« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

همگرایی خواص دریچه ای به سوی تحول | مقالات 14 آذر 1394
همگرایی خواص دریچه ای به سوی تحول

رشد و تحول در جامعه نیازمند نقش آفرینی نخبگان و خواص آن است. جامعه ی هرمزگانی با شیبی ملایم مسیر توسعه را طی می کند و شاهد حضور قشر نخبه و خواص در عرصه های مختلف است. امروزه دستیابی به تحصیلات عالی یک آرزو برای هرمزگانی ها نیست، چرا که در تمامی سطوح ما شاهد حضور نیروهای متخصص بومی و هرمزگانی هستیم.

حضور این نیروها مقدمه ای برای تحول در این استان است، اما لازمه رسیدن به نقطه موفقیت این است که نیروها بتواند در سطوح بالای مدیریت محلی و ملی نقش آفرینی کنند. نیروهای متخصص و نخبه در هرمزگان نیازمند حمایت هستند تا به تناسب استعداد و توانایی خود در سازندگی جامعه خویش نقش آفرینی نمایند.

رسیدن به چنین هدفی نیازمند همگرایی و هم پوشانی نخبگان و خواص هرمزگانی است. به عبارت صریح تر نیروهای نخبه در هرمزگان در ابتدا باید در میان خود همگرایی ایجاد کنند و پشتوانه ای برای یکدیگر باشند تا هرگاه فرصتی برای یک نیروی بومی فراهم شد، این نیرو با پشتوانه سایر نخبگان هرمزگانی بتوانند راه ترقی را طی کنند.

اگر همگرایی و وحدت میان نخبگان نباشد و خود آنها یکدیگر را جدی نگیرند و از یکدیگر حمایت نکنند، طبیعی است که مدیران ارشد این نیروها را جدی نخواهند گرفت و برای به کارگیری این نیروها دچار تردید خواهند شد.

همگرایی میان نخبگان دریچه ای به سوی تحول است و تخریب و تضعیف نخبگان توسط یکدیگر وسیله ای برای فرصت سوزی استعدادهای مدیریت بومی استان است. لذا برای رسیدن به هرمزگانی آبادتر و رشد نیروی انسانی بومی در این استان، در سطوح مختلف مدیریتی، باید ابزار حمایت از این نیروها فراهم شود.

هرمزگان از تجربه تلخ این فرصت سوزی ها بی بهره نمانده است. اعتماد حاکمیت در برخی مقاطع به هرمزگانی ها فرصت طلایی را برای نخبگان این استان ایجاد کرده است. انتخاب استاندار بومی، انتخاب مدیر عامل بومی در منطقه آزاد قشم ، حضور نیروی بومی در هیئت رئیسه مجلس و… هریک فرصت های تاریخی برای هرمزگانی ها بوده است. اما ضعف همگرایی، خودزنی و حسادت پنهان سبب شده از برخی از این فرصت ها به خوبی استفاده نشود و تجربه مدیریت بومی در برخی مواقع موفقیت آمیز نباشد.

نخبگان هرمزگانی اگر انتظار دارند از سوی حاکمیت جدی گرفته شوند نباید در دام ضعیف نمایی یکدیگر بیفتند، بلکه باید از پیشرفت یکدیگر در سطوح مختلف حمایت کنند و این همگرایی دریچه ای به سوی توسعه و تحول در استان هرمزگان است.

....................
آبتین امیری
منبع: قشم نیوز
بازديد:1065| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت