« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

اوضاع آوارگان کشورهای اسلامی بسیار تکان‌دهنده و دردآور است | خبرها 29 شهريور 1394
اوضاع آوارگان کشورهای اسلامی بسیار تکان‌دهنده و دردآور است

مولوی عبدالحمید اوضاع کنونی جهان اسلام، به‌ویژه اوضاع آوارگان کشورهای اسلامی، را «بسیار تکان‌دهنده و دردآور» توصیف کردند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه (۲۷ شهریور ۱۳۹۴) گفتند: امروزه جهان اسلام در شرایطی بسیار استثنایی به‌سر می‌برد. جنگ‌ها و درگیری‌های موجود در کشورهای اسلامی و اوضاع آوارگان کشورهای اسلامی که به کشورهای اروپایی هجرت می‌کنند، بسیار تکان‌دهنده و درآور بوده و مایۀ حسرت و افسوس است.

ایشان در ادامه افزودند: روزگاری بود که مسلمانان کشورهای اسلامی که امروز از خانه و کاشانۀ خود آواره شده‌اند، در بلاد خودشان در امنیت و آسایش به‌سر می‌بردند، اما امروزه مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی را تحمل کرده و به کشورهای اروپایی پناهنده می‌شوند.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان «ابرقدرت‌های جهان» را عامل این مشکلات دانستند و گفتند: متاسفانه سازمان ملل و ابرقدرت‌های دنیا به‌جای آنکه در راستای حل مشکلات جهان گام بردارند و سعی کنند تا مردم را از راه مذاکره و گفتمان کنار یکدیگر قرار دهند، متاسفانه هنوز هم بر طبل جنگ می‌کوبند و می‌خواهند آتش جنگ و درگیری را در منطقه شعله‌ورتر کنند.

ایشان تاکید کردند: قدرت‌های غربی و شرقی؛ آمریکا و روسیه دنبال حل بحران جهان نیستند، بلکه برای رسیدن به منافع خود درصدد بحرانی‌تر کردن اوضاع هستند. مشارکت قدرت‌های غربی و شرقی در جنگ‌ها و درگیری‌ها تبعاتی منفی برای منطقه و کشورهای اسلامی به‌دنبال دارد.

مولوی عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: باید مسلمانان در کشورهای اسلامی کنار یکدیگر می‌نشستند و مشکلات خود را از راه مذاکره و گفتمان حل می‌کردند و به رنج‌ها و مشکلات جهان اسلام پایان می‌دادند. علما و اندیشمندان جهان اسلام باید به اندازۀ توان خویش برای حل مشکلات امت اسلام وارد صحنه می‌شدند. اما متاسفانه این‌گونه نشده است. سازمان کنفرانس اسلامی تا کنون نتوانسته کاری از پیش ببرد.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه اظهار داشتند: سازمان ملل و برخی قدرت‌های جهانی که ادعای مدیریت جهان را دارند، نیز با وجود توانایی، هیچ اقدامی نکردند، بلکه خودشان در جنگ‌ها مشارکت دارند. صهیونست‌های غاصب اسرائیلی در این روزها فشار را بر مسلمانان فلسطین افزایش داده‌اند، به‌طوری‌که نخست‌وزیر اسرائیل به نظامیان خود دستور داده تا سنگ را با گلوله پاسخ دهند، درحالی‌که در هیچ‌جای دنیا سنگ را با گلوله پاسخ نمی‌دهند.

ایشان افزودند: رژیم اشغالگر و جنایتکار اسرائیل از اوضاع کشورهای اسلامی و از اختلاف و درگیری مسلمانان با یکدیگر سوءاستفاده می‌کند و می‌خواهد از مسلمانان فلسطین انتقام بگیرد و بر سرنوشت آنها مسلط شود. ایشان در پایان این بخش از سخنان‌شان مسلمانان و سران کشورهای اسلامی را به «تقسیم عادلانه قدرت»، «رعایت حقوق یکدیگر» و «اتحاد و انسجام» تاکید و توصیه نمودند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به نزدیک شدن بازگشایی مدارس دولتی، اهمیت فراگیری علم را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: آمار افت تحصیلی در استان سیستان‌و‌بلوچستان، به‌ویژه در زاهدان و بلوچستان، بسیار تکان‌دهنده است. لذا تاکید می‌کنم که به آموزش و تحصیل فرزندان‌تان اهمیت قایل شوید. فرزندان شما باید به مدارس و دانشگا‌ه‌ها بروند و مدارج عالی علمی را کسب کنند. والدین باید در زمینه تحصیل و آموزش فرزندان‌شان مصمم باشند.

ایشان تاکید کردند: ارزش انسان در فراگیری علم و دانش است، و پیشرفت دنیا و آخرت انسان‌ها بدون علم و دانش امکان‌پذیر نیست. رمز پیشرفت مردم دنیا و رسیدن به تمدن و تکنولوژی در علم و دانش است. لذا تحصیل فرزندان جزو واجبات ملی ماست. خانواده‌ها باید با آموزش و پرورش ارتباط داشته باشند.

مولوی عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان اشاره‌ای هم به حادثه اخیر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام داشتند و در این خصوص گفتند: حادثه‌ای که در مکه مکرمه اتفاق افتاد، و در آن جمع کثیری از حجاج بیت‌الله‌الحرام به شهادت رسیدند، بسیار آزاردهنده بود.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان، شهادت حجاج در مطاف را، که جمعی از هم‌وطنان ما نیز در بین آنها بودند، «سعادتی بزرگ» دانستند و خاطرنشان کردند: اگرچه این حادثه برای ما و سایر مسلمانان غم‌انگیز بود، اما بدون شک کسانی که در مطاف به شهادت رسیدند، به مقامی والا و سعادتی بزرگ نایل آمدند؛ برخی از این حجاج در مکه مکرمه، که بهترین سرزمین است، دفن شده‌اند. خداوند متعال درجات شهدا را بلند کند و مجروحین را شفای کامل عنایت فرماید و به بازماندگان شهدا اجر و صبر دهد.

مولوی عبدالحمید در ادامه به مناسبت «هفته دفاع مقدس» اشاره کردند و ضمن گرامیداشت این هفته، خاطرنشان کردند: هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و از تمام کسانی که از تمامیت ارضی کشور جانانه دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند یا جانباز و معلول شدند تجلیل و تشکر می‌کنیم.

ایشان افزودند: تمام کسانی که در ایام دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور پیدا کردند، اعم از بسیجیان، نیروهای مسلح و سایر کسانی که در راه دفاع از کشور قربانی دادند و فداکاری کردند، بر ملت و کشور ما احسان دارند. یاد و خاطرۀ ایثارگرانۀ آنها هیچ‌گاه از اذهان پاک نمی‌شود.

مولوی عبدالحمید در پایان سخنان‌شان به شکایات مردمی در خصوص «افزایش زیاد تعرفه‌های برق در منطقه» اشاره کردند و گفتند: شکایاتی در مورد افزایش قیمت برق در منطقه می‌رسد که با وجود بیکاری و مشکلات اقتصادی، پرداخت آن برای مردم بسیار مشکل است.

ایشان خاطرنشان کردند: قیمت برق و آب نباید به‌گونه‌ای باشد که مردم نتوانند از این نعمت خدادادی استفاده کنند. در شرایط کنونی، اوضاع اقتصادی کشور مقداری راکد است. لذا از مدیرعامل محترم برق استان، مسئولین امر در تهران و سایر دست‌اندرکاران می‌خواهیم تا در راستای کنترل قیمت آب و برق تلاش کنند.

مولوی عبدالحمید همچنین در بخش اول خطبه‌های نماز جمعۀ این هفته اهل‌سنت زاهدان به ایام پربرکت ذی‌الحجه اشاره کردند و این روزها را «فرصتی استثنایی» دانستند و گفتند: انسان‌های خوش‌نصیب و سعادتمند از فرصت استثنایی این روزها در راستای بندگی و عبادت پروردگار و جبران کمبود‌ها استفاده می‌کنند تا به قرب پروردگار نایل آیند.

ایشان در ادامه پس از تلاوت آیات ابتدایی سورۀ «الفجر» اظهار داشتند: الله تعالی در سوره «الفجر» به صبح روز عرفه یا صبح روز عید و ده شب اول ذی‌الحجه قسم یاد می‌کند، که بیانگر اهمیت و جایگاه این روزها و شب‌هاست. در این ایام بسیاری از مسلمانان از سراسر دنیا برای ادای فریضۀ حج رهسپار سرزمین حرمین شریفین می‌شوند تا در کنار خانۀ کعبه و روضۀ اطهر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم حضور پیدا کنند.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: البته فضل و لطف پروردگار در این ایام فقط شامل حال کسانی که احرام بسته و در کنار خانه کعبه حضور دارند نمی‌شود؛ آنها میهمانان خاص الهی‌اند، بلکه شامل حال تمام مسلمانان جهان در اکناف دنیا می‌شود. این ایام همان‌طور که ایام حج هستند، ایام عبادت و بندگی نیز هستند.

ایشان همگان را به کثرت عبادت و اعمال در این ایام توصیه کردند و گفتند: در این ایام عبادت، تلاوت، ذکر، رسیدگی به مستمندان و سایر عبادات از ارزش و پاداش بزرگی برخوردار هستند. زنده نگه‌داشتن شب‌های دهۀ اول ذی‌الحجه و عبادت در این شب‌ها به اندازۀ شب‌های قدر، و عبادت هر روزِ آن به اندازۀ یک سال، و عبادت روز عرفه به اندازۀ عبادت دو سال اجر و پاداش دارد.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به بیان مهمترین اعمال روز عید قربان پرداختند و گفتند: نماز عید قربان و ذبح قربانی از مهمترین اعمال روز عید است. تکبیرات تشریق نیز جزو واجبات است که از صبح روز نهم ذی‌الحجه (عرفه) آغاز می‌شود و تا عصر روز سیزدهم ادامه دارد، که مردان این تکبیرات را با صدای بلند و زنان به‌صورت آهسته بعد از نمازهای فرض باید بخوانند.

ایشان در بیان فضایل ذبح قربانی خاطرنشان کردند: ذبح قربانی در روز عید قربان بسیار مهم است و در احادیث و روایات برای آن اجر و پاداش فراوانی ذکر شده است، به‌طوری‌که به ازای هر تار مو یا پشم قربانی، خداوند متعال به شخص ثواب می‌دهد و گناهانش را معاف می‌فرماید.

مدیریت دارالعلوم زاهدان اهمیت اخلاص در قربانی را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: خداوند متعال می‌فرماید: ﴿لَنْ یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ﴾ [حج: ۳۷]، از گوشت و خون و پوست قربانی به الله تعالی چیزی نمی‌رسد، بلکه اخلاص و تقوایی که قربانی‌کننده داشته باشد به الله می‌رسد.
بازديد:1195| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت