« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

معقول و منطقی آن بود که نیروهاشان با عنوان عاصفه الحزم برعلیه استکبار جمع می شدند | خبرها 26 فروردين 1394
معقول و منطقی آن بود که نیروهاشان با عنوان عاصفه الحزم برعلیه استکبار جمع می شدند

شیخ عبدالعزیز قاضی زاده مفتی اهل سنت جنوب و امام جمعه اوز در مصاحبه ای حملات کشورهای عربی به یمن را محکوم کرد

1- همانطور که اطلاع دارید در کشورهای اسلامی وضعیت نابهنجاری پیش آمده است. اخیرا اقدامی به واسطه تحریکات آمریکا و اسرائیل علیه مسلمانان انجام شده و آن تحریک عربستان برای حمله به یمن با هدف نابودی زیرساختهای جهان اسلام انجام گرفته است. نظر شما در مورد این موضوع و وضعیت جهان اسلام چیست؟

شیخ عبدالعزیز قاضی زاده : آن چیزی که در جهان اسلام مشاهده می شود تلخ است و تجزیه و تحلیل آن هم با منطق انسانیت و دین واضح و روشن است. کشورهای مسلمان بجای این برادر کشی، باید با یکدیگر متحد شوند و معقول و منطقی بود که نیروهاشان با عنوان عاصفه الحزم یا طوفان قاطع برعلیه استکبار جهانی جمع می شدند. عربستان و یمن هر دو مسلمان هستند، هم مرز هستند؛ چرا این نیروهایی که باید بر علیه دشمن بکار رود در برابر مسلمانان قرار می گیرد. من از این واقعه بسیار متاسفم و امیدوارم که به هوش بیایند و هرچه زودتر از این تصمیمات زشت خود دست بردارند. در این برهه از زمان که باید برای جهان اسلام، مبلّغ درستی باشیم حالا خود ما به جان هم افتاده ایم. پایه اسلام بر اساس صلح و آرامش است، اگر جایی هم جنگ بوده با کافر حربی بوده است حتی با کافر اهل ذمه هم نبوده به این دلیل که آنها در پناه اسلام می باشند و ما دفاع از آنها را بر خود واجب می دانیم. ما از آنها می خواهیم که به خود بیایند و به قرآن و سنت توجه داشته باشند و از این ننگی که ما در جهان می شنویم پرهیز داشته باشند. خداوند منان دلهای مسلمانان چه برادران شیعه و چه سنی را به هم متحد سازد تا دیگر این وقایع فجیع اتفاق نیافتد.

2- به نظر شما دلیل اصلی تجاوز عربستان به یمن چیست؟

شیخ عبدالعزیز قاضی زاده : علت اصلی تجاوز عربستان به یمن این است که آنها فریب آمریکا و اسراییل را خورده اند. آنها مسلمانان را به جان هم انداخته تا مسأله فلسطین فراموش شود. برنامه هایی که در این چند سال در سوریه، عراق، لبنان و افغانستان اتفاق افتاده، به نفع استکبار جهانی است و زیر ساختهایی که نابود می شوند در کل به ضرر مسلمانان و به نفع آمریکا است.

3- وظیفه ما مسلمانان در رابطه با تجاوز به یمن چیست؟

شیخ عبدالعزیز قاضی زاده : به نظر بنده باید اینگونه اقدامات در منابر گفته شود و محکوم گردد و برای نجات مسلمانان دعا کرد؛ وظیفه ما دعا کردن و محکوم کردن و ایجاد همبستگی بیشتر در بین ملل و فرقه های اسلامی است.

......................................................

شیخ عبدالعزیز قاضی زاده امام جمعه اهل سنت اوز در خطبه های نماز جمعه روز 94/01/21 ، حمله نظامی به یمن را محکوم کرد. در بخشی از این خطبه آمده است:

خداوند متعال در قرآن کریم در سوره نساء آیه 93 می فرمایند: وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا و هر كس عمدا مؤمنى را بكشد كيفرش دوزخ است كه در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم مى‏گيرد و لعنتش مى‏كند و عذابى بزرگ برايش آماده ساخته است.

آیه ای که تلاوت شد در رابطه با قتل نفس است . هیچ انسان عادلی، این قتل و کشتارهایی که در جهان اسلام به وسیله داعشی ها و افراطی ها انجام می شود را تایید نمی کند؛ جنگ بین مسلمانان با کافر حربی نیز ضوابط خاص خود را دارد، در روایات داریم که به سربازان گفته شده زمانی که به آبادی می رسید اجازه شبیخون ندارید و چه بسا ممکن است در آن آبادی یک فرد مسلمان وجود داشته باشد.

این آیه می رساند که قتل مسلمان از گناهان کبیره و دارای عقاب شدید می باشد. در این آیه گفته شده که اگر کسی، مسلمانی را به عمد بکشد جزای او جهنم است و آن هم نه برای یک مدت مشخص بلکه جزای او ابدی است. لعنت و عذاب خدا برای قاتل نفس مهیا است. گردن زدن انسانهای بیگناه،کفران نعمت است . مسلمانان تا زمانی که مرتکب ریختن خون مسلمانی نشوند، در عافیت خواهند بود. آزردن قلب مسلمان از ویران کعبه عذابش سختر است .کسانی که بر قتل مسلمانی به ناحق همکاری کنند زمانی که به دیدار خدا می رود از رحمت خدا به دور خواهند بود.

متأسفانه عربستان سعودی با حمایت بعضی دولت های اسلامی و عربی به اسم طوفان قاطعیت به کشور مسلمان و عرب یمن حمله ور شدند؛ هیچ منطقی اینگونه اقدام را نمی پذیرد و این تجاوز چیزی جز حمایت از کافران نیست.

در سوره مائده آیه 2 می خوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد حرمت ‏شعاير خدا و ماه حرام و قربانى بى‏نشان و قربانيهاى گردن‏بنددار و راهيان بيت الحرام را كه فضل و خشنودى پروردگار خود را مى‏طلبند نگه داريد و چون از احرام بيرون آمديد [مى‏توانيد] شكار كنيد و البته نبايد كينه‏توزى گروهى كه شما را از مسجد الحرام باز داشتند شما را به تعدى وادارد و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت ‏كيفر است.

چرا در اسلام، قصاص به صورت مشروط آمده است یعنی اگر شما کسی را به عمد کشتید قصاص شوید تا در جامعه امنیت برقرار گردد. رسول الله در خطبه حجه الوداع می فرمایند: خون، مال، ناموس و ... مسلمانان بر یکدیگر حرام می باشد.

اگر عربستان سعودی و همپیمانانش راست می گویند مشکلات یمن یا هر جای دیگر را با تعاون و همکاری دو جانبه برطرف سازند نه با حمله نظامی و قتل و کشتار و ویران ساختن کشوری که هم مسلمان است و هم همسایه و هم عرب.

علمای اسلام در جهان اسلام باید ضمن محکوم کردن این مساله از کشور عربستان بخواهند که هر چه زودتر این حملات را خاتمه دهد و بیش از این، به برادرکشی و خونریزی ادامه ندهد.

ما تأسف می خوریم که این واقعه تلخ توسط کسی انجام می گیرد که ادعا می کند خادم حرمین شریفین است و باید خدمتگزار جوامع اسلامی باشد و امنیت و آسایش را برای مسلمانان فراهم آورد. همه می دانیم که آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورهای کفر همیشه خواهان نابودی اسلام و مسلمین هستند اما جنگ افروزی و قتل و کشتار هرگز مورد قبول هیچ انسان مسلمانی نیست. لذا ما ضمن محکوم کردن حمله نظامی به کشور یمن، دخالت در امور هیچ کشوری را صحیح نمی دانیم.

عربستان سعودی و دیگر کشورها بدانند که تعدی و تجاوز به کشور مسلمان یمن از مصادیق آیه فوق می باشد که همکاری با دشمن است؛ عربستان رعایت حقوق کشور همسایه خود را نکرد و بیش از حد اشتباه کرده است. ان شاء الله خداوند متعال آنها را اصلاح سازد و هر چه زودتر از این برادر کشی دست بردارند. امیدواریم که همه مسلمانان هدایت بشوند

خداوند تبارک و تعالی در آبه 10 سوره الحجرات می فرمایند: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد.

هر نژادی که شهادتین می گوید مسلمان هست و فرقی بین افراد نمی کند و وظیفه ما است که بین برادران مسلمان خود صلح و صفا ایجاد کنیم؛ از خدا بترسید بویژه در زمینه حقوق مسلمین تا اینکه مورد رحم خدا قرار بگیرید.
بازديد:1151| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت