« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

سوء مدیریت ها خاطرات تلخ منا را رقم زد | خبرها 29 مهر 1394
سوء مدیریت ها خاطرات تلخ منا را رقم زد

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت شهرستان قشم در اولین خطبه ی خود بعد از بازگشت از سفر حج به بیان مسایل و اتفاقات پیش آمده در منا پرداخت و از آن به عنوان خاطرات تلخ حج امسال یاد کرد که باعث مرگ بسیاری از حجاج امت اسلامی کشورهای مختلف شد.

شیخ خطیبی افزود هر چند در مصایب این واقعه چاره ای جز صبر نداریم اما با این حال نباید با عنوان تقدیر از مسئولیتها فراری شد و سهل انگاری ها را از نظر دور داشت.

وی در تشریح و تحلیل واقعه منا به سه بعد این حادثه اشاره کرد و بعد برجسته این واقعه را مربوط به ناهماهنگی و سوء مدیریت ها از سوی کشور میزبان دانست.

امام جمعه اهل سنت قشم با تشریح مسیرهای منتهی به سرزمین جمرات که حجاج برای یکی ار مناسک حج با هماهنگی از مسیرهای تعیین شده عبور می کنند ، بیان داشت: بخشی از این مسیر مناسب بود ولی بخشهای دیگر از سالیان دور همچنان با مشکل روبروست که مربوط به ورودی های کم عرض منتهی به سرزمین جمرات است که در بعضی مواقع حجاج تحت فشارقرار میگیرند و ممکن است شرایط را بحرانی کند، چراکه هیچ راه خروج اضطراری برای این محدوده که از دو طرف باخیمه ها ودیوار و نرده های اهنی حصارکشی شده، پیش بینی نشده است.

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم افزود :این نقطه از سرزمین جمرات از دیرباز محل تجمع و فشردگی جمعیت شناخته می شود که چنانچه در این نقطه هر گونه ناهماهنگی و سوء مدیریتی شکل بگیرد وضعیت غیر عادی و بحرانی خواهد شد.

شیخ خطیبی گفت: دراین واقعه برگشت افراد از روبه رو و نبود راه خروج اضطراری باعث ازدحام و فشارجمعیت همراه با گرمای شدید وتشنگی باعث مرگ هزاران نفرشد .

وی در ادامه ناتوانی کشور میزبان را در مدیریت بحران، بعنوان یکی دیگر از ابعاد این قضیه باد آور شد و اظهار داشت : عدم آمادگی کشور میزبان برای حوادث غیرمترقبه و از سویی اجازه ندادن به گروه های امدادی سایر کشورها بعد دیگرقضیه است که اگر در آن لحظه این اجازه داده می شد شاید بیشتر از نصف این جمعیت مظلوم ، نجات می یافتند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان قشم بعد دیگر این حادثه را مربوط به اشتباهاتی دانست که معمولا خودحجاج مرتکب می شوند؛ وی تشریح کرد:حجاجی که طبق برنامه و زمان بندی مشخص باید از آن مسیرعبورکنند متأسفانه در اثرشتاب زدگی زودتر از موعدحرکت کردند و این موضوع نیز می تواند در وقوع این حادثه موثر باشد.

عضوهیات فتوای اهل سنت منطقه جنوب، بعدسوم حادثه منا را بنا به تصور واحتمالات ، مربوط به توطئه هایی دانست که ممکن است قبل ازبرگزاری آیین حج ازسوی گروه های تندرو برنامه ریزی شده باشد وی گفت: این مسئله دور از ذهن نیست که افرادی به قصدتوطئه به مدیریت حج نفوذ کرده باشند که حج امسال را به کام مردم تلخ گردانند.

خطیب نمازجمعه اهل سنت قشم در پایان از مدیریت حج استان که با تدبیر و درایت توانستند از هرگونه تلفات و آسیب رسانی به حجاج استان هرمزگان پیش گیری کنند، قدردانی کرد.

..........................
منبع: هرمز آنلاین
بازديد:987| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت