« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

حج به روایت دکتر علی شریعتی | مجله شیخان 16 آبان 1389
حج به روایت دکتر علی شریعتی اکنون، هنگام در رسیده است، لحظه ی دیدار است. ذی حجه است، ماه حج، ماه حرمت، شمشیرها آرام گرفته اند و شیهه اسبان جنگی و نعره جنگجویان و قداره بندان در صحرا خاموش شده است. جنگیدن،کینه ورزی و ترس، زمین را، مهلت صلح، پرستش و امنیت داده اند، خلق با خدا وعده ی دیدار دارند، باید در موسم رفت، به سراغ خدا نیز باید با خلق رفت.

صدای ابراهیم را بر پشت زمین نمی شنوی؟ (( و اذن فی الناس بالحج! یاتوک رجالا و علی کل ضامر، یاتین من کل فج عمیق))

و تو ای لجن، روح خدا را بجوی، بازگرد و سراغش را از او بگیر، از خانه خویش، آهنگ خانه او کن، او در خانه اش تو را منتظر است، تو را به فریاد می خواند، دعوتش را لبیک گوی!

و تو ای که هیچ نیستی، تنها به سوی او شدنی و همین !

موسم است، از تنگنای زندگی پست و ننگین و حقیرت - دنیا - از حصار خفه و بسته فردیتت - نفس - خود را نجات ده، آهنگ او کن، به نشانه هجرت ابدی آدمی، شدن لایتناهی انسان به سوی خدا، حج کن !

ای که زندگی، جامعه، تاریخ، تو را "گرگ" کرده است یا "روباه" یا "موش" و یا "میش".

موسم است،حج کن! به میقات رو، با دوست بزرگ انسان، آنکه تورا انسان آفرید. وعده دیدار داری.

از قصرهای قدرت،گنجینه های ثروت و معبدهای ضرار و ذلت و از این گله ی اغنامی که چوپانش گرگ است، بگریز، نیت فرار کن. خانه خدا را، خانه ی مردم را، حج کن.
بازديد:1773| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت