« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

پرده خانه خدا تعویض شد | خبرها 1 مهر 1394
پرده خانه خدا تعویض شد

پرده خانه خدا صبح امروز نهم ذی‌الحجه که همزمان با روز عرفه است، طی مراسمی تعویض و پرده نو جایگرین آن شد، به طوری که 86 سازنده و هنرمند، پرده قدیمی کعبه را برداشتند و پرده جدید را جایگزین آن کردند.

پرده خانه خدا تعویض شد

در مراسم تعویض پرده خانه خدا همچنین، تیمی از کارکنان ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) و نیز گروهی از کارکنان کارگاه پرده‌سازی کعبه حضور داشتند.

پرده خانه خدا تعویض شد

هزینه پرده جدید خانه خدا که از ابریشم خالص و طلا در کارگاه پرده کعبه در مکه بافته شده است، بیش از 22 میلیون ریال سعودی برآورد شده است، به طوری که 700 کیلوگرم ابریشم خالص و 120 کیلوگرم نقره وطلا در این پرده بکار رفته است. تعویض پرده کعبه با استفاده از پله برقی مخصص صورت گرفت.

پرده خانه خدا تعویض شد

ارتفاع این پرده 14متر و نوار دور آن به عرض 95 سانتیمتر است که از 16 قطعه به شکل مربع تشکیل‌ شده‌ است. در نوار اطراف این پرده آیات قرآن‌ و در فواصل معین عبارات «یا حی و یا قیوم»، «یا رحمن و یا رحیم» و «الحمدالله رب‌ العامین» با رنگ طلایی دوخته‌شده‌اند.

پرده خانه خدا تعویض شد

پرده خانه خدا تعویض شد

پوشش در کعبه نیز از حریری به ارتفاع 5/ 6 متر و عرض 5/3 متر منقش به آیات الهی و تزئینات اسلامی با طلا و نقره است.

پرده خانه خدا تعویض شد

پرده خانه خدا از 5 قطعه تشکیل ‌شده ‌است که هر قسمت یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را دربرمی‌گیرد که هنگام نصب، وزن این پرده به حدود دو تُن می‌رسد.

پرده خانه خدا تعویض شد

پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه ‌می‌کند؛ پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

پرده خانه خدا تعویض شد

بافت و آماده سازی پرده کعبه با دست و ماشین حدود 8 ماه طول می‌کشد.

پرده خانه خدا تعویض شد

نخستین کسی که خانه کعبه را پرده پوشانید «تبع حمیری»، پادشاه یمن بود. در دوران عباسی خادمان کعبه از انبوهی پرده‌ها بر روی کعبه شکایت کردند و گفتند بیم آن می‌رود که خانه صدمه ببیند. مهدی عباسی خلیفه مسلمین دستور داد پرده‌ها را بردارند و تنها یک پرده بر آن بگذارند و سالی یک بار آن را عوض کنند این سنت تا به امروز ادامه دارد.

پرده خانه خدا تعویض شد

..................
منبع: ایکنا
بازديد:1514| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت