هدف تشویق اقشار مختلف مردم به گوش دادن به تلاوت‌های قرآن و تعامل بیشتر با این کتاب الهی برگزار شده و از آن‌جا که نفر برتر این مسابقات با رأی مردم انتخاب می‌شود، «قاری منتخب مردم» نیز نام می‌گیرد.

..................
منبع: ایکنا
بازديد:1117| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت