« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

کشورهای اسلامی به جای کشمکش بر سر قدرت، حکومت های فراگیر تشکیل دهند | خبرها 28 ارديبهشت 1394
کشورهای اسلامی به جای کشمکش بر سر قدرت، حکومت های فراگیر تشکیل دهند

مولوی عبدالحمید در بیست وچهارمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان «ختم بخاری» بر ضرورت «گفتمان» برای حل بحرانهای منطقه تاکید کردند و گفتند: راه حل بحران در یمن، سوریه، عراق و دیگر کشورهای اسلامی جنگ نیست، باور و یقین ما این است که جنگ اوضاع را بدتر و فتنه‌ها را بیشتر می‌کند و باعث ایجاد گروه‌های نوظهور بیشتر و افزایش افراط‌گرایی و تکفیر می‌گردد.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: کشورهای اسلامی که با بحران مواجه هستند باید این کشمکشهای فیمابین که هر کسی می‌خواهد بر جایی تسلط حاصل کند را کنار بگذارند و با تقسیم قدرت، تشکیل حکومتهای ملی و فراگیر و رعایت حقوق اقلیتها مسایلشان را حل کنند. اگر بین کشورها تعادل برقرار شده و منافع همه ملت‌ها حفظ شود، تمام مشکلات حل میشوند. تقسیم قدرت اگر مخلصانه، و نه از روی نفاق، انجام گیرد مشکلات حل می‌شوند. کشورهای اسلامی با برگزاری انتخابات دموکراتیک و آزاد می‌توانند سرنوشت کشور را تعیین کنند و با نوشتن قوانینی که حافظ منافع همه کشورها و حفظ آزادیهای مشروع و حقوق ملت باشند می‌توانند مشکلاتشان را برای همیشه حل کنند.

*اگر به اهل سنت فرصت داده شود، صادقانه به کشور خدمت خواهند کرد

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان جامعه اهل‌سنت ایران را “بهدور از هرگونه افراط‌گرایی” معرفی کردند و اظهار داشتند: جامعه اهلسنت ایران که متشکل از اقوام مختلف است، به دور از هرگونه افراطگرایی، خشونتطلبی و تکفیر است. ما هر نوع خشونت، افراط‌گرایی و تکفیر را رد می‌کنیم.

ایشان افزودند: ما جامعه اهلسنت ایران اهل فتنه نیستیم. بلکه ما به دین و وطن‌مان علاقه داریم. ما اهل‌سنتِ ایران هستیم و نظام جمهوری اسلامی را، که یک نظام دینی است، بر سایر نظامها ترجیح می‌دهیم. در بین جامعه اهلسنت ایران، از کردستان گرفته تا بلوچستان و سایر مناطق به‌ هیچ‌ وجه حس تجزیهطلبی وجود ندارد.

مولوی عبدالحمید گفتند: اهلسنت ایران برای برادران شیعه در ایران که بیشترین جمعیت شیعه جهان را تشکیل می‌دهند، بهترین فرصت هستند. ما نیز برادران شیعه را فرصتی برای خودمان می‌دانیم. خداوند هر دو گروه را مورد آزمایش قرار داده است که چگونه یکدیگر را تحمل کرده و حق و حقوق همدیگر را مراعات می‌کنند.

ایشان در ادامه افزودند: به اعتراف مسئولین کشور؛ جامعه اهلسنت ایران همواره وحدت و امنیت ملی را حفظ کرده و در تامین امنیت سهم بسزایی داشته است. لذا فکر ما بر اساس وحدت و تقریب است و این وحدت سیاسی نیست، بلکه اعتقاد ماست. زیرا قرآن و سنت ما را به وحدت توصیه کرده است. ما شیعه را برادران اسلامی خودمان میدانیم و با هیچ گروه و فرقهای خصومت نداشته و خواهان تفاهم و زندگی مسالمت‌آمیز با همه هستیم. ما برای کسی که برای ما حرمت قایل باشد و بلاد ما را مورد تهاجم قرار ندهد حرمت و احترام قائلیم.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به بیان انتظارات جامعه اهلسنت از مسئولین پرداختند و خاطرنشان نمودند: انتظار اهلسنت به عنوان شهروندان ایران آنست که حقوقشان به طور کامل رعایت شود. اگر خدای ناکرده ایران اسلامی مورد تعرض قرار گیرد اهلسنت اولین کسانی هستند که جلوی تهاجم را گرفته و از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کنند. ما میخواهیم در نیروهای مسلح دوشادوش برادران شیعه از مرزها و تمامیت ارضی کشور دفاع کنیم. ما می‌خواهیم در سازندگی و آبادانی کشور سهیم باشیم. شیعه و سنی در کنار یکدیگر می‌توانند عزت ایران اسلامی را در سطح دنیا بالا برده و مشکلات داخلی و خارجی را حل کنند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: وابستگی جامعه اهلسنت ایران به نظام جمهوری اسلامی است و به هیچ جای دیگری وابسته نبوده و از جایی دیگر انتظاری هم ندارد. خدا میداند که ما بارها دست رد به سینه قدرتهای استکباری و فتنه‌انگیز که دنبال ایجاد اختلاف بوده‌اند زدهایم. ما به هیچ اهل‌سنتی اجازه ایجاد اختلاف و ناامنی را نمی‌دهیم، و خواهان اجرای کامل عدالت و مراعات حقوق کامل اهلسنت هستیم.

ایشان خاطرنشان کردند: ما دوست‌دار وطن و ملت ایران هستیم و می‌خواهیم برای کشورمان کار کنیم. لذا خواسته ما آن است که پس از گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، از شایستگان و توانمندان اهلسنت به تناسب جمعیتشان در مدیریتهای کلان و منطقهای کشور و حتی در هیئت دولت استفاده شود. اگرچه در جامعه ما از شایستهسالاری سخن گفته می‌شود، اما متاسفانه عملا اجرا نمی‌شود.

مولوی عبدالحمید تاکید کردند: ما به رهبر معظم انقلاب، ریاست محترم جمهور و سایر مسئولان نظام اطمینان می‌دهیم که اگر به ما فرصت بدهید ما صادقانه به کشور خدمت خواهیم کرد و مانند افرادی نخواهیم بود که با اختلاس هزاران میلیارد ریال را چپاول کردند.

*مسئولین محترم جلوی برخی اِعمال سلیقه‌ها را بگیرند

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: خواسته ما آن است که به ما به‌عنوان شهروند ایرانی نگاه شود. ما خواستار سعادت همه کشورهای اسلامی و مسلمانان دنیا هستیم، اما ما شهروند جمهوری اسلامی ایران هستیم و آبادانی، امنیت، عزت و وحدت ایران اسلامی آرزوی ماست. ما خواهان توجه بیشتر، مراعات حقوق و آزادی مذهبی هستیم. اگرچه برگزاری این همایش، و وجود مدارس و مکاتب و مساجد نشانه آزادی مذهبی است، اما انتظار داریم اهلسنت در کلانشهرهایی که در اقلیت هستند نیز از آزادی مذهبی برخوردار باشند و بتوانند آزادانه نمازشان را اقامه کرده و فرزندان‌شان را تعلیم بدهند.

ایشان ادامه دادند: از مسئولین محترم انتظار داریم جلوی کسانی را که با اعمال سلیقه برای برادران اهل‌سنت ایجاد مزاحمت می‌کنند بگیرند تا بتوانند آزادانه و بدون دغدغه الله را بندگی کنند. انتظار داریم در کلانشهرهایی من‌جمله تهران که مسجد نداریم، به ما مسجد بدهند، اما تا زمانی که زمینه اعطای مسجد فراهم می‌شود، اجازه برگزاری نماز به صورت آزادانه در نمازخانهها را داشته باشیم. ما نیز به مسئولین قول می‌دهیم که از وحدت دفاع کنیم و در راستای وحدت و امنیت از هیچ تلاشی دریغ نورزیم.

ایشان خاطرنشان کردند: تفکر ما آنست که اگر در یک شهر و روستای سنی‌نشین یک خانواده شیعه زندگی می‌کند بتواند آزادانه تمام مراسم مذهبیاش را انجام دهد. ما معتقدیم که مسلمان باید در کنار برادران مسلمانش بایستد و با آنها محبت داشته باشد. ما هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی قائل نیستیم. من بارها اعلام کردهام که اگر از بینی یک برادر شیعه یا سنی در اثر ظلم و اجحاف یک قطره خون بچکد برای بنده هیچ تفاوتی ندارد. حتی گاهی اوقات بنده نسبت به ظلمی که به برادر شیعه روا داشته شده بسیار بیشتر ناراحت شده‌ام.

مولوی عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: البته جا دارد از تلاشهای دولت تدبیر و امید در بسیاری از مناطق سنی‌نشین ازجمله استان سیستان‌وبلوچستان تقدیر و تشکر ‌کنم. اگرچه مشکلات زیاد است و همه مشکلات حل نشده‌اند، اما قدم‌های خوبی در بسیاری از مناطق برداشته شده است، ولی در بعضی مناطق هنوز اقدامی انجام نگرفته است. دولت تدبیر و امید در انتخابات مورد توجه جامعه اهل‌سنت بوده و برنامهها و مذاکرات دولت تدبیر و امید نیز مورد حمایت جامعه اهل‌سنت و تمام ملت ایران است.

ایشان همچنین از مهندس اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان، و آیت‌الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه در این استان به عنوان «انسانهای دوراندیش» یاد کردند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان توجه به امور مهاجرین افغانی را نیز از مسئولین نظام خواستار شدند و گفتند: مهاجرین افغانی به گردن همه ما حق انسانی و اسلامی دارند. لذا توصیه بنده به مسئولین و مامورین و همه مردم آنست که مواظب باشیم به برادران مهاجر ما ظلم و اجحافی صورت نگیرد. آنها باید بتوانند آزادانه مراسم مذهبی خودشان را انجام داده و فرزندانشان را تعلیم دهند. آنها علاوه بر حق انسانی، حق اسلامی و همسایگی بر ما دارند. ما به جز کسانی که به بلاد اسلامی تجاوز کرده و به مسلمانان ظلم روا می‌دارند، به همه انسانیت حرمت قائلیم و با هیچ انسانی دشمنی نداریم.

*دلیل مشکلات جهان اسلام دوری مسلمانان از قرآن و سنت است

مولوی عبدالحمید در بخش اول سخنان‌شان در این همایش باشکوه ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از تمام کسانی که از راه‌های دور و نزدیک رنج سفر را تحمل کرده و به خاطر خدا در این مراسم شرکت کردند، برگزاری چنین همایش‌هایی را «از ثمرات دعا و اخلاص مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله» دانستند و گفتند: تمام برکات و انواری که در این همایش می‌بینید از الطاف الهی و از ثمرات اخلاص، فدارکاریها و دعاهای مولانا عبدالعزیز و مولانا احمد رحمهماالله و سایر علماء و مردم است.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: مسلمانان دارای نعمت‌های بسیار زیادی هستند. الله تعالی ما را وارث کتاب بی‌نظیری گردانیده است؛ قرآن کتابی است که انسان را خلیفهالله می‌سازد و او را به قرب الهی و به جنت الفرودس می‌رساند. مسلمانان وارث تعلیمات زیبا و بی‌نظیر محمد رسول‌الله هستند. اگر بین تمام رهبران دنیا بگردید رهبری مانند محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وسلم نخواهید یافت. تمام اعمال، افعال، حرکات و سکنات آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم سراسر آموزش و تربیت هستند.

ایشان در ادامه افزودند: دین اسلام آخرین دین الهی است که برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها نازل شده است. دین اسلام، قرآن کریم، و حضرت محمد- صلی‌الله‌علیه‌وسلم- نمونه‌های بی نظیری هستند. خداوند متعال به امت مسلمان ثروتی داده است که سایر جهانیان از آن محروم‌اند. اگر جهانیان به صنعت و تکنولوژی و مادیات خودشان می‌نازند، درحالی‌که همه این چیزها فناپذیر هستند، اما مسلمانان سرمایه‌ای بزرگ و جاودانی مانند دین اسلام را دارند. این دین انسان را به زندگی پاک و طیبه می‌رساند.

مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: اگر قرآن و سنت در زندگی مسلمانان پیاده شود مسلمانان رهبران و عزتمندان دنیا خواهند شد. اما افسوس که ملت مسلمان با اختلاف و تفرقه مواجه بوده و در تمام عرصه‌ها با شکست روبه‌رو است و دیگران سرنوشت آنها را در دست گرفته‌اند. مسلمانان در کشورهای اسلامی با جنگ و خون‌ریزی و هتک حرمت مواجه هستند و غرور و کرامت‌شان در معرض خطر قرار گرفته است. آنها از کسانی‌که عامل اختلاف و مشکلات‌شان هستند انتظار حل مشکلات را دارند.

مولوی عبدالحمید «دوری از قرآن و سنت» را دلیل تمام مشکلات دانستند و اظهار داشتند: دلیل پریشانی مسلمانان دوری از قرآن و سنت است. وقتی مسلمانان از اصل اسلام و از الگوی خود که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم است، فاصله گرفتند با مشکلات و پریشانی مواجه شده‌اند. این مشکلات نتیجه نارضایتی الله تعالی و دوری مسلمانان از خداست. ما باید تمام معاملات و معاشرات خودمان را اسلامی کنیم.

ایشان ادامه دادند: مسلمانان برای نجات و رهایی از مشکلات راهی جز توبه و رجوع به سوی الله تعالی و عمل به شریعت ندارند. اما متأسفانه امروزه مسلمانان در ادای نماز و پرداخت زکات و عمل به دین کوتاهی می‌کنند، درحالی‌که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم صحابه و اهل بیت را در راه حفاظت از دین قربان کرد. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در زندگی مبارک‌شان برای هدایت و اصلاح امت دعا و گریه و زاری و مجاهده کردند، اما امروزه مسلمان با گناه و معصیت و شکستن دستورات شریعت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم را از خود می‌رنجاند.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان نمودند: متأسفانه عمل به شریعت اسلام در زندگی ما ضعیف شده است. امروزه دشمنان اسلام دین و دیانت مسلمانان را هدف قرار داده‌اند و می‌خواهند از طریق برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی مسلمانان را گرفتار بی‌حیایی و بی‌بندوباری نمایند. آنها می‌خواهند فرهنگ مبتذل خود را در کشورهای اسلامی ترویج دهند.

ایشان یادآور شدند: هدف اصلی دشمنان از حمله به کشورهای اسلامی انحراف بیداری اسلامی و برگرداندن مسلمانان بر مسیر غفلت و بی‌بندوباری است. دشمنان اسلام به نام «آزادی زن» اهداف خاص خودشان را دنبال می‌کنند. لذا همه ما باید بیدار باشیم و دستورات شریعت را در زندگی خود پیاده کنیم و تصمیم جدی بگیریم که لحظه‌ای بر خلاف قرآن و سنت زندگی نکنیم. تمام مصلحت‌ها و منافع خود را در مسیر اتباع از قرآن و سنت قرار دهیم. زندگی بر مسیر شریعت سعادت و کامیابی دنیا و آخرت و نعمت‌های بهشت را برای انسان در پی دارد.

مدیر دارالعلوم زاهدان بر لزوم رجوع به قرآن و سنت تاکید کردند و گفتند: تنها راه‌حل مشکلات جهان اسلام بازگشت به قرآن و سنت و توبه دسته‌جمعی است. تمام اقشار جامعه باید در مسیر نشر فرهنگ اسلامی تلاش کنند تا معاملات، معاشرات و اخلاق جامعه اسلامی شوند و حقوق‌‌الناس در جامعه رعایت شود. همه مسلمانان باید در مسیر عبادت و بندگی الله تعالی قرار گیرند. امروزه فریاد ملت‌ها بلند است که از دولت‌های جهان می‌خواهند حرف آنها را بشنوند، اما اگر مردم دنیا دستور خدا را شنیده و به آنها عامل باشند دنیا هم حرف آنها می‌شنود و به خواسته‌های آنها جامۀ عمل می‌پوشاند.
بازديد:979| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت