« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

سيد امير شيخ قتالي | مشاهیر اهل سنت جنوب 28 شهريور 1389
سيد امير شيخ قتالي فرزند مرحوم شیخ محمد عالم صدرالاسلام است. سید عالم صدرالاسلام از فقیهان معروف منطقه که به درخواست شیخ محمد خان از «روستای دهتل» به دژگان آمده و در آنجا ساکن شده‌است، در مدرسه دینی شیخ محمد خان بستکی که حاکم دژگان بوده علوم دینی را به طلاب می‌آموختند و تعداد زیادی طلبه داشتهاست.

سادات خمیر و جاسک، خاندان قتالی‌های خمیر، عالمان جاسک، آل عبایی‌های گوده و بستک همگی از نوادگان و طایفه سید محمد عالم اند.

سيد امير شيخ قتالي در سال 1320 هجري قمري در خانواده روحاني و سادات كه اصالتا اهل گوده بستك بوده متولد شد که بعدها در دژگان و بندر خمير ساكن شدند. تولدش آن گونه که پدرش به نظم آورده پانزده رجب 1320 هجری قمری برابر با 1281 شمسی در بندر خمیر اتفاق افتاده است:

خریف و نیمه ماه رجب بود

تولد میر شیخ اندر طلب بود

بتاریخ هزار و سیصد و بیست

در آن هنگام ایام طرب بود

پدر و مادرش از سادات منطقه بستک و بندرعباس بوده اند . در هفت سالگی پدر را از دست داده و مادر تعلیم و تربیت او را به عهده می گیرد.

این مادر فرهیخته قرآن و مبانی دینی و ادبیات فارسی را به او آموزش می دهد . آنگاه در محضر درس اساتید دیگر حضور می یابد و در علوم دینی به کمال می رسد .

علوم مقدماتي را نزد مادر خود فرا گرفته و همچنين نزد علمايي مانند شيخ محمد صالح بستكي و مرحوم سيد عبدالرحيم صدرالاسلام تلمذنمودند. علاوه بر اين در حوزه علميه اسماعيليه قشم و نيز مدرسه ديني سلطان العلما بندر لنگه زير نظر مرحوم شيخ عبدالرحمن يوسف سلطان العلما تحصيلات ديني خود را تكميل و افاضه معلومات شيخ عبدالرحمن يوسف سلطان العلما تحصيلات ديني خود را تكميل و افاضه معلومات نمودند.

در اوان جوانی در بندر خمیر ، به رتق و فتق امور زندگی و مسائل دینی مردم اشتغال می ورزد و چندی بر سر تاسیس مدرسه علوم دینی و در دژگان با دولتیان وقت ، درگیری داشته است . شیخ از طبعی روان در شعر و شاعری برخوردار بوده و کتاب مولود نامه برزنجی را به نظم درآورده است .

وي در تمام زندگي اش در بندر خمير به ارشاد و فتوا و ساير مراسم تا سال وفات يعني 25 شعبان 1416 ه.ق مشغول بوده است . وي در سال 1352 اقدام به بازگشايي مدرسه علوم ديني پدر و برادر خودش كه سابقا در دژگان بوده نمود از جمله آثاري كه از او بجا مانده تربيت صحيح خانوادگي اوست كه فرزندان ذكور ايشان دو نفر از فرهنگيان با سواد در بخش خمير هستند و دو نفر ديگر از فرزندان ذكور ايشان علوم شرعيه را تحصيل نموده و بجاي پدر مدرسه علوم ديني صدر السلام خمير را اداره مي نمايد و 4 دختر دارد كه علوم شرعيه نزد پدر فرا گرفته و در تا بستان اقدام به تدريس در مكتبخانه مينمايند .

آثار ديگري كه از او بجا مانده ترجمه منظوم مولود برزنجي است . و از جمله ابتكارات آن بزرگوار اين بود كه در سال 1364 اقدام به باز گشايي مدرسه اي تحت عنوان مدرسه تحفيظ قران در بندر خمير نمود كه در نتيجه آن بچه ها به قرائت و حفظ قرآن مشغول بوده كه از ثمرات اين مدرسه تحويل دادن بيش از 50 حافظ كل قرآن مي باشد . شخصيت مذهبي, اجتماعي و سياسي آن مرحوم مورد توجه همه اقشار بوده و بالاخص موضع گيري صحيح و بي پرده در برابر افرادي كه به نحوي در كار دين خلل ايجاد مي كردند مي باشد .

فرزندان شیخ همگی دارای تحصیلات کلاسیک می باشند و در بندر خمیر راه پدر را ادامه می دهند . تخلص شعری وی (( ناتمام )) است . شاعری از اوز درباره او این ادبیات را سروده است :

ای آنکه نام خویش نهادی تو ناتمام

عنوان ناتمام نهادی تو بر تمام

پوشیده آدمی است به زیر زبان خویش

حال درون مرد هویدا کند کلام

نطق و بیان توست بلیغ و بدیع و نغز

دری است شاهوار ، ز معنی در انتظام

شیخ در سال 1364 شمسی چشم از دنیا فرو بست و در بندر خمیر مدفون گشت .

سيد امير شيخ قتالي


نمایی از مدرسه قدیمی شیخ صدرالاسلام واقع در روستای دژگان بندرخمیر
بازديد:3908| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت