« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

پرسش و پاسخ (1) | پرسش و پاسخ 30 خرداد 1392
پرسش و پاسخ (1)


سوال: پسری هستم 22 ساله از کودکی با دوستهایی به نامهای اضطراب و خجالت اشنا شدم که هیچگاه منو تنها نگذاشتند ولی دیگه ازشون خسته شدم و حضورشون موجب عذابم میشن و نمیزارن مثل بقیه زندگی کنم میخواستم بدونم از نظر اسلامی راهحلی برای از بین بردنشون وجود دارد یا نه لطفا راهنماییم کنید. در ضمن هر موقع تصمیم میگیرم دست از چشم چرانی بردارم شبها در خواب جنب میشم . بعضی وقتاهم بعد نماز صبح وقتی از خواب پا میشم همه صداها رو میشنوم ولی نمیتونم حرف بزنم و از جام پا شم یا خودمو تکون بدم یه چیزی بین خواب و بیداریه که بد جور عذابم میده این نشانه ها میتونه دلیل وجود جن در بدنم باشه ؟ کسالت خواب الودگی و خستگیه دائمی در پاهام مانع به جا اوردن نماز جماعتم میشن که چند ساعتی بعد استمنا خستگیم کمتر میشه . لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ:دوست عزیز با این توصیفاتی که از خود عرضه نمودید قاعدتا انسانی درونگرا هستید و تمایل زیاد به تنهایی و بریدن از اجتماع دارید. اعتزال و تنهایی در همه ی انواع آن مذموم است حتی اگر شخصی برای عبادت به کنجی بنشیند و واز دنیا رویگردان شود نیز مذموم و ناپسند است . در شرعت اسلامی به حضور فرد در جامعه و مشارکت و فعالیتهای اجتماعی اهمیت زیادی داده شده است. برای مثال تأکید زیادی بر اقامه نماز بصورت جماعت و در مسجد شده است تا جاییکه به افرادی که جماعت مسلمین را ترک کرده و و از مشارکت های عبادی رویگردان می شوند وعید و هشدار شدید داده شده است رسول خدا صلی الله علیه و سلم می فرماید: ما من ثلاثة في قرية ولا بدو ولا تقام فيهم الصلاة إلا استحوذ عليهم الشيطان، فعليك بالجماعة فإنما يأكل الذئب القاصية". اگر سه نفر در شهر یا صحرا باشند و نماز را بصورت جماعت نخوانند شیطان بر آنها مسلط می شود پس لازم است که به جماعت پایبند باشی چرا که گرگ گوسفندان جدا و دور افتاده از گله را می خورد .
در این حدیث تسلط شیطان بر انسان منزوی و دور از جمع به تسلط گرگ بر گوسفند دور افتاده از گله تشبیه شده است .ذات انسان تنهایی را نمی پذیرد و همیشه گرایش به مأنوس شدن با چیزی را دارد بعضی از علما ریشه ی کلمه انسان را از أنس بمعنی خو گرفتن با هر چیزی می دانند در قرآن هم به همین مضمون اشاره شده است جایی که خداوند عزوجل می فرماید : «ونفس وما سواها فألهما فجورها و تقواها» خداوند هم گرایش به تقوا را در نهاد انسان قرار داده و هم گرایش به فجور و گناه و شهوت . وظیفه ای که خدا در این دنیا بر عهدهی انسان گذاشته سرکوب تمایلات شهوانی نیست بلکه تعدیل آنها و استفاده از آن در جهت صحیح که مطلوب شرع است می باشد مسلم است که این طبیعت انسان همیشه با انسان همراه است لذا اگر فرد در میان جمع ایمانی باشد متأثر از جمع با معنویات خو می گیرد و زمانی که تنها شد با تخیلات و خواهشهای نفسانی خو می گیرد و همدم هوای خود می شود . از توضیحات شما مشخص است که مشکل شما یک مشکل روحی روانی است. چشم چرانی و نگاه آلوده باعث تیرگی قلب و دوری از ایمان می گردد نگاه حرام اگر چه جزء گناهان صغیره است اما اصرار بر آن موجب تبدیل شدن آن به کبیره می گردد استمنا عملی مذموم است و از جمله گناهان کبیره محسوب می شود و پیامبر انجام دهنده آنرا لعنت کرده است و موجب افسردگی و عدم تعادل روحی در فرد مبتلا می گردد .
توصیه ما به شما این است که قبل از هر چیز توبه و رجوع به درگاه خدا داشته باشید کمی بیشتر اجتماعی شوید و از انزوا و تنهایی شدیدا بپرهیزید سعی کنید هر چه سریعتر اگر امکان ازدواج برای شما وجود دارد ازدواج کنید .

پرسش و پاسخ (1)


سوال: با عرض سلام بنده قصد تحصیل در دانشگاه مدینه را دارم.لطفا مرا از شرایط پذیرش راهنمایی بفرمایید.با تشکر

پاسخ: دوست عزیز شما می توانید به سایت دانشگاه مدینه مراجعه کرده و فرم درخواست ثبت نام را پر نمایید.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: من خیلی خوشحال می شم از این که بتوم با شما اسماعیلیان عزیز و خون گرم جنوبی گفتگو داشته باشم . و اطلاعات بیشتری در رابطه با روستای گیاهدان .وشرایط اسماعیلیه در ان منطقه را جویایم . با تشکر

پاسخ: دوست عزیز علت نامگذاری مدرسه دینی اسماعیلیه به این نام از جهت انتساب آن به بانی و موسس آن است وربطی به مذهب ضاله ی اسماعیلی ندارد مدرسه اسماعیلیه توسط شیخ اسماعیل که از اجداد شیخ محمد شیخان است تأسیس شده است ما در این سایت قسمتی را با نام اشعار ملا اسماعیل قرار داده ایم شما می توانید با مراجعه به این قسمت با این شخصیت بزرگ آشنا شوید و در مورد روستای گیاهدان می توانید به قسمت مجله شیخان مراجعه نمایید که در آن شناسنامه ی روستای گیاهدان قرار داده شده است.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: اگر یک شخص یهودی یا مسیحی یا نصرانی بگوید دلیل شما چیست که اسلام حق است؟ جواب چیست؟

پاسخ: مسلم است که یک شخص یهودی یا نصرانی قرآن و آنچه از کلام وحی که در آن هست را قبول ندارد چون اگر قبول داشت دیگر نیازی به اقناع او نبود . صحبت ما با اهل کتاب باید براساس خطاب قرآنی با آنان باشد باید آنها را مورد خطاب قرار داده و بگوییم قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
بگو ای اهل کتاب بیایید به کلمه ای که بین ما و شما مشترک است اینکه غیر از خدا کسی را نپرستیم و عبادت نکنیم و برای خدا شریکی نگیریم و بعضی از ما بعضی دیگر را بعنوان ارباب بدون خدا نگیرد پس اگر رویگردان شدید پس بگویید که گواه باشید که ما مسلمان و تسلیم امر خدا هستیم. بر این اساس خواسته ی خدا از بندگان عبادت او و عدم شرک در عبادتش است حالا هر دینی و هر شخصیتی این مقوله را قبول داشته باشد مورد تایید اسلام قرار می گیرد اما آنرا در هیچ آئینی جز اسلام نمی توان یافت. اسلام توحید خالص است .
برای اثبات حقانیت اسلام کافی است مقایسه ای بین آن و دیگر ادیان صورت گیرد البته قبل از هر چیز بر ضرورت وجود پیامبر و اینکه محمد ادامه دهنده ی پیامبران قبل بوده باید استدلال شود .
و مهمتر از همه کسی که طرف صحبت شماست از تعصب و لجاجت و جدل بدور بوده و غایت و هدفش رسیدن به حق باشد چون در غیر این صورت مباحثه و مناظره هیچ سودی نخواهد داشت آنچنانکه رسول الله نیز در دعوت اهل کتاب با این افراد برخورد کرد و انها با عناد و تعصب قومی و نژادی و مذهبی پدران خویش قلاده ی تقلید از پدران را بر گردن نهاده و از نعمت هدایت محروم ماندند. خداوند برای اتمام حجت بر انسانها افرادی را در هر دوره ای از زمانه فرستاده تا خدا را برای مردم معرفی نموده و و از شرک در عبادت آنها را باز دارد چرا که انسان در هر دوره ای از زمان تحت تأثیر محیط پیرامون خود و افکار دیگران قرار گرفته و از فطرت و سرشت اصیل خود دور می گردد اعتقاد بوجود خدا با هر انسانی همراه است لذا نیازی به اثبات وجود خدا نیست اعتقاد به انبیاء و رسل و اینکه خدا برای هدایت مردم پیامبرانی را فرستاده نیز جای اختلاف بین اسلام و اهل کتاب نیست . بر اثبات خاتم الرسل بودن محمد در کتابهای مقدس اهل کتاب یعنی تورات و انجیل اشاره شده است که البته اکثر آن تحریف شده اما نمونه بارز آن در انجیل برنابا وجود دارد . از جهت مفاهیم و مضامینی نیز دین اسلام هیچ مغایرتی با دیگر ادیان آسمانی ندارد و همه مسائل و قضایای ایمانی و تشریعی همانطور که در تورات وجود دارد در قرآن هم هست با این تفاوت که کتب دیگر ادیان تحریف گشته ولی قرآن از تحریف و تبدیل مصون مانده است . همین اشتراک در مفاهیم خود دلالت بر این دارد که منبع همه یکی است و همگی از کانال وحی بر اهل زمین فرود آمده است . اگر در تاریخ به عقب برگردیم و حال و وضعیت مردم قبل از محمد را بررسی کنیم جایی از اخلاق در میان آنها نمی یابیم و محمد آمد تا اخلاق را زنده کند (إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق) شرک و آلودگی در تمام ادیان و در میان اربابان و صاحبان معنویت رسوخ کرده بود و جایی برای تشخیص حق از ناحق باقی نمانده بود پس شرایط زمانه اقتضاء می کرد هدایتگری بیاید و وعده ی خدا در تورات و انجیل تحقق یابد لذا محمد آمد و حق را آورد .
حق یعنی : صورت واقعی هر چیز ، صورت واقعی ایمان و عبادت تخریب شده بود مردم با تبعیت از افکار ناقص انسانی اربابان معنوی دچار شرک و جماد پرستی شده بودند محمد آورد و حق را از ناحق مشخص کرد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: با سلام و خسته نباشید اینجانب در حال نگارش مطلبی با عنوان شریعتی اهل سنت و فهم دموکراتیک دین یا با نام شریعتی و اهل سنت هستم می خواستم بدانم که چگونه می توان آن را برای سایت شما ارسال کرد؟

پاسخ: با تشکر از شما دوست عزیز . شما می توانید با عضویت در سایت مقاله یا مطلب خود را در قسمت مربوطه ارسال نمایید و بعد از مطالعه و تأیید توسط مدیر سایت با نام خودتان در سایت منتشر می شود.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: با سلام وخسته نباشید راجع به مسأله ای سوال داشتم که در پی جستجو در بخشهای مختلف جواب سوال را نگرفتم راهی جز تماس با شما پیدا نکردم(امیدوارم جواب بگیرم)
در ماه مبارک بر اثر تحریک جنسی ویاداوری خاطرات ونداشتن اراده درمقابله کردن با این حس دچار استمنا شدم،من دخترم ومدتی است که فکر میکنم به اوج شهوت نمی رسم ونمیدانم مایعی که میاید منی است یا نه ..با انکه ناراحتو سرگردان بودم که چه کنم روزه ی خود را خوردم .. حکم روزه وقضای ان برای من چگونه است؟

پاسخ: خواهر گرامی عمل استمنا عملی زشت و مذموم و از گناهان کبیره محسوب می شود و رسول الله صلی الله علیه و سلم فاعل آنرا ملعون نامیده است پس قبل از هر چیز باید توبه کرده و از این عمل ناپسند دست بردارید بخصوص که اگر معصیت در ایام و مواسمی انجام گیرد که نزد خدا دارای حرمت باشد مثل رمضان گناه آن چندین برابر می گردد.
در شریعت اسلامی یکی از مبطلات روزه جماع و استمنا می باشد اگر چه جنب شدن در خواب و بی اختیاری مبطل روزه نیست کسی که در روز رمضان مرتکب نزدیکی و جماع با همسرش گردد کفاره ای سنگین برای جبران بر عهده اش گذاشته شده است اما در استمنا کفاره واجب نمی شود اگر چه روزه را باطل کرده و امساک بقیه ی روز و قضاء بعد از رمضان را واجب می کند.
شک در خروج منی موجب ابطال روزه نمی شود بدلیل قاعده ی فقهی (الیقین لا یزول بالشک ) اما با خوردن روزه شک را تبدیل به یقین کرده اید و امساک بقیه روز و قضاء را بر خود واجب گردانده اید .

پرسش و پاسخ (1)


سوال: آیا دیدن اندام زن در موقع جماع کردن گناه دارد البته از روی عمد ؟ آیا لیسیدن زن گناه دارد؟

پاسخ: خیر اما مکروه است معیار کلی ما در تعامل و معاشرت زن و مرد این است که هر چیزی که با فطرت و سرشت انسانی تعارض داشته باشد و از عرف زناشویی خارج باشد و انسان را به خلق و خوی حیوانی نزدیک کند مکروه و ناپسند است و در بعضی موارد حرام می گردد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: با سلام لطفا تاریخ ولادت و وفات و شهادت خلفای راشدین را بیان کنید؟

پاسخ:سیدنا ابوبکر صدیق رضی الله عنه
ولادت : دو سال و چند ماه بعد از عام الفیل (ولادت پیامبر)
وفات : سه شنبه 22 جمادی الآخر سال 13 هجری
سیدنا عمر فاروق رضی الله عنه
ولادت : 10 سال بعد از عام الفیل
شهدات : یکشنبه اول محرم سال 24 هجری
سیدنا عثمان ذی النورین رضی الله عنه
ولادت : 5 سال بعد از عام الفیل
شهادت : جمعه 18 ذی الحجه سال 35 هجری
سیدنا علی مرتضی رضی الله عنه
ولادت : 10 سال قبل از بعثت
شهادت : یکشنبه 21 رمضان سال 40 هجری

پرسش و پاسخ (1)


سوال: می خواستم بدونم تمام حدیث هايی که در صحیح مسلم و بخاری امده صحت دارد یا خیر؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ: بله ، اگر چه در صحیح بخاری و مسلم روایتهایی بصورت معلق وجود (معلق : روایتی که از ابتدای سند آن یک راوی یا بیشتر افتاده باشد) اما بعضی از این روایتها در جاهای دیگری از کتاب بصورت موصول ومسند آمده که بخاری بخاطر اختصار وعدم اطاله کلام آنها را بدون سند ذکر کرده است و بعضی دیگر توسط مسلم و ائمه دیگر حدیث بصورت متصل روایت شده است لذا از حیث سندی تمام احادیث موجود در بخاری و مسلم نزد علمای اهل سنت صحیح محسوب می شود و بالاترین مراتب حدیث صحیح حدیثی است که بخاری و مسلم متفقا روایت کرده باشند و بعد از آن حدیثی است که بخاری به تنهایی روایت کرده سپس روایتی که مسلم به تنهایی روایت کرده است.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام و خسته نباشید خدمت استادان گرامی نماز عشاء دقیق چه موقع قضاء میشه آیا درسته نماز وتر هرچه دیرتر خونده بشه بهتره؟

پاسخ: علیکم السلام و رحمة الله نماز عشاء با خروج وقت آن که طلوع فجر صادق است قضاء می شود بهترین وقت برای اقامه همه ی نمازها اول وقت و با جماعت است خداوند متعال می فرماید « ان الصلاة کانت علی المومنین کتابا موقوتا»اما وقت اختیاری آن که بهتر است نماز در عشاء در آن اقامه گردد تا قبل از یک سوم شب است .

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام میخواستم بدونم یک انسان چه طور میتونه از شر استمنا خلاص بشه (خودمو میگم)؟

پاسخ: برای نجات از استمنا بهترین راهکار ازدواج و محافظت از چشم است رسول خدا می فرماید : کسی که ما بین دو پا یعنی فرج و ما بین دو فکش یعنی زبان را برای من تضمین کند بهشت را برای او تضمین می کنم . التزام به دستورات شرع و ترس و تقوای خدا و در کنار آن پایبندی به جماعت مسلمین و تعاملات اجتماعی می تواند انسان را از این گناه مصون نماید . به شما دوست عزیز توصیه می کنیم که اوقات تنهایی خود را کم کنید و تعاملات اجتماعی خود را بیشتر کنید چون شیطان طبق فرموده پیامبر فردی را می درد و گمراه می کند که از جماعت مسلمین دور شده باشد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام علیکم- عرض خسته نباشید دارم سوالی داشتم امیدوارم جواب بدهید خیلی مهم است. بنده 30 سال سن دارم و تاکنون تجربه ازدواج نداشته ام مدتی است که محبت و اخلاق شایسته دختری 38 ساله بر دلم نشسته است آیا ازدواج کردن با وی با توجه به سن وی صحیح است؟ اگر اشکال دارد آن را ذکر کنید. از شما متشکرم.

پاسخ: علیکم السلام و رحمة الله . مهمترین هدف از ازدواج تولید مثل و رسیدن به سکون و آرامش و محبت و مودت است خداوند متعال می فرماید: « وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» با توجه به محدودیت سن باردار شدن در خانمها مناسبتر آن است که همسری انتخاب گردد که طبق فرموده رسول الله صلی الله علیه و سلم ولود باشد (تزوجوا الولود الودود) یعنی توانایی باردار شدن را داشته باشد اما از نظر شریعت اسلامی محدودیتی برای ازدواج با زنان نیست و حتی خود رسول الله صلی الله علیه و سلم در حالی که 25 سال داشت با خدیجه رضی الله عنها که 40 سال داشت و دوشیزه بود ازدواج کرد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام خدمت برادران اهل سنت.من شیعه ام.چرا شما داستان مهم غدیر رو انکار میکنید؟مگر خلافت حق امیرالمومنین نبود؟لطفا جواب بدید.با تشکر.

پاسخ: سلام و رحمة الله هیچکدام از اهل سنت و جماعت حادثه ی غدیر را انکار نمی کنند اما روایتی که برادران شیعه از این حادثه دارند با روایتی که اهل سنت و جماعت از آن حادثه نقل می کنند متفاوت است اهل سنت و جماعت معتقدند که این حادثه برای دفاع رسول الله صلی الله علیه و سلم از سیدنا علی رضی الله عنه در مقابل اتهاماتی که اهل یمن بر او وارد کرده بودند صورت گرفته و منشأ اعتقادی ندارد و هیچکدام از صحابه معنای انتصابی بودن خلافت را از آن حادثه فهم نکرده اند. در حالی که اگر حکم خدا باشد باید بصورت صریح که برای همه قابل درک باشد تبیین گردد.که این کار صورت نگرفته است.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام عليكم سجده بر خاك و سنگ و حصير به طرز نماز سلف و زمان پيامبر صل الله عليه نزديكتر است يا فرش و موكت و سراميك ؟لطفا جواب را غير از اينجا برايم ايميل هم نماييد.ممنون

پاسخ: علیکم السلام . این یک مسأله ی فرعی است و اختلاف در فروع فقهی قابل گریز نیست همانند اختلافاتی که در بستن دست در نماز یا شستن پا در وضوء وجود دارد. این اختلافات فرعی در بین خود مذاهب اهل سنت نیز وجود دارد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - سؤالي داشتم ومنتظر جواب هستم - بنده در دار تحفيظ القران كريم مشغول به حفظ كردن قرآن مي باشم ، وچون ازكساني هستم كه در هر ماه هفت روز آن قاعده مي شوم ، ونمي توانم در ايام عذر قرآن بخوانم ، وبيشتر ترس از آن دارم كه قرآني كه حفظ كرده ام فراموش كنم ، آيا اين اجازه را دارم كه در ايامي كه قاعده هستم قرآن بخوانم ؟ اين نه تنها سؤال من است بلكه سؤال همه زملاي من است . لطفاً جوابي بدهيد كه قانع بشوم چون طلبه هستم . با تشكر : محجبه

پاسخ: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اکثر علمای سلف و خلف منع کرده اند رسول خدا می فرماید : (وان لا یمس هذا القرءآن الا الطاهر)بعضی از علما من باب رفع حرج و بعضی از قواعد فقهی اصولی اجازه حضور در مسجد و مراجعه قرآن در ایام قاعدگی برای مدرسین و حفاظ را داده اند با توجه به اینکه شما خود طلبه هستید بهتر است براساس فتوای علمای اهل سنت جنوب که در سایت هیئت فتوا موجود است عمل نمائید . اما سعی کنید در تمام فتواهای علما به آنچه که به تقوای قلبی خودتان و به احتیاط نزدیک تر است عمل کنید.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: به دبیرمحترم شورای برنامه ریزی باسلام به استحضارعالی میرسانیم که درمورد سربازی روحانی اهل سنت نوشته شده که ،طلاب و روحانيون اهل سنت مشمول خدمت سربازي،بتوانند خدمت سربازی خود را در مراکز فرهنگی مرتبط سپری کنند. روحانی اهل سنت اکثریت آنها امام جمعه وجماعت هستنند که در روستاهای مختلف مشغول به تبلیغ دین اسلام و خدمت به مردم و جامعه اسلامی هستنند و حتی نمیتوانند بیشتر از یک روزیا دوروزمسجد را ترک یا رها کنند و اگرخودشو بخواهند مردم روستاها نمیزارن امام جمعه ی مسجد بیش از یک یادوروزاز مسجد دور باشند پس امام جمعه ای که سالها در خدمت این مردم بوده وهست و به مردم خدمت کرده و مردم اسلامی خواه را به راه اسلام هدایت و راهنمایی کرده بعد از این همه سالها باید خلع لباس شود و به سربازی معمولی تبدیل شود آیا خدمت یه امام جمعه به این ملت اسلامی بیشتره یا خدمت یه سرباز معمولی 2 ساعت نگهبانی میده بعد اسراحت میکنه و لی امام جمعه شب و روز استراحت نداره بنظرم اگه کارت پایان خدمت برای هر امام جمعه مشمول صادر بشه که همون خدمت امام جمعه در روستاها خدمت سربازی محسوب بشه خیلی خوب و بهتره بنظرم خدمت یه روحانی بیشتر از خدمت یه سرباز معمولییه چون یه روحانی در برابر هر هجومی ایستاده ومقاومت میکنه

پاسخ: دوست گرامی درخواست شما یکی از مطالبات اهل سنت است که به آن توجه نشده لطفا درخواست خود را با سایت دبیرخانه شورای برنامه ریزی مطرح کنید.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام علي اشرف الانبياء والمرسلين حبيب اله العلمين سيدنا محمد وعلي اله واصحابه اجمعين اما بعد يك اظهار نظر كوچك دارم / روستاي گياهدان حوزه علميه دارد كه توانسته علماء زيادي به جزيره قشم وتوابع تحويل دهد / جاي هيچ انكاري نيست خود روستاي گياهدان علماي دارد كه جامعه اهل سنت به آن افتخار مي كند .
معلميني دارد كه در فرهنگ سازي و ارتقاي علم بي نظير ميباشند .جواناني دارد دوست دار علم ومعرفت .مادراني دارد كه فرزندان با ايمان به جامعه تحويل مي دهد.دختراني دارد كه از تحصيلات عالي برخوردار است . ودر ازدواج جواني را انتخاب مي كنند همانند خودتحصيل كرده / تا بتوانند همگام باهم گياهدان را بسازند .باداشتن اين همه سرمايه / يك جايش مي لنگد وسبب شده گياهدان لنگان حركت كند ./ نداشتن يك خطيب توانا كه از مسائل روز استفاده كنند وتا هفته آينده قوي وقويتر بمانند.خداوند تبارك وتعالي درباره خطبه جمعه مي فرمايد: فاسعوا الي ذكر الله / يعني بشتابيد بسوي ذكر الله /ذكر الله در روز جمعه چيست ؟ كه شتابيدن بسوي او امر شده است / ذكر الله غير از خطبه جمعه چيزي ديگري سراغ داريد ؟ خطابم به جوانان فهيم گياهدان است / بياييم چرخهاي براي گياهدان نصب كنيم تا در حركت از لنگان به شتابان تبديل بشود .خطابم به استاد هاي شكست وبند گياهدان / بياييم پاهاي گياهدان را علاج كنيم .به اميد اينكه روزي بيايد گياهدان را ببينيم در جادهاي اتوبان طوري حركت مي كند كه هيچ نا محسوسي حركتش را حس نكند . اميد وارم با اين اظهار نظر كسي را جريح دار نكرده باشيم . با تشكر اسحق بدري امام جمعه روستا زينبي 1391/3/13

پاسخ: با تشکر از شیخ اسحاق بدری امام جمعه روستا زينبي. این نظر قبل از انتخاب شیخ شافعی تشیخ بعنوان امام جمعه گیاهدان مطرح شده البته گیاهدان با داشتن دید باز مردم و تحمل دیدگاه های مخالف و وجود علمای بزرگ و آگاهیهای فقهی مردمش در جزیره قشم نمونه است و شیوه های مختلف خطابت موجب اختلاف بین مردم این روستا نشده است در حالی که در بسیاری از روستاها این ظرفیت وجود ندارد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: با سلام.من دختری شیعه 27 ساله هستم 3ساله با پسری ازفرقه اسماعیلی آشنا شدم حالا میخوام باهاش ازدواج کنم اما خانواده ام راضی نیستن تکلیفم چیست خواهش میکنم راهنماییم کنید.جواب را به ایمیلم ارسال کنید ممنونم

پاسخ: فرقه ی اسماعیلیه از منظر امامیه و اهل سنت و جماعت یک فرقه منحرف و ضاله است بهتر است از این ازدواج منصرف شوید.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام من پسري 19ساله هستم و چهار ماهه كه عقد كردم و روز دوم يا سوم عقدم چنين حرفي زدم كه (زنم طلاقه اگر زنا كنم ) اما از اون روز به بعد خيلي پريشانم و اضطراب دارم خواهش مي كنم بگين كه چه جوري مي تونم حرفم رو پس بگيرم .ممنون

پاسخ: راهی برای پس گرفتن حرف شما وجود ندارد چون شرع به شما اجازه زنا را هرگز نمی دهد. واقع شدن طلاق در فقه اهل سنت از باب سبب و مسبب است یعنی هرگاه سبب حاصل شد مسبب حتما حاصل می گردد و چون شما طلاق را معلق به زنا و فعل فاحشه کرده اید با انجام فعل فاحشه طلاق همسرتان واقع خواهد شد چون زنا در عرف عام و نزد شرع به فعل فاحشه و جماع با زن غیر حلال گفته می شود. پریشانی شما بی مورد است وقتی که خدا به شما همسری با وفا عنایت کرده چرا حلال خدا را ترک کنید و مرتکب گناه کبیره شوید .

پرسش و پاسخ (1)


سوال: يكي واسم شرح بده كه آيا من كه در برابر همسري بداخلاق و هرزه كه هر روز با يكي رابطه داره و روابط نامشروع زيادي حتي با نزديكانم داره دارم زندگي مي كنم به خاطر فرزندم آيا من هم پاداش صبر دارم يا خير ؟ البته گاهي اوقات با هم در مورد كارهايش جرو بحث هم مي كنيم و دعوا داريم

پاسخ: خیر اگر این گفته شما براساس سوء ظن نباشد و واقعا حقیقت داشته باشد شما نه تنها که اجری ندارید بلکه گناهکار هم هستید چون با ادامه زندگی اعمال او را تائید کرده اید وجود فرزند سکوت در برابر گناه را توجیه نمی کند چه بسا فرزند شما هم در چنین محیطی آلوده گردد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: با سلام میخواستم بدونم که آیا نماز تراویحی که با عجله تمام و در عرض 15الی20دقیقه اون هم با نماز عشا همه با هم در این وقت اندک خوانده میشود حکمش چیست آیا برای مقتدی هم زیانی وارد میشود؟

پاسخ: نماز تراویح بعنوان شعار اهل سنت و جماعت 20 رکعت است و آنچنان که از نامش پیداست در فاصله هر دو رکعت امام و مامومین می توانند استراحت کنند سلف صالح نماز تراویح را بصورت طولانی و با فاصله می خوانده اند. لازم است بر 20 رکعت جهت حفظ شعار مراقبت گردد اما اقامه نماز تراویح بصورت 8 رکعت طبق حدیث عایشه رضی الله عنها نیز وارد شده است به هر حال نماز تراویح هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی باید مورد توجه قرار بگیرد. چون رمضان ماه اعمال است و پاداش اعمال در این ماه صدها برابر می گردد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام .من 26 سالمه 5 سال پیش بنا به خواسته و اصرار پدر و مادر با دختر عمویم ازدواج کردم حالا پس از 5 سال یکی را پیدا کرده ام که می خواهم با ازدواج کنم اما همسرم و خانواده هایمان با این قضیه مخالف هستند می خواستم بدانم من باید چکار کنم . لطفا جواب به ایمیلم بفرستید . ممنون

پاسخ: اذن همسر در ازدواج دوم شرط نیست شما اگر استطاعت و توانایی ایجاد عدالت بین زوجین را دارید می توانید بدون اجازه همسرتان ازدواج کنید و البته سعی کنید پدر و مادر را راضی کنید چون هیچ چیزی ارزش رنجیده خاطر کردن آنها را ندارد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام ببخشید من تفسیر دقیق و مفصل آیه ی پنج سوره ی مائده را میخواستم. مخصوصا اون قسمتی که در مورد رفیق بازی گفته. خواهش میکنم حتما جوابمو بدید.

پاسخ: «الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» ترجمه : امروزه ( با نزول اين آيه ) براي شما همه چيزهاي پاكيزه ( طبع سالم پسند ) حلال گرديد ، و ( ذبائح و ) خوراك اهل كتاب ( جز آنچه با آيات ديگر تحريم شده است ) براي شما حلال است و خوراك شما براي آنان حلال است ، و ( ازدواج با ) زنان پاكدامن مؤمن ، و زنان پاكدامن اهل كتاب پيش از شما ، حلال است ، هرگاه كه مهريّه آنان را بپردازيد و قصد ازدواج داشته باشيد و منظورتان زناكاري يا انتخاب دوست نباشد . هر كس كه انكار كند آنچه را كه بايد بدان ايمان داشته باشد ( از جمله ايمان به احكام حلال و حرام برخي از خوراكيها و ازدواجهاي مذكور در اينجا ) اعمال او باطل و بيفايده مي گردد و در آخرت از زمره زيانكاران خواهد بود .


پرسش و پاسخ (1)


سوال: با سلام نظر شما در رابطه با ظهور حضرت مهدی چیست آیا در قرآن به ظهور اشاره شده طریقه صلوات فرستادندصحیح از نظر شما بر حضرت محمد (ص) چگونه است؟ با تشکر

پاسخ: عقیده اهل سنت وجماعت در مورد مهدی در مقاله ای که در همین سایت است آمده است صلوات کامل آنچنانکه از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت شده چنین است: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم و بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم فی العالمین انک حمید مجید.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: علت نام گذاري كتاب انجيل چيست؟

پاسخ: لفظ انجیل به معنای بشارت و مژده است بعضی آنرا عربی دانسته اند و گفته اند: لفظ "انجيل" هم مأخوذ از "نجل" به معني اصل است، و جمع آن "أناجيل" است و چون کتاب انجيل اصل و اساس علم و حکمت است به اين اسم نامگذاري شده است. عده - اي هم بر اين باورند که لفظ "انجيل" از "نجلتُ الشييء" - يعني آن را استخراج کردم - گرفته شده است، چون به وسيله - ي انجيل علم و حکمت استخراج مي - شود. و فرزند را بدين خاطر "نجل" ناميده - اند که از اصل خود (يعني پدرش) پيدا شده است. شايد هم لفظ "انجيل" از الفاظ معرّبي باشد که نمونه - اي در زبان عربي براي آن نباشد. تفسير قرطبي، ج 4، ص 5..

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام میخواستم بدونم زنی که مریض هستش در ماه رمضان میتواند قران بخواند؟ میتواند به خط قران دست بزند ؟ باید وضو هم بگیرد ؟

پاسخ: اگر منظور شما از مریض بودن قاعدگی و آمدن خون حیض یا نفاس است در این صورت بر زن روزه گرفتن و قرائت قرآن و دست زدن به مصحف و حمل آن حرام است اما دعا و ذکر می تواند انجام دهد اما اگر منظور شما بیماری باشد یا استحاضه هیچ مانعی از تلاوت قرآن توسط زن وجود ندارد.

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام عليكم خواستم بدونم اگه دست پسرنامحرمي به دست دختر و سيلي به صورتش ( منظورم صورت دختره ) بخوره آيا روزه اش باطل است با تشكر منتظر جواب هستم

پاسخ: علیکم السلام و رحمة الله خیر مبطل روزه نیست

پرسش و پاسخ (1)


سوال: سلام وقتتون بخير آيا يك دختر سني جايز است با يك پسر شيعه ازدواج بكنه؟

پاسخ:ملاک ازدواج موفق هم کف بودن وتعهد و پايبندي زوجين به معيارهاي اسلامي است در شريعت اسلام ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب جايز است ازدواج شيعه و سني از لحاظ شرعي اشکال ندارد چون هر دو مسلمان هستند و در کشور ما در شهرهاي مختلف چنين ازدواجهايي صورت گرفته و توانسته اند با دور کردن تعصب مذهبي و دست گذاشتن بر اشتراکات ديني به تفاهم برسند.

پرسش و پاسخ (1)


سوال:آيا صحت داره ميكن بخت دختر بسته ميشه و دليلش چيست ؟

پاسخ:در جوامع امروزي عوامل مختلف فردي و فرهنگي باعث عدم ازدواج بسياري از جوانان شده و اين جوانان وقتي که از ازدواج و يافتن همسر مناسب مأيوس شدند بسته بودن بخت خود را علت ازدواج نکردنشان معرفي مي کنند که اين از لحاظ آموزه هاي اسلامي مردود است . خود فرد تأثير مستقيم در انتخاب مسير آينده خويش دارد بسياري از دخترها هستند که توقعات بسيار بالايي دارند و متأثر از فرهنگ هاي ديگر از واقعيت جامعه خود بدورند و به خواستگاران مختلف جواب رد مي دهند و ناگاه متوجه مي شوند که سني از آنها گذشته و خواستگاري ندارند . عوامل فرهنگي چون مهريه هاي بالا و مراسم هاي فاخر عروسي نيز مانع ديگري بر سر ازدواج جوانان است . اما در شريعت اسلام بسيار زياد بر ازدواج تأکيد شده است پيامبر جوانان را توصيه مي کند و مي فرمايد: (يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ) يعني اي جوانان هر کس از شما که توانايي ازدواج دارد ازدواج بکند. در اسلام تعدد زوجات با حصر در 4 همسر بعنوان راهکاري براي توازن جامعه در امر ازدواج در نظر گرفته شده است. در صحيح بخاري آمده است که پيامبر فرمود: (خَيْر هَذِهِ الْأُمَّةِ أَكْثَرُهَا نِسَاءً) يعني بهترين اين امت کسي است که زنان زيادي داشته باشد. اما متأسفانه به سبب عرف و فرهنگ جديد کمتر کساني هستند که زوجات متعدد داشته باشند و تک زني همانند فرهنگ نصراني ها در جوامع اسلامي شايع شده است. لذا اين فرهنگ و عرف جديد مشکلات خود را دارد و باعث شده بسياري از دختران موفق به ازدواج نشوند و باکره باقي بمانند.
امام بخاري از أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ روايت کرده که رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فرمود: (تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا) بخاطر چهار چيز با زن ازدواج مي شود بخاطر مالش و بخاطر جايگاه و نسبش و بخاطر زيباييش و بخاطر دينش.

پرسش و پاسخ (1)


سوال:آيا شما اعتقادي به استخاره داريد براي ازدواج ؟

پاسخ:يکي از چيزهايي که پيامبر بسيار اصحابش را به آن تشويق مي نمود استخاره کردن در تمام کارها بود در صحيح بخاري آمده است جابر بن عبدالله رضي الله عنه مي گويد: (كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا الِاسْتِخَارَةَ فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنْ الْقُرْآنِ) يعني رسول خدا استخاره در تمام کارها را به ما مي آموخت همانطور که سوره اي از قرآن را به ما ياد مي داد.
منظور از استخار طلب خير و مشورت کردن با خداوند است و يکي از مصاديق توکل مي باشد در توکل اخذ اسباب در کنار اعتماد به خداست توکل اين نيست که فرد بگويد بر خدا توکل کردم و گوشه اي بنشيند و از سعي و تلاش و کار خودداري کند منظور از استخاره عمل بدون شناخت نيست خصوصا در مسأله ي ازدواج که بايد حتما زوجين نسبت به هم شناخت کامل را داشته باشند و تمام شرايط نکاح را در نظر بگيرند آنوقت اگر تناسبي بين آنها بود و از لحاظ ظاهري مشکلي وجود نداشت در امور باطني از طريق استخاره با خداوند از او مدد مي گيرد که اگر به صلاح اوست محقق شود و در آن برکت بيفتد و اگر به صلاح او نيست از آن منصرف شود.
استخاره صحيح به اين شکل صورت مي گيرد: ابتدا آنچنانکه رسول خدا فرمود دو رکعت سنت نافله مي خواند سپس اين دعا را مي خواند (اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلَا أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلَا أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي أَوْ قَالَ عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي أَوْ قَالَ فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنِي) و کار و نياز خود را نام مي برد.
صورتهاي ديگر استخاره که در ميان عوام رايج است مانند استخاره با تسبيح يا فال با قرآن و ديوان حافظ از لحاظ شرعي درست نيست و استخاره محسوب نمي شود.

پرسش و پاسخ (1)


سوال:سلام ميخواستم بدونم خون لك هاي كه ديده ميشه آيا روزه رو باظل ميكنه مثل عفونت هاي قهوه اي رنگ ؟

پاسخ:خروج خون از رگ يا زخم و عفونت در اعضاي بدن مبطل روزه نيست اما اگر منظور شما خون لک هايي است که زنان در هنگام عادت ماهيانه مشاهده مي کنند بله مبطل روزه است. نکته اي که بانوان بايد دقت کنند اين است که براساس مذهب شافعي حداقل پاکي و حداکثر قاعدگي 15 شبانروز است لذا اگر زني از زمان شروع قاعدگي بصورت معتاد شش يا هفت روز قاعده شد سپس دو روز پاک بود و دوباره لک هاي خوني را مشاهده کرد چون از شروع قاعدگي 15 شبانروز نگذشته جزو حيض محسوب مي شود و روزه او باطل است.

پرسش و پاسخ (1)
بازديد:23277| نظر(2)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت