« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

کشف شهر مدينة الزهرا در اسپانيا | خبرها 14 آبان 1389
کشف شهر مدينة الزهرا در اسپانيا به گزارش پرس تی وی، شهرمدينة الزهرا، منسوب به مقر يکي خلفاي اموي به نام عبدالرحمن سوم در نزديکي شهرکوردوباي اسپانيا کشف شد. شهرهای اندلس در زمان خود زیباترین شهرهای جهان بوده اند و هر چند که امروزه جز نامی از شکوه این شهرها باقی نمانده اما هر یک اسرار بزرگی را از تاریخ و تمدن اسپانیای اسلامی در خود نهفته اند.

با این اکتشاف موزه بزرگی شامل مجموعه‌ قابل توجهي از فلز، سنگ، عاج، سنگ مرمر، سفال و اشيا شيشه اي آماده شده که در اين شهر پيدا شده اند.

با انقراض حکومت 90 ساله بني اميه و فروپاشي آن ها در سال 132 هـ ق، عبدالرحمان بن معاويه، معروف به عبدالرحمان الداخل، از نوادگان هشام بن عبدالملک از چنگ عباسيان فرار کرد و به مغرب شمال آفريقا رفت و بعد از مدت ها سرگرداني از اغتشاش اسپانيا و اختلاف بربرها و قبايل عرب استفاده کرده و با ياري هواداران بني اميه و قبايل يمني سپاهي فراهم آورد و در سال 138 هجري قمري (755) ميلادي وارد، آندلس، اسپانياي فعلي شد و با تصرف شهر «قرطبه» حکومت و دولت نيرومندي را در برابر حکومت عباسيان به نام حکومت امويان اندلس تاسيس کرد.

عبدالرحمان سوم پس از آن که خود را خليفه خواند، در راستاي بخشي از ايدئولوژي و برنامه سياسي خود دستور بناي شهر مدينة الزهرارا صادر کرد.

وي با اين کار پيام سياسي مهمي به مردم و رقباي خود هم چون خلفاي ديگر مانند فاطميون يا عباسيون فرستاد و به آن ها نشان داد به اندازه اي قدرتمند است که مي تواند شهري بزرگ بسازد این شهر با دارا بودن قصر و باغ های بی شمار و زیبا یکی از عجایب معماری در عصر خود بوده است.

تا کنون فقط يازده درصد از اين شهر حفاري شده است و مجموعه بزرگي از اشيا در زير زمين موزه نگهداري مي شوند. بقاياي اين شهر اکنون در دست مرمت و بازسازي است و اشيايي که از حفاري اين محل کشف خواهند شد به موزه اي در نزديکي اين شهر منتقل و براي بازديد در معرض بازديد عموم قرار خواهد گرفت.

کشف شهر مدينة الزهرا در اسپانيا
بازديد:2124| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت