« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

با حضور باشکوه در انتخابات دَین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنیم | معاونت اجتماعی 2 اسفند 1394
با حضور باشکوه در انتخابات دَین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنیم

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در فرازی از خطبه ی نماز جمعه گیاهدان با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشکر و قدردانی از زحمات امام خمینی رحمة الله علیه بر حضور پر شکوه در انتخابات تاکید کردند و گفتند: ما باید دَین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنیم و آنهم از طریق حضور پرشکوه پای صندوقهای رأی است .

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه پیشرفت و ترقی را در گرو همکاری و هماهنگی و همدلی مسئولین و مردم دانستند و افزودند: از همه ی مسئولینی که زحمت کشیدند و به مردم صمیمانه خدمت کردند تشکر می کنیم ان شاء الله همه ی مردم با حضور با شکوه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری در تعیین سرنوشت خود مشارکت فعال داشته باشند و از این طریق دَین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنند.

خطیب جمعه گیاهدان از اعضای شورا و دهیار که سعی و تلاش زیادی در جهت آبرسانی داشته اند تشکر کردند و گفتند: الحمد لله به همت مسئولین بعد از سالیان مدید آب شیرین در لوله های خانه های گیاهدان جاری شد جا دارد از تمامی اعضای شورای گیاهدان و دهیار محترم که وقت زیادی گذاشتند و زحمت کشیدند تشکر و قدردانی کنیم.

امام جمعه گیاهدان در ادامه سخنانشان به موضوع زکات پرداختند و زکات را بعنوان یکی از ارکان مهم اسلام و لازمه ی مسلمانی شخص عنوان کردند و افزودند: زمانی شخص مسلمان محسوب می شود که زکات اموال خود ، آن اموالی که به حد نصاب زکاتی رسیده را پرداخت کند .

شیخ شافعی تشیخ با تشریح معانی لغوی زکات و تطبیق آن با فلسفه ومفهوم زکات گفتند: زکات برای تزکیه و پاک شدن است . کسی که زکات مال خود را پرداخت می کند در واقع مال خود را از حقوق ی که به آن تعلق گرفته پاک کرده است و از این طریق تزکیه نفسانی را نیز برای خود محقق می سازد. کسی که زکات مال خود را می پردازد باعث رشد و نمو مالش شده و برکات الهی را بدنبال دارد.

خطیب جمعه گیاهدان با ذکر مشروعیت زکات در امتهای گذشته به نمونه هایی در این مورد اشاره کردند ایشان گفتند: در زمان حضرت عیسی علیه السلام خداوند از قول عیسی ، آن زمان که در گهواره بود و با مردم سخن می گفت می فرماید: «واوصانی بالصلاة والزکاة» خدایی که مرا آفریده مرا وصیت کرده به نماز خواندن و زکات دادن. در عهد موسی قارون زندگی می کرد اموال و دارایی های قارون به اندازه ای بود که نوکرانش کلیدهای آن انبارها و صندوقها که قارون طلاها و اموال خود را در آنها ذخیره کرده بود بر دوشهایشان حمل می کردند کلیدها آنقدر زیاد بود که به دوش می کشیدند . موسی علیه السلام به او می گوید که حق مال خود را ادا کن و به فقرا و مساکین که در مال تو سهمی دارند بده اما قارون ابا کرد و گفت: «انما اوتیته علی علم» این اموال از علم و درایت و بازوی خودم بدست آمده و دیگران در آن سهمی ندارند . خداوند بر او خشم می گیرد و او را در زمین فرو می برد «فخسفنا به و بداره الارض» ما او را و تمام باغها و دارایی هایش را در زمین فرو بردیم. خسف و مسخ در امتهای قبل بوده اما به برکت دعای پیامبر صلی الله علیه و سلم از امت اسلامی برداشته شده است.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه بر اهمیت زکات در شریعت اسلامی تأکید کرده و افزودند: زکات در شریعت اسلامی در سال دوم هجری فرض شد و کیفیت پرداخت آن توسط حضرت رسول برای مردم تبیین شد. خداوند در جای جای قران همانطور که به نماز امر می کند به زکات دادن هم امر می کند پس همانطور که به نمازمان اهمیت می دهیم به زکات اموالمان هم اهمیت بدهیم. مالی که زکات آن پرداخت نشده آغشته به حقوق فقراء و مستمندان است و آمیزه ای از حلال و حرام می باشد.

امام جمعه گیاهدان با ذکر آیات و احادیثی به بیان عاقبت منع زکات در دنیا و آخرت پرداختند و گفتند: کسی که بخل می ورزد و آن سهم اندک که حق فقرا و مساکین هست را از مال خود خارج نمی کند مالش طبق حدیث نبوی بسان اژدهایی تاس و پر زهر در روز قیامت به گردن او آویزان می شود و می گوید من گنج تو هستم من مال تو هستم. و این همان چیزی است که خدا فرموده که در روز اخرت اموالشان طوق گردنشان می گردد. عقوبت دنیوی منع زکات آنچنانکه پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده خشکسالی و قحطی است اگر مردم زکات اموالشان را پرداخت نکنند خداوند بارانش را قطع می کند و اگر به خاطر حیوانات و گیاهان نبود قطره ای باران نمی بارد. این عقوبت فراگیر است و همه را در بر می گیرد .

شیخ شافعی تشیخ ادای زکات را ریشه در ایمان و باور مومن دانستند و گفتند: هر چه ایمان مومن قوی تر باشد پرداخت زکات برای او سهل تر و آسانتر خواهد بود.
بازديد:1467| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت