« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

حجاب | مقالات 28 دي 1389
حجاب الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی أفضل الخلق سیدنا محمد و علی آله و اصحابه اجمعین.

اسلام برای بنای جامعه نیرومند وپاک و دور از شهوت و خواسته های حرام ، زن مسلمان را به پوششی معین و کامل تشویق می کند که در آن پوشش بمانند مرواریدی دست نخورده و پاک می ماند. و این برای زمانی است که می خواهد از خانه بیرون شود و یا در حضور مرد بیگانه ای باشد.

خداوند متعال می فرماید: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» نور 31

و به زنان مؤمنه بگو : چشمان خود را ( از نامحرمان ) فرو گيرند ( و چشم چراني نكنند ) و عورتهاي خويشتن را ( با پوشاندن و دوري از رابطه نامشروع ) مصون دارند و زينت خويش را ( همچون سر ، سينه ، بازو ، ساق ، گردن ، خلخال ، گردن بند ، بازوبند ) نمايان نسازند ، مگر آن مقدار ( از جمال خلقت ، همچون چهره و پنجه دستها ) و آن چيزها ( از زينت آلات ، همچون لباس و انگشتري و سرمه و خضاب ) كه ( طبيعةً ) پيدا مي گردد ، و چارقد و روسريهاي خود را بر يقه ها و گريبانهايشان آويزان كنند ( تا گردن و سينه و اندامهائي كه احتمالاً از لابلاي چاك پيراهن نمايان مي شود ، در معرض ديد مردم قرار نگيرد ) و زينت ( اندام يا ابزار ) خود را نمودار نسازند مگر براي شوهرانشان ، پدرانشان ، پدران شوهرانشان ، پسرانشان ، پسران شوهرانشان ، برادرانشان ، پسران برادرانشان ، پسران خواهرانشان ، زنان ( همكيش ) خودشان ، كنيزانشان ، دنباله رواني كه نياز جنسي در آنان نيست ( از قبيل : افراد مخنث ، ابلهان ، پيران فرتوت ، اشخاص فلج ) ، و كودكاني كه هنوز بر عورت زنان آگاهي پيدا نكرده اند ( و چيزي از امور جنسي نمي دانند ) ، و پاهاي خود را ( به هنگام راه رفتن به زمين ) نزنند تا زينتي كه پنهانش مي دارند ( جلب توجّه كند و صداي خلخال پاهايشان به گوش مردم برسد و ) دانسته شود . اي مؤمنان ! همگي به سوي خدا برگرديد ( و از مخالفتهائي كه در برابر فرمان خدا داشته ايد توبه كنيد ) تا رستگار شويد .

و همچنین می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» احزاب 59

اي پيغمبر ! به همسران و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو كه رداهاي خود را جمع وجور بر خويش فرو افكنند . تا اين كه ( از زنان بي بندوبار و آلوده ) دست كم باز شناخته شوند و در نتيجه مورد اذيّت و آزار ( اوباش ) قرار نگيرند . خداوند ( پيوسته ) آمرزنده و مهربان بوده و هست ( و اگر تا كنون در رعايت كامل حجاب سست بوده ايد و كوتاهي كرده ايد ، توبه كنيد و از اين كار دوري كنيد ، تا خدا با مهر خود شما را ببخشد ).

خداوند در این آیه ما زنان مومن را به پوشانیدن سر گردن و سینه به وسیله مقنعه یا هر نوع پوشش دیگر دستور می دهد .

لباس زن مسلمان هرگاه می خواهد از خانه خارج شود باید نازک و شفاف و تنگ و چسپیده به بدن نباشد پس هر زمان دختر به سن بلوغ رسید باید مطیع دستورات خدا و رسول باشد و حجاب را با حکمی واجب پذیرا باشد و تمام شرایطی که آنرا در بر می گیرد اجرا نماید.

پوشانیدن تمام بدن بجز صورت و کف دست ، نپوشیدن لباس زینتی و جلب توجه ، نپوشیدن پوششی شبیه مردان و کافران از جمله شرایط حجاب محسوب می گردد.

حجاب زینت زن است و محدودکننده او نیست حضور زن مومنه در اجتماع عامل فساد نیست مشارکت های اجتماعی نیازمند حضور زن در جامعه است امروزه ملاک برتری در عرصه ی دانش توانمندی عقل و اندیشه است نه جنسیت. زنی که بتواند دوشادوش مردان در علوم قرآنی ، پزشکی و اجتماعی دانش اندوزی کند می تواند در پیشرفت ها نقش داشته باشد و به یقین بهتر از گذشتگان می تواند نسلی مومن و متفکر را پرورش دهد چرا که هرگاه زن مسلمان شأنی را که دین به او بخشیده را درک و فهم نماید حس غرور و افتخار به او دست می دهد.

زن باید پاکدامن باشد و خود را از آنچه که موجب آلوده شدن به زنا و گناه می گردد حفظ کند لذا حفظ خود از آرایش و معطر ساختن و دلربایی کردن و نمایانیدن خود در مقابل بیگانگان مانند پسر عمو و پسر خاله و برادر شوهر و دوست همسر واجب و ضروری است.

بسیاری بر این باورند که در اسلام چیزی بیشتر از حجاب از زن خواسته نشده و در واقع نهایت خواسته اسلام از زن را حجاب قلمداد می کنند اما حقیقت غیر از آن است چرا که اسلام زیربنا و عمق طریقتها و اندیشه ها را طراحی کرده و در جامعه جایگاه ویژه برای زن قرار داده ولی متأسفانه امروز این حقیقت از چشم بسیاری از زنان مسلمان پنهان مانده لذا دشمنان اسلام از همین منظر به اسلام تاخته و بر آن عیب می گیرند.

یقینا می توان به زندگی زنان مومنه گذشته استدلال نمود و طریقه زیستن آنها را الگویی برای خود قرار داد در زمان حضرت رسول زنان علاوه بر امور نظامی در عرصه ی سیاست نیز دخالت داشتند ، در عهد صحابه زنان خارج از منزل کار می کردند چرا که اسلام کار کردن زن را حرام نمی داند بگونه ای که در حق خانه ، همسر و فرزندانش کوتاهی و ستم نکند.

زینب کبری از نامدارترین شخصیتهای عالم اسلام است این بانوی عظیم الشأن ضمن شجاعت و فداکاری هنگامی که برادر بزرگوارش حسین بن علی رضی الله عنهما برای جهاد در راه حق عازم کربلا شد یار و مدافع و مشاور برادر خود بود.

تمامی علما بر این نکته که اولین سجده کننده در اسلام بعد از پیامبر اکرم خدیجه است اتفاق نظر دارند. و نخستین شهیدی که جان خود را در راه اسلام قربانی کرد سمیه بود.

ای زن مسلمان انسانیت خود را بنگر و کرانه های اندیشه ات را بیش از پیش وسعت بخش اسلام اصیل را بشناس آنگاه خواهی دانست که قبل از هر چیز تو انسانی در شکل یک زن.

حجب و حیا تنها به زن اختصاص پیدا نمی کند و شامل مرد نیز می شود همانطور که سیدنا علی رضی الله عنه می فرماید: زینت مرد ادب است و حفظ کردن چشم از نگاه به نامحرم یکی از زینتهای او بشمار می رود.

زن با پوشش خود به اوج عزت و سربلندی می رسد و مرد با غیرت و ادب به حجب و حیا دست می یابد.

ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ....... ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

...........................................................................................
نویسنده: لیلا تشه (طلبه سال دوم متوسطه مدرسه علوم دینی اسماعیلیه)
بازديد:1730| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت