« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

دین اسلام پایان‏بخش ادیان و آیینی پویاست | خبرها 28 ارديبهشت 1394
دین اسلام پایان‏بخش ادیان و آیینی پویاست

دکتر سید احمد هاشمی، از علمای اهل سنت جنوب، در بیست و چهارمین همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان «ختم بخاری» پیرامون موضوع “جهان اسلام؛ شرایط موجود و چشم انداز آینده” مطالبی ایراد کرد.

وی پس از تلاوت آیه «و لقد کتبنا فی الزبو من بعد الذکر أن الارض یرثها عبادی الصالحون» اظهار داشت: اگرچه بسیاری اوضاع کنونی جهان اسلام را ناامیدکننده توصیف می کنند، اما وعده‎های نویدبخش حاکی از ان است که بعضا مسلمانان با پشتوانه قرآن و سنت می توانند از این وضعیت بیرون بیایند.

دکتر هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: البته مسلمانان از حیث عمل رو به بهبود هستند و قطعا آینده در قلمروی اسلام است، به طوری که طبق برخی اعتراف‎ها مردم اروپا تا پایان قرن بیست‎ویک ملتی مسلمان خواهد بود. تمام اتفاقات ناگواری که مسلمانان در کشورهای اسلامی با آنها مواجه هستند، هزینههایی است که باید برای رسیدن به پیروزی بپردازند.

وی اظهار داشت: دین اسلام پایان‏بخش ادیان و آیینی پویاست. دین اسلام دینی جهانی، قرآن مجید کتابی آسمانی و بعثت پیامبر اسلام برای تمام جهانیان است. خداوند متعال می فرماید: «و ما أرسلناک إلا رحمه للعالمین» و همچنین می فرماید: «تبارک الذی نزل الفرقان لیکون للعالمین نذیرا» این دین برای هدایت جهانیان آمده و متعلق به همه است. آیات پایانی سوره “محمد” به این مطلب اشاره دارد که تا زمانی که انسانیت وجود دارد دین اسلام هم وجود خواهد داشت و خداوند متعال همواره افرادی را برای زنده نگه داشتن این دین برمی انگیزد. آیه «ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أن الارض یرثها عبادی الصالحون» نیز به این مطلب تصریح دارد که زمین را بندگان صالح خداوند به ارث می برند.

سید احمد هاشمی در ادامه افزود: خداوند متعال در آیه ای دیگر می فرماید: «وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکننهم من بعد خوفهم أمنا…» خداوند متعال روزی بندگان نیک را حاکم خواهد کرد و دینی که مورد رضایت اوست، یعنی دین اسلام، را بر جهان حاکم می گرداند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آیات قرآن، احادیث نیز بر این امر دلالت دارند که دین اسلام دینی جهانی بوده و روزی بر تمام گیتی گسترده خواهد شد. آن‎حضرت صلی الله علیه وسلم در حدیثی می فرمایند: «لیبلغن هذا الامر ما بلغ اللیل و النهار و لایترک الله بیت مدر و لا وبر إلا أدخله هذا الدین بعز عزیز او بذل ذلیل» یعنی این دین (اسلام) جهانی شده و در هر خانه ای داخل خواهد شد.

هاشمی گفت: مقایسه وضعیت کنونی جهان با دهه‏ های گذشته نیز بیانگر پیشرفت اسلام در بین جهانیان است. اگر در درون اسلام نگاه کنیم مثلا در کشور ایران تا ۵۰ سال قبل ما چنین نشست‎ها و جلساتی نداشتیم. این یعنی مسلمانان به خودباوری رسیده اند. سالها قبل مساجد خالی بودند اما الان می بینیم که اکثر نمازگزاران مساجد را جوانان تشکیل می دهند.

دکتر هاشمی در پایان تاکید کرد: به اعتراف دشمنان، دین اسلام سریع‎ترین رشد را در اروپا داشته است. دلیل موج اسلام‎هراسی در اروپا نیز به موضوع رشد روزافزون دین اسلام در جوامع اروپایی برمی گردد. این درحالی است که بنیاد خانواده در اروپا به خاطر شیوع بی‎بندوباری جنسی درحال فروپاشی بوده و در درازمدت بافت جمعیتی در اوپا پیر خواهد شد. لذا مسلمانان هرگز نباید احساس ناامیدی کنند، بلکه یقین داشته باشند که آینده از آنِ اسلام است.
بازديد:980| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت