« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس | آشنایی با مساجد جهان 20 دي 1394
مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس دارای سابقه ای بس طولانی است و قدمت آن به 255سال پیش برمی گردد که اولین بار توسط خیّر بزرگ "حاج زین‌العابدین ابوالقاسم اوزی" ساخته شد.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

این مسجد در طول این مدت چندین بار تجدید بنا و بازسازی شده است. ساخت مسجد جامع اهل سنت بندر عباس در دوره جدید از سال 1382 شروع شد و با حمایت خیّر بزرگ منطقه جنوب حاج عبدالله رستمانی، کار ساخت آن به اتمام رسید.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

در شرایط فعلی این مسجد در مجاورت دریا قرار داشته و دارای دو طبقه، یک مناره، صحن و 12 ستون است که از طرح قدیمی این مسجد باقی مانده است، می باشد.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

شبستان این مسجد در دو طبقه ساخته شده و زیربنای کل مسجد حدود ۴۹۰۰ متر مربع است . شبستان حدود ۲۰ درب بزرگ دارد که به ایوانهای شمالی، شرقی و جنوبی مسجد باز می‌شوند. محراب این مسجد با هنر کاشی‌کاری زینت داده شده و بسیار چشمگیر است.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

بنای قدیمی مسجد مشتمل بر شبستان ستون‌دار با ۱۲ ستون در میانه و ایوان‌های ستون‌داری در سه جبهه باختری، جنوبی و خاوری بوده است. از این بنا تاکنون بخش ستون‌داری در میانه شبستان جدید باقی مانده است. این بخش از شبستان دارای ۱۲ ستون با ساقه‌ای استوانه‌ای و پایه‌ای مکعبی که ستون ها در بالا توسط قوس‌های جناغی به هم‌دیگر متصل شده و زمینه را برای برپا داشتن مسطح تیر پوش فراهم ساخته است. ساقه و پایه ستون‌ها در تعمیرات اخیر با قطعات سنگ نما پوشش یافته. سر ستون‌ها و بخش‌های فوقانی آن‌ها دارای تزیینات گچی است. بخش های جدید بنا و خاصه نمای بیرونی آن فاقد اصالت تاریخی و هنری است.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

در مراسم افتتاح این مسجد در ابتدا سیدعبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت و جماعت بندرعباس از زحمات خیرین، انجمن خیریه اهل سنت بندرعباس و مسؤولین تشکر کرد و گفت: ساخت این مسجد و صدور مجوز ساخت آن چندین سال طول کشید و در این مدت مردم انتظار داشتند که هر چه زودتر این مسجد آماده استفاده شود.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

شکوه و جلال این مسجد که امروزه در آن نماز می خوانیم که به اخلاص خیرین و علمایی برمی گردد که از گذشته تا کنون ندای دین را در این مسجد سرداده اند و مردم را به سوی اسلام خوانده‌اند. افرادی چون سیدعبدالرحیم خطیب و شیخ محمد ضیائی، بزرگانی بودند که از این منبر با خطبه ها و سخنرانی های خود میراث دین را به ما و نسل های بعدی سپردند.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

لازم به ذکر است که مسجد جامع اهل سنت بندرعباس گنجایش 6000 نماز گزار را دارد و بندر عباس شهری است ساحلی، با جمعیت 400هزار نفری که قریب به یک‌پنجم آن اهل سنت می باشند.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس
بازديد:2731| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت