« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

حوادث و بلاها ، سفیران و هشدارهای پروردگار مهربان | مقالات 13 آبان 1394
حوادث و بلاها ، سفیران و هشدارهای پروردگار مهربان

در حقیقت حوادث و بلاهایی که در این دنیا ، انسان ها را فرا می گیرد ، هشدارهایی هستند که ما را به سوی خداوند فرا می خوانند و به علت نافرمانی و گناه به وجود می آیند . چندی پیش در پاکستان زلزله ای را شاهد بودیم که بیش از صد کشته داشت و غالب بر هزار خانه را ویران ساخت ، زلزله ی بم در سال 82 که 5/6 ریشتر بود ، 41،000 کشته را به همراه داشت ، در سونامی ژاپن که 9 ریشتر زلزله در دریا پدیدار گشت و باعث ایجاد سونامی شد تعداد 12،787 نفر کشته و 14،991 نفر مفقود را بر جای گذاشت ... و ...

در اینچنین حوادثی علاوه بر اینکه ، موارد قصور انسانی در راستای بهبود وضعیت پیشگیرانه از حوادث بایستی بررسی شود و معمولا هم می شود ، اما یک نکته ی بسیار مهم را هم نباید فراموش کرد و آن نقش و دخالت خداوند در اینگونه حوادث است ، خدایی که خالق هر چیزی است تنها با اراده ی او اینگونه حوادث رخ می نمایند و آن هم بخاطر عملکرد خود انسان هاست . اگر این جنبه از حوادث را مد نظر قرار دهیم در واقع برایمان هشداری خواهد بود که مایه ی عبرتمان خواهد گشت . ما هر چه از نظر زیر ساختی مادی آماده ی مقابله ی با حوادث باشیم اما با آن نمی توان در مقابل اراده ی خداوند ایستاد ، و لذا باید به سوی او روی آورد .

طوفان ، سیل ، جنگ ، زلزله و .. همگی انذارهای الهی هستند . پروردگار تبارک و تعالی می فرمایند : قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن یَبْعَثَ عَلَیْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انظُرْ كَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ ﴿٦٥﴾ انعام بگو: «او تواناست كه از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان عذابى بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [دیگر] بچشاند.» بنگر، چگونه آیات [خود] را گوناگون بیان مى‌كنیم باشد كه آنان بفهمند.

آری عقوبت ها از جانب جبار است ، آن هم بخاطر گناهان مردم .. دستور می دهد چند ثانیه زمین دچار لرزش شود تا مردم به خود آیند . وَمَا نُرْسِلُ بِالْآیَاتِ إِلَّا تَخْوِیفًا﴿٥٩﴾ الاسراء و ما معجزه‌ها را جز براى بیم‌دادن [مردم‌] نمى‌فرستیم.

و این را بدانیم که اگر عذاب خداوند ی آمد خوب و بد با هم می سوزند ، در حدیثی از نبی اکرم صلی الله علیه و سلم داریم که فرمودند : هر گاه در امت من ، گناهان آشکار شد ، عذابی را از جانب خود به سویشان می فرستد ، گفتم ای رسول خدا ، آیا آن روز ، انسان های نیکوکار ، در بینشان نیست ؟ فرمودند : هست ، گفتم : با آنها چگونه برخورد می شود ؟ فرمودند : به همراه مردم دچار عذاب می شوند ، اما بعد به سوی مغفرت و رضوان خداوند فرستاده می شوند .

بدانیم که هر مصیبت و بلائی که به آن دچار می شویم چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی و شخصی ، بخاطر گناهان خودمان است ، پروردگار متعال می فرمایند : وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَیَعْفُو عَن كَثِیرٍ ﴿٣٠﴾شوریو هر [گونه‌] مصیبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست، و [خدا] از بسیارى درمى‌گذرد.

و درجایی دیگر می فرمایند :مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّـهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ ۚ هر چه از خوبیها به تو مى‌رسد از جانب خداست؛ و آنچه از بدى به تو مى‌رسد از خود توست؛

اگر در قرآن کریم دقت نماییم برای این امر نمونه هایی در امت های گذشته داریم : فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ ۖفَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَیْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّیْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا ۚ وَمَا كَانَ اللَّـهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَـٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ﴿٤٠﴾العنکبوت و هر یك [از ایشان‌] را به گناهش گرفتار [عذاب‌] كردیم: از آنان كسانى بودند كه بر [سر] ایشان بادى همراه با شن فرو فرستادیم؛ و از آنان كسانى بودند كه فریاد [مرگبار] آنها را فرو گرفت؛ و برخى از آنان را در زمین فرو بردیم؛ و بعضى را غرق كردیم؛ و [این‌] خدا نبود كه بر ایشان ستم كرد بلكه خودشان بر خود ستم مى‌كردند.

قوم عاد را با ارسال طوفان نابود ساخت ، آنها می گفتند : من اشد منا قوه ؟( چه کسی از ما قدرتمند تر است ؟ ) وقتی پیامبرشان آنها را انذار می داد که اگر فرمانبردار حضرت حق نباشید و دست از تبه کاری بر ندارید طوفان الهی ، شما را نابود خواهد ساخت ، آنها می گفتند : ما خانه های محکم داریم در خانه ها می مانیم و آب و غذا را با خود می بریم اما خداوند هفت شب و هشت روز ، طوفان را مسخرشان کرد سَخَّرَهَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَةَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِیهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَةٍ ﴿٧﴾ الحاقه[كه خدا] آن را هفت شب و هشت روز پیاپى بر آنان بگماشت: در آن [مدت‌] مردم را فرو افتاده مى‌دیدى، گویى آنها تنه‌هاى نخلهاى میان تهى‌اند.

و در روز هشتم گرد باد شروع شد ، درب خانه هایشان را می شکاند و انها را از خانه بیرون می آورد و به آسمان برده و با سر به زمین می کوبید .

قوم ثمود هم بعد از کشتن شتر که معجزه ی الهی بود با صدای شدید نابود شدند ..

همه ی این حوادث برای ما هشدارهای الهی هستند ، برخی از سلف صالح وقتی زلزله می آید می گفتند : ان ربکم یستعتبکم ( پروردگارتان شما را مواخده می کند و به شما هشدار می دهد .

اما متاسفانه برخی ، وقتی حوادثی را دیدند به طبیعت نسبت داده و خالق اصلی را از یاد می برند ، درست است اسباب را فراهم نمایید اما فراموش نکنیم که الله خالق کل شی و هو علی کل شی وکیل خداوند آفریدگار همه چیز است، و او بر هر چیزی نگهبان است‌.

خداوند همه ی این حوادث را می فرستد تا قبل از دچار شدن به عذاب اصلی ، بندگانش را به سوی خود بازگرداند در جایی خداوند عزوجل می فرمایند : ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ﴿٤١﴾الروم به خاطر کار و کردار مردم، تباهی در بر و بحر فراگیر شده است، تا [خداوند] جزای بخشی از کار و کردارشان را به آنان بچشاند، باشد که بازگردند [و به خود آیند]

و در جایی دیگر : وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَیَعْفُو عَن كَثِیرٍ ﴿٣٠﴾الشوری و هر مصیبتی که به شما برسد از کار و کردار خودتان است، و او از بسیاری [گناهان‌] در می‌گذرد

اگر به واقعیت جوامع نظر افکنیم ، دچار وحشت می شویم ، مساجد خالی است ، محافظت بر نمازها بسیار کمرنگ است ، برای ادای نماز صبح ، صف ها کم رونق است ..

ربا خوارای که اعلام جنگ با خدا و رسولش می باشد ، گریبانگیر جامعه شده است ..

رشوه که تمام کادر آن مورد لعنت قرار گرفته اند در برخی اماکن غوغا می کند ....

خودآرایی و زینت زنان ، در اوج قرار گرفته است ...

امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شده است ...

و یکی از اعمالی که شیطان را بسیار خوشحال می گرداند و می تواند به عنوان منبع شر در خانه های ما باشد همین دستگاههای ماهواره و اینترنت در خانه هاست ، اگر بزرگان و پدر و مادران دقت نکنند ،

فرزندانشان طعمه ی نقشه های شیطانی شیطانان می شوند و کار بجایی می رسد که دیگر راه بازگشتی نیست ، شیطان صفتان به صورت ماهرانه و با تهیه برنامه هایی که اخلاق و فکر فرزندان ما را مسموم می گرداند می خواهند خانواده ها و جوامع اسلامی را اندرون نابود سازند ، الان سایت هایی بسیار مخرب وجود دارد که استمرار حضور در آنها مایه ی بدبختی جوانان و نوجوانان ما می شود خصوصا اینکه فیلتر شکن های قوی هم ارائه داده اند که هر سایتی را بتوانند باز کنند . حالا اگر نوجوان پانزده شانزده ساله ی ما شکار این برنامه ها گردد و پدر و مادر هم متوجه نباشند خدایی ناکرده نتایج زیان باری را ببار خواهد آورد .

لذا برادران و خواهران محترم ، زمینه های وجود بلاها را از بین ببریم و بدانیم که در صورت نافرمان بودن ، هیچ امنیتی را نخواهیم داشت . پروردگار می فرمایند : أَفَأَمِنَ الَّذِینَ مَكَرُوا السَّیِّئَاتِ أَن یَخْسِفَ اللَّـهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لَا یَشْعُرُونَ ﴿٤٥﴾النحل آیا کسانی که بدسگالی کرده‌اند ایمن‌اند از اینکه خداوند ایشان را [ناگهان‌] به زمین فرو برد، یا از جایی که اندیشه‌اش را نمی‌کنند، عذاب بر سرشان فرود آید؟

و در جایی دیگر می فرمایند : أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَن یَأْتِیَهُم بَأْسُنَا بَیَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ ﴿٩٧﴾ اعرافآیا اهل شهرها ایمنند از اینکه عذاب ما شبانه به سراغشان بیاید و ایشان خفته باشند؟

........................
شیخ عبدالله دریایی
بازديد:1132| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت