« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش | آشنایی با مساجد جهان 1 ارديبهشت 1394
مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش

مسجد حسن دوم مسجدی است در شهر کازابلانکا یا دارالبیضاء در مغرب.

این مسجد که به لحاظ وسعت پس از مسجد الحرام و مسجد النبی قرار دارد، در ساحل شهر کازابلانکا و بخشی از آن بر روی آب قرار داردو با کمکهای مردمی ساخته شده است .

مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش

کارساخت مسجد حسن دوم در سال ۱۹۸۰ آغاز و در سال ۱۹۹۳ به پایان رسید تا به مناسبت شصتمین سال تولد حسن دوم پادشاه مراکش افتتاح شود.

مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش

این مسجد بلندترین ساختمان در جهان مسجد محسوب می‌شود که ارتفاع مناره‌های آن به ۲۱۰ متر می‌رسد و با داشتن ۲۰ هزار متر مربع وسعت بزرگ‌ترین مسجد جهان پس از مسجد الحرام و مسجد النبی به شمار می‌رود.

مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش

مسجد حسن دوم ظرفیت پذیرش ۲۵ هزار نفر را دارد که از این تعداد مکان نمازخواندن پنج هزار زن جدا شده است و در کنار دریای آتلانتیک قرار دارد و با نورهای لیزری جهت مکه را از مناره‌های خود نشان می‌دهد که نور آن را می‌توان از فاصله چند مایلی در دریا مشاهده کرد.

مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش

میشل پینسیو، معمار فرانسوی طراحی و معماری این مسجد را برعهده داشته است. دیوارهای مسجد حسن از بتون و مرمر ساخته شده و محوطه داخل آن دارای ستونهای مرمری و گنبدی با حکاکی چوب است و دیوارهای داخلی آن از گچ بری‌های بسیار زیبا برخوردار است. محوطه مرکزی مسجد داری سقفی است که می‌توان آن را باز و بسته کرد. این مسجد با کمکهای مردمی ساخته شده است .

مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش

مسجد الحسن الثانی فی الدار البیضاء، سمبل مغرب نیز به حساب می آید. همچنین ۵۶۰۰۰۰ سنگ در آن بکار رفته، ستونهای آن دو هزار و پانصد متر مساحت نماز خانه ۲۰٫۰۰۰ متر مربع برای ۲۵٫۰۰۰ نماز گزار بعلاوه ۸۰ هزار متر مساحت فضای سنگ فرش بیرونی . سقف آن باز و بسته می‌شود .

مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش

مناره اذان آن أندلسی است و ارتفاع ۲۱۰ متر و مرتفع‌ترین بنای اسلامی است ، مسجد روزعید شصتمین سال تولد ملک حسن ثانی سال ۱۹۹۳ م.انجام شد ۲٫۵۰۰ معمار و ۱۰٫۰۰۰ کارگر حرفه‌ای ۶ سال شبانه روز کار کرده‌اند.

مسجد «حسن دوم» کازابلانکا مراکش

این مسجد محل اصلی گردشگری کازابلانکا است. شایان ذکر است که این مسجد که سومین مسجد بزرگ جهان پس از مسجد الحرام و مسجد النبی است، نمازگذار بسیار کمی دارد و بیشتر جنبه سمبیلک به خود گرفته و به محلی برای گردشگری تبدیل شده است.
بازديد:2682| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت