« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

در اولین حکم؛ محمد مرسی به 20 سال زندان محکوم شد | خبرها 1 ارديبهشت 1394
در اولین حکم؛  محمد مرسی به 20 سال زندان محکوم شد

محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر در پرونده موسوم به "حوادث کاخ ریاست جمهوری" به 20 سال زندان محکوم شد. این اولین حکمی است که دستگاه قضایی مصر علیه مرسی صادر می‌کند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد مرسی و چهارده تن دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین مصر در پرونده درگیری‌ها در مقابل کاخ ریاست جمهوری که امروز (سه‌شنبه) در آکادمی پلیس قاهره برگزار شد، مرسی و دوازده تن دیگر از متهمان از جمله محمد البلتاجی، اسعد الشیخ و عصام العریان را به تحمل 20 سال حبس محکوم کرد. جمال صابر و محمد عثمان، دو متهم دیگر نیز هریک به 10 سال زندان محکوم شده‌اند.

این دادگاه به شکل حضوری به ریاست احمد صبری یوسف برگزار شد که مسئول رسیدگی به حوادث و کشتارهای مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر در دوران مرسی بود. درگیری‌ها میان تظاهرکنندگان و طرفداران اخوان‌المسلمین در تاریخ پنجم دسامبر 2012 رخ داد که در جریان آن 10 تن کشته شدند.

پیش از قرائت حکم مرسی و رهبران اخوان‌المسملین، نیروهای امنیتی مصر با اتخاذ تدابیر امنیتی شدید و استفاده از هلی‌کوپتر، امنیت اطراف آکادمی پلیس را تامین کردند.

رسیدگی به این پرونده از نوامبر 2013 آغاز شد و در مجموع 57 جلسه محاکمه برای مرسی برگزار شد. در هنگام قرائت حکم مرسی و چهارده متهم دیگر این پرونده در قفس اتهام در دادگاه حضور داشتند.

محمد مرسی که پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 از طرف اخوان‌المسملین مصر روی کار آمد، با تظاهرات گسترده و کمک نظامیان از قدرت برکنار و علاوه بر این پرونده، چهار پرونده قضایی دیگر از جمله جاسوسی برای حماس، جاسوسی برای قطر، دست داشتن در حمله به زندان‌ها و توهین به قضات مصری علیه او گشوده شده است. مرسی با چندین اتهام دیگر هم روبه‌روست.

نظامیان مصر در سال ۲۰۱۳ و در پی تظاهرات گسترده مخالفان دولت وقت، مرسی را از قدرت خلع کردند. در جریان کودتای ارتش مصر که به فرماندهی سپهبد عبدالفتاح السیسی صورت گرفت، بیش از ١۴٠٠ تن کشته شده و هزاران تن که عمدتا از هواداران اخوان‌المسلمین بودند، زندانی شدند.

صدها تن از هواداران اخوان‌المسلمین مصر در جریان سرکوب‌های دو سال اخیر به اعدام محکوم شده‌اند. فعالیت‌های این گروه ممنوع اعلام شده و بیشتر رهبران آن در زندان هستند. اخوان‌المسلمین مصر، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر را متهم کرده که از سیستم قضایی این کشور به عنوان سلاحی علیه مخالفان استفاده می‌کند.

محمد مرسی در سال ۲۰۱۲ در اولین انتخابات آزاد مصر به ریاست‌جمهوری این کشور رسید. به دنبال گسترش نارضایتی از او و شکل گرفتن جنبش وسیع "تمرد"، ارتش مصر مرسی را خلع و زندانی کرد و عدلی منصور برای مدتی رئیس‌جمهوری موقت مصر شد و سپس السیسی زمام امور را در دست گرفت. السیسی در ماه مه سال ۲۰۱۴ با رای ۹۷ درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد. از زمان پیروزی او، سرکوب اخوان‌المسلمین و سایر گروه‌های مخالف ادامه یافته است.

....................
منبع: ایسنا
بازديد:1370| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت