« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

اسلام در فرانسه | مقالات 23 آبان 1394
اسلام در فرانسه

اسلام دومین دین بزرگ در فرانسه است. فرانسه به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان نشین اروپایی محسوب می شود.

بعضی هم اکنون جمعیت مسلمانان (در مقایسه با جمعیت 60 میلیونی فرانسه) 5 تا 6 میلیون تخمین زده می شود. اما این فقط یک تخمین می باشد چرا که سرشماری پیروان ادیان براساس قانون فرانسه ممنوع می باشد. اغلب دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که این آمار بسیار پائین در نظر گرفته شده و صحبت از جمعیت حدوداً 8 میلیونی مسلمانان در فرانسه می کنند (در مقایسه با جمعیت 20 تا 30 میلیونی مسلمانان در اتحادیه اروپا) با حدود 5 میلیون مسلمان، بعد از 45 میلیون کاتولیک مسیحی.

پروتستان ها 1 میلیون نفر، بودائی ها 600 هزار نفر، یهودی ها 525 هزار نفر و ارتدکس شرقی فرانسوی ها نیز 150 هزار نفر از جمعیت فرانسه را تشکیل می دهند. (بر اساس آمار سال 2003- 2000) همچنین تعداد فرانسویان غیرعرب که به اسلام تغییر دین داده اند نیز مشخص نیست. بعضی آمارها حاکیست که بیش از 30 هزار نفر از فرانسویان در چند دهه گذشته اسلام آورده اند. بعضی نیز از درون جوامع مسلمان مدعی آماری ده برابر این عدد شده اند.

برای بسیاری از مردم فرانسه واژه مسلمان مبهم است. مثلاً آنان گاهی اوقات این کلمه را برای اشاره به یک اصل و نسب به کار می برند و گاهی از آن به عنوان انجام آئین های مختلف مذهبی یاد می کنند. دولت سکولار فرانسه قومیت ها و نژادها را به رسمیت نمی شناسد. اما در سال های اخیر دولت کوشش کرده است، نمایندگی مسلمانان فرانسه را سازمان دهد. نیکولاس سازکوزی وزیر کشور نیز اقدام به ابداع و ایجاد «شورای مذهبی مسلمانان فرانسه» (French Council of the Muslim Religion)در سال 2002 کرد. گرچه این انجمن بطور غیر رسمی از سوی دولت ملی به رسمیت شناخته شد. اما صرفاً یک انجمن غیرانتفاعی و غیردولتی، بدون وضعیت قانونی مشخص بود. چنان که این انجمن در سال 2004 توسط دالیل بوباکر Dalil Bobakeor) )، رئیس روحانی مسجد پاریس اداره می شد.

مسلمانان فرانسه نرخ رشد جمعیت بالاتری نسبت به غیرمسلمانان دارند و تعداد آنها در حال افزایش است.

آئین های مذهبی مسلمانان فرانسه

بعضی دینشان را از مدل فرانسوی آن اخذ می کنند، این افراد نماز می خوانند، روزه ماه رمضان را بجا می آورند، گوشت خوک نمی خورند، مشروب هم نمی نوشند. این گرایش، گرایشی است که توسط اکثریت مسلمانان فرانسه پیروی می شود. بیش از 80% مسلمانان فرانسه در طول ماه رمضان روزه می گیرند و از نوشیدن مشروبات الکلی دوری می کنند و اغلب آنها گوشت خوک نمی خورند. بقیه نیز خواستار به رسمیت شناخته شدن یک جامعه اسلامی با یک موقعیت اجتماعی در فرانسه هستند.

بیش از 1535 مسجد در فرانسه وجود دارد. در حالی که فقط تعداد کمی از آنها برای استفاده اختصاصی مسلمانان ساخته شده اند.

امروزه وسایل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی نقش بسیار مهمی را در ارائه تصویری که غیر مسلمانان فرانسه از مسلمانان فرانسه دارند، بازی می کنند. رسانه های جمعی فرانسه به آمار بالای جنایت و فقر در میان جوامع مشخصی از مهاجران اشاره می کنند و به تأثیر ویژه ای که مسلمانان در عرصه های ورزشی، هنری و فرهنگ عمومی ملی داشته اند کمتر اشاره می شود. اسلام در فرانسه بخصوص در مناطق عامه نشین حومه شهر حضور پررنگ تری دارد. در حومه پاریس، مسلمانان نرخ رو به رشد بالایی از بیکاری دارند. (این نرخ در لاکورنیو 30 درصد می باشد).

در انتخابات ملی سال 2004 جنبش جمهوری خواهی ملی (MNR) سیاست مخالفت با اسلامی سازی خود را ادامه داد.

در سال 2004 دولت فرانسه چندین امام روحانی با تابعیت خارجی را اخراج کرد که به نظر دولت فرانسه مبلغ اسلام و اسلام گرایی بوده اند.
مساله حجاب:

پوشش حجاب در فرانسه یکی از بحث برانگیزترین مسائل از سال 1989 تاکنون بوده است. بحث اصولاً بر این متمرکز شده است که آیا دختران مسلمان در مدارس عمومی حجاب داشته باشند یا نه. اما این مسأله با اعتراضات شدیدی از سوی مسلمانان روبرو شده است. مسلمانان معتقدند ممانعت از داشتن حجاب در مدارس نوعی از تبعیض دینی است. آنها معتقدند که این امر کوششی است جهت تحمیل ارزش های سکولار بر آنها.

وضع دولت فرانسه و عقیده عمومی رایج اینست که هرگونه نشانه تظاهر به اعتقادات دینی اعم از (پوشش یا نهاد) در ارتباط با هر دینی مخالف سیستم لائیسیته ( Laicite) فرانسه می باشد.

شیراک در دسامبر 2003 گفت که این مسائل [تظاهر به اعتقادات دینی] ناقض جدائی دین از سیاست است و باعث افزایش تنش در جامعه ای چون جامعه فرانسه می شود که فرهنگ های متعددی در آن وجود دارد.

مسأله حجاب مسلمانان پس از آنکه چند دختر از برهنه کردن موهای سرشان در کلاس سرباز زدند در حدود سال 1989 تاکنون به یک مساله بحث برانگیز و جنجالی در فرانسه تبدیل شده است.

در سامبر 2003 ژاک شیراک، اعلام کرد براساس نظام لائیسیته، قانون باید هر نوع پوششی را که نماد آشکار دینی در مدارس باشد ممنوع کند. این قانون در مارس سال 2004 در پارلمان فرانسه تصویب شد. این قانون (که گاهی از آن با عنوان قانون حجاب فرانسه نیز یاد می شود) هر نوع پوششی را که تظاهر به اعتقادات دینی باشد، ممنوع اعلام می کند. مواردی که توسط این قانون ممنوع اعلام شده است، شامل: حجاب مسلمانان، نماد ویژه یهودیان و یا صلیب بزرگ مسیحیان می باشند.اما در حقیقت آنچه که در عمل اجرا می شود فقط ممنوعیت استفاده از حجاب و علائم دینی مسلمانان است که این خود نشان دهنده ماهیت ضداسلامی و صهیونیستی دولت فرانسه است.

....................................
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بازديد:1055| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت