« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد قوجاتپه ترکیه | آشنایی با مساجد جهان 20 فروردين 1394
مسجد قوجاتپه ترکیه

مسجد قوجاتپه مسجدی است که در سال ۱۹۶۷ معماری آن در محله قوجاتپه آنکارا آغاز و در سال ۱۹۸۷ به پایان رسیده‌است.

مهندس ودات دالوکای برنده مسابقه طراحی این مسجد شد و زیربنای مسجد بر اساس طرح این معمار آغاز گردید اما بعدها به دلیل آنکه که "مدرن بودن بیش از حد" خوانده شد طرح مهندس دالوکای نیمه کاره ماند. بعدها مهندس دالوکای پروژه خود را با برخی تغییرات در معماری مسجد شاه فیصل پاکستان به کار برد.

مسجد قوجاتپه ترکیه

در سال ۱۹۶۷ بنای این مسجد بر اساس طرحی از مهندس خسرو تایلا و فاتح اولواِنگین دوباره طراحی و اجرا گردید و این پروژه به علت آنکه "تقلیدی از معمار سنان معمار نامی دوره عثمانی" خوانده شد مورد انتقاداتی قرار گرفت، اما پروژه ادامه یافت.

مسجد قوجاتپه ترکیه

مسجد قوجاتپه شامل یک گنبد مرکزی است که روی ۴ فیلپای قرار گرفته‌است و چهار نیم‌گنبد دور گنبد مرکزی قرار گرفته‌است.

مسجد قوجاتپه ترکیه

این مسجد چهار مناره ۸۸ متری دارد و خطاطی داخل مسجد هم از سوی خوشنویسان ترک حمید آیتاچ، محمود اؤنجو و امین بارین انجام گرفته‌است.

مسجد قوجاتپه ترکیه

تزئینات داخلی مسجد قوجاتپه به سبک تزئینات کلاسیک دوره عثمانی است و این بنا یکی از بناهای دیدنی شهر آنکارا به شمار می‌رود.

مسجد قوجاتپه ترکیه

مسجد کجاتپه (قوجاتپه ) در محله قيزيل آي آنکارا در سالهاي 1981-1987 ساخته و شد و توسط رييس جمهور وقت ترکيه آقاي تورگوت ازال افتتاح شد.

مسجد قوجاتپه ترکیه

طرح اوليه اين مسجد همان طرح معماري بزرگترين مسجد جهان يعني مسجد مدرن فيصل پاکستان بود اما بعد مخالفت فني با آن پروژه در سال 1967 ، بعدها با کمي تغيير آقاي وئدات دالوکاي معمار ترک اين پروژه را در پاکستان اجرا کرد و در عوض معماران ، اولوانگين و تالاي ، يک مسجد با معماري به شيوه عثمانيان ساختند که البته زيباست اما پروژه قبلي هم لطف خود را داشت .

مسجد قوجاتپه ترکیه

اين مسجد بزرگ و زيبا در زميني به مساحت 4500 م.م بنا گرديده و در قسمت پايين داراي سالن کنفرانس ، کتابخانه ، اتوپارک ، اتاق تجارت و فسمتهاي اداري مي باشد.قسمت اصلي مسجد با اصل گرفتن شيوه سنتي از قبه بزرگ مرکزي و چهار نيم دايره که بر روي چهار ستون پا فيلي است و قبه هاي متعدد کوچکتر تشکيل مي شود. مسجد از چهار مناره هر کدام به ارتفاع 88 متر تشکيل مي شود که به سر مناره ها هم از طريق آسانسور هم پله کان مي توان دسترسي داشت.

مسجد قوجاتپه ترکیه

خطاطي هاي مسجد به استاد حميد آيتاچ و محمود اوءنجو و خطاطي ها و نوشته هاي سالن کنفرانس و کتابخانه به استاد امين بارين متعلق است . منبر ، مناره ها ، آويزها ، چيني ها ، درها و مرمرهاي مسجد بصورت ويژه تهيه و با ظرافت خاصي ساخته شده و به کار گرفته شده است. در معماري داخلي از شيوه کلاسيک معماري عثماني استفاده گرديده است و از مصالحي مثل چيني ، مرمر ، مادن زرد ، ورق طلا و رنگهاي ويژه استفاده گرديده است.
بازديد:2910| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت