« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

اسباب عقوق و نافرمانی پدر و مادر | معاونت اجتماعی 7 آذر 1394
اسباب عقوق و نافرمانی پدر و مادر

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان ، با ذکر آیاتی از کلام الله مجید احترام به والدین را یکی از شعبه های ایمان معرفی کردند و عقوق والدین و نافرمانی آنها را از نواقض ایمان برشمردند.

ایشان سپس به ذکر بعضی از اسباب نافرمانی پدر و مادر پرداختند و گفتند: یکی از اسباب نافرمانی پدر و مادر ، جهالت است . جهالت و نادانی یک بیماری بسیار کشنده است از بین برنده آدمیت وانسایت انسان است می توان گفت شخص جاهل دشمن خود و دشمن مردم بحساب می آید . عدم آگاهی و عدم علم به حقوق والدین موجب عقوق و دور شدن از احسان و نیکی به پدر و مادر می شود. فرزندانمان را بر یادگیری علوم دینی و شرعی تشویق کنیم.

امام جمعه گیاهدان دومین سبب عقوق والدین را تربیت بد دانستند و افزودند: اگر پدر و مادر فرزندان خود را به نیکی و احسان و صله ی ارحام تشویق نکنند و خود پدر و مادر اگر نسبت به همدیگر احترام و درک متقابل نداشته باشند و در محاورات با هم کلمات زشت و ناشایست به کار ببرند اولاد آنها وقتی چنین برخوردی از پدر و مادر ببینند سبب نافرمانی و عقوق آنها از والدینشان می گردد .

ایشان افزودند: از اسباب دیگر عقوق ، تفرقه ی بین اولاد است برتری و افضلیت دادن بعضی از فرزندان بر بعض دیگر است این کار پدر و مادر سبب می شود که فرزندان از یکدیگر متنفر بشوند حتی سبب ترک والدین و قطع ارتباط با آنها می شود.

ایشان در ادامه گفتند: از اسباب دیگر که باید بسیار به آن دقت نمود همنشینی با دوستان بد است پدر و مادر حتما باید دقت کنند که فرزندانشان با چه افرادی نشست و برخاست دارند آنها را به حال خود رها نکنند همین همنشین بد و دوستان بی تقوا مهمترین علت عقوق والدین می شود .

خطیب نماز جمعه گیاهدان سبب دیگر عقوق و نافرمانی والدین را ، نافرمانی آنها از پدر و مادر خود ذکر کردند و گفتند: اگر والدین نسبت به پدر و مادر خود نافرمان بوده باشند اگر توبه نکرده باشند و از آنها حلالیت نطلبیده باشند طبق حدیث نبوی در همین دنیا عاقبت عمل زشت خود را می چشند و فرزندانشان نسبت به آنها نافرمانی می کنند سزا و جزای عمل خویش را در همین دنیا می بینند .

امام جمعه گیاهدان با اشاره به حدیث نبوی یکی از موارد اجابت دعا را دعای پدر و مادر در حق فرزندان ذکر کردند و افزودند: دعای والدین تاثیر فروانی برانسان دارد طبق حدیثی که رسول الله می فرمایند دعای سه نفرمورداجابت پروردگار قرار می گیرد یکی دعا والدین درحق اولاد حالاچه دعای بد و چه دعای خوب دوم دعای مسافر، مسافری که رنج ومشقت سفرمتحمل شده وسفرش درمعصیت نباشد سوم دعای مظلوم، آن مظلومی که مورد ظلم ظالم واقع شده همان آه مظلوم . بعضی از دوستا ن سوال کردند آیا می شود بروالدین متوفی احسا ن وبرّ آنها انجام داد بله برادران می شود به آن پدر مرحوم یا مادر مرحومه احسان و نیکی کرد طبق فرمان الهی با دعا کردن برای آنها وصدقه و انفاق بجای انها.

شیخ شافعی تشیخ با ذکر داستان جوانی که در زمان رسول الله صلی الله علیه و سلم در حالت احتضار قادر به گفتن شهادتین نبود گفتند: حضرت بر بالین آن مرد حاضر می شود ومیبیند که کلمه شهادتین برزبانش جاری نمی شود حضرت رسول سوال می کند آیا پدر ومادر این جوان زنده اند گفتند بله مادر پیری دارد حضرت فرمودند این جوان عقوق مادرش کرده مادر آن جوان میگوید بله این پسرم برمن جفا وستم کرده و زنش بر من ترجیح داده من او را نمی بخشم وحلالش نمی کنم رسول الله فرمودند هیزم بیاورید واین جوان را بسوزانید که سوختن او درآتش دنیا سهلتر وآسانتر از سوختن در آتش جهنمم است وقتی که هیزم آورده شد وآتش برافروخته شد وخواستن که آن جوان درآتش بیاندازند رحم ومهربانی مادرانه مادربجوش آمد ومادر آن جوان گفت که اورا بخشیدم حلالش کردم که در اینجا بود که کلمه شهادتین برزبان آن مرد جاری می شود بله برادران عقوبت نافرمانی وعقوق والدین درهمین دنیا دامن گیر انسان می شود.

شیخ شافعی تشیخ در پایان خطبه اعلام کرد که روز پنجشنبه نماز استسقاء در گیاهدان برگزار خواهد شد.

ایشان بر آمادگی برای نماز طلب باران با روزه گرفتن و دست برداشتن از مظالم و پاک کردن قلبها از بغض و کینه و عداوت تاکید کردند و بر ضرورت در نظر گرفتن محلی برای مصلا پرداختند و گفتند: باتوجه به اینکه گیاهدان در حال ترقی و پیشرفت است و ساخت و ساز زیاد شده لازم است زمینی برای مصلا درنظر گرفته شود و این جدیت و اهتمام شورا و بزرگان و معتمدین گیاهدان را می طلبد.

امام جمعه گیاهدان در پایان با ذکر درگشت حاج محمد شریف زیوری رحمه الله خیر مدرسه ساز گیاهدان برای ایشان دعا کردند و از اهالی گیاهدان درخواست کردند در ساخت مدرسه راهنمایی دخترانه گیاهدان که نیاز به بازسازی دارد دست به دست هم دهند و در ساخت آن مشارکت فعال داشته باشند.
بازديد:1630| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت