« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

علم و دانش پایه و اساس تمام تمدنها و مقدمه ی همه ی پیشرفتهاست | معاونت اجتماعی 4 مهر 1394
علم و دانش پایه و اساس تمام تمدنها و مقدمه ی  همه ی پیشرفتهاست

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان با عرض تبریک به مناسبت بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی بر اهمیت علم و دانش در دین مبین اسلام تاکید کردند و افزودند: علم و دانش پایه و اساس تمام تمدنها و مقدمه ی همه ی پیشرفتهاست. رسول الله صلی الله علیه و سلم اولین منادی علم و دانش بود . پیامبر زمانی مبعوث شد که بشریت از علم و دانش فاصله گرفته بودند و در اوهام و خرافات و شرک و بت پرستی گرفتار بودند.

خطیب نماز جمعه گیاهدان صحابه و یاران وفادار رسول الله صلی الله علیه و سلم را صادرکنندگان و ترویج دهندگان علم و دانش معرفی کردند و گفتند: علم و دانشی که جهان امروز از آن برخوردار است همه اش نشأت گرفته از نور بابرکت کلام خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم می باشد. غرب زمانی مدعی ترقی و پیشرفت شد که به راز تعالی و پیشرفت مسلمانان پی برد که همان علم و دانش بود.

شیخ شافعی تشیخ علت انحطاط و فروپاشی و وجود انواع درگیریهای قومی مذهبی میان مسلمانان را نتیجه فاصله گرفتن از علم و دانش و روی گردانی از کتاب خدا و سنت رسولش دانستند.

ایشان با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید بر فضیلت علماء و صاحبان علم نزد خداوند تاکید کردند و افزودند: خداوند متعال در آیات متعدد، ما را به کسب علم و دانش تشویق می کند چه ارزشی بالاتر از اینکه خداوند در کلام گهربارش شهادت اهل علم را بعد از شهادت خود و فرشتگانش ذکر کرده و آنرا معتبر دانسته است . وجود آیات و احادیث متعدد در مورد علم و علما خود بیانگر جایگاه و اهمیت علم و دانش نزد خداوند است.

امام جمعه گیاهدان علت عدم توجه جوانان و نوجوانان به کسب علم و دانش را فعالیتهای عوام فریبانه و کاذب اقتصادی مثل قاچاق سوخت و کالا عنوان کردند و افزودند: متاسفانه امروزه جوانان و نوجوانان ما به کسب علم و دانش توجه کمی دارند فعالیتهای مادی عوام فریبانه و کاذب سد و مانعی شده در راه علم اندوزی جوانان و نوجوانان ما. جوان ما فکر می کند با پول و ثروت بادآورده می تواند پیشرفت و ترقی داشته باشد این خیالپردازی بیش نیست شاید پیشرفت مقطعی و موقتی را به همراه داشته باشد اما چون فاقد پشتوانه است سرانجامی در پی ندارد.

خطیب جمعه گیاهدان اولیاء و خانواده ها را به تشویق فرزندان به کسب دانش و برداشتن موانع تحصیل آنان فراخواند و با اشاره به فرموده ی سیدنا علی رضی الله عنه ،علم و دانش را محافظ و پشتیبان انسان در تمام عرصه های زندگی دانست ایشان گفتند: حضرت علی رضی الله عنه چه جالب می فرمایند: انسانها به دنبال چیزی هستند که نیاز به محافظت و نگهداری دارد و آن مال و منال دنیاست و از چیزی که از آنها پاسبانی و محافظت می کند غافل هستند و آن علم و دانش است.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه با اشاره به دعای حضرت ابراهیم خلیل ، شرط برخورداری از فرزند صالح را فراهم کردن زمینه های تربیتی و تحصیلی آنها توسط اولیا عنوان کردند.

امام جمعه گیاهدان دوره متوسطه را مقطع حساس تحصیلی دانش آموزان دانسته و بر توجه ویژه ی خانواده ها به دانش آموزان مقطع دبیرستان تاکید کردند و افزودند: خانواده ها زمانی که بچه ها در مقطع ابتدایی هستند نهایت توجه به تحصیل انها را مبذول می دارند و انواع تشویق و ترغیبها وجود دارد اما وقتی همین دانش آموز به مقطع دبیرستان می رسد به حال خود رها کرده می شود و هیچ توجهی از جانب خانواده ها به آنها نیست . این مقطع حساسی است آنها را تشویق بکنیم به فکر آنها باشیم تا با موفقیت در این مقطع بتوانند به مراتب عالی و دانشگاهی برسند.

شیخ شافعی تشیخ با ذکر حادثه تلخ منا که در آن تعداد زیادی از زائران ایرانی و غیر ایرانی خانه ی خدا به علت ازدحام زیاد جمعیت و بی تدبیری مسئولین عربستانی کشته شدند گفتند: در این حادثه ی تلخ جمع کثیری از زوار بیت الله الحرام شهید و زخمی شدند که تعداد زیادی از این شهداء و مصدومین از کشور اسلامی ما هم بودند از خداوند متعال خواستاریم که این شهداء را غریق رحمت خودش قرار بدهد و به مصدومین حادثه شفای عاجل را عنایت بفرماید.
بازديد:1769| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت