« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بهره مندی جامعه از حضور زن، مستلزم اختلاط زن و مرد نیست | مقالات 3 فروردين 1394
بهره مندی جامعه از حضور زن، مستلزم اختلاط زن و مرد نیست

در حقیقت راه نجات و خوشبختی دوری از گناهان است و زنا یكی از گناهان كبیره ای است كه بعد از شرك و قتل قرار دارد .

در مورد صفات عبادالرحمن در قرآن می خوانیم كه وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّـهِ إِلَـٰهًا آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّـهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ ۚ وَمَن یَفْعَلْ ذَٰلِكَ یَلْقَ أَثَامًا ﴿٦٨﴾یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا ﴿٦٩﴾ إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَـٰئِكَ یُبَدِّلُ اللَّـهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗوَكَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَّحِیمًا ﴿٧٠﴾

و کسانیند که با الله، معبود دیگری را به فریاد نمی‌خوانند و پرستش نمی‌نمایند، و انسانی را که خداوند خونش را حرام کرده است، به قتل نمی‌رسانند مگر به حق، و زنا نمی‌کنند. چرا که هر کس (یکی از) این (کارهای ناشایست شرک و قتل و زنا) را انجام دهد، کیفر آن را می‌بیند.(کسی که مرتکب یکی از کارهای زشت و پلشت شرک و قتل و زنا شود) عذاب او در قیامت مضاعف می‌گردد، و خوار و ذلیل، جاودانه در عذاب می‌ماند.مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، که خداوند (گناهان چنین کسانی را می‌بخشد و) بدیها و گناهان (گذشته‌ی) ایشان را به خوبیها و نیکیها تبدیل می‌کند، و خداوند آمرزنده و مهربان است (و نه تنها که سیّئات را می‌بخشد، بلکه آنها را تبدیل به حسنات می‌نماید).

و در بخاری و مسلم آمده است که عبدالله بن مسعود از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم پرسیدند کدام گناه نزد خداوند بزرگتر است ؟ حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند : اینکه برای خداوند شریک قرار دهی در حالی که تو را آفریده است ، گفتم حقیقتا آن بزرگ است و ادامه دادم بعد از آن کدام گناه ؟ فرمودند : اینکه فرزندت را از ترس اینکه با تو غذا بخورد بکشی . گفتم : بعد از آن ؟ فرمودند : با زن همسایه ات زنا کنی .

زنا با توجه به عوارض مخربش عواقب سختی در آخرت هم برای آن ذکر شده است :

در روایت بخاری در حادثه ی معراج نبی اکرم صلی الله علیه و سلم آمده است : که فرمودند : رفتیم تا اینکه به چیزی شبیه تنور رسیدیم و فریادها و سروصداهایی از آنجا به گوش می رسید وقتی نگاه کردیم دیدیم در آن مردان و زنان لختی وجود داشتند که شعله های آتش از پایینشان زبانه می کشید و وقتی حرارتش به آنها می رسید داد و فریاد راه می انداختند گفتم اینها چه کسانی هستند ؟ به من گفته شد فعلا به راهتان ادامه دهید .... ( تا اینکه به اینجا می رسد که ).. اما مردان و زنان لختی که در مانند آن تنور مشاهده کردی مردان وزنان زناکار بودند .

حدیثی دیگر از نبی اکرم صلی الله علیه و سلم داریم که فرمودند : سه گروهند که خداوند در روز قیامت با آنها سخن نمی گوید و به آنها نگاه نمی کند و پاکشان نمی گرداند و عذاب دردناکی دارند .... که پیر زناکار را جزء این گروه به حساب می آورد.

خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرمایند : وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَىٰ ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلًا ﴿٣٢﴾ سوره اسراء و (با انجام عوامل و انگیزه‌های زنا) به زنا نزدیک نشوید که زنا گناه بسیار زشت و بدترین راه و شیوه است.

اگر دقت کنیم متوجه می شویم که در مورد زنا فرموده است : و لاتقربوا الزنی یعنی به زنا نزدیک نشوید و لذا کوچکترین روزنه ای را که احتمال دارد به زنا ختم شود را بسته است سفارشات قرآنی زیر را ببینیم :

فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا ﴿٣٢﴾ سوره احزاب(به گونه‌ی هوس‌انگیز) صدا را نرم و نازک نکنید (و با اداء و اطواری بیان ننمائید) که بیمار دلان چشم طمع به شما بدوزند. و بلکه به صورت شایسته و برازنده سخن بگوئید. (بدان گونه که مورد رضای خدا و پیغمبر او است).

وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَىٰ و همچون جاهلیّت پیشین در میان مردم ظاهر نشوید و خودنمائی نکنید (و اندام و وسائل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار ندهید)

وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِن و چارقد و روسریهای خود را بر یقه‌ها و گریبانهایشان آویزان کنند (تا گردن و سینه و اندامهائی که احتمالاً از لابلای چاک پیراهن نمایان می‌شود، در معرض دید مردم قرار نگیرد)

وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا و زینت خویش را (همچون سر، سینه، بازو، ساق، گردن، خلخال، گردن‌بند، بازوبند) نمایان نسازند، مگر آن مقدار (از جمال خلقت، همچون چهره و پنجه‌ی دستها) و آن چیزها (از زینت‌آلات، همچون لباس و انگشتری و سرمه و خضاب) که (طبیعةً) پیدا می‌گردد،

و یکی از مواردی که می تواند از مصادیق قرب به زنا باشد اختلاط است اختلاط مرد و زن در محل کار ، علم ، جشن ها ، مراسمات ، همایشات ، ادارات و .. چرا که وقتی خداوند تبارک و تعالی نظر عمدی به نامحرم را حرام می فرماید اختلاط بر وجه اولی حرام است چرا که بیشتر باعث تهییج می شود .

نمازگزاران محترم : قرآن برنامه ی زندگی ماست ، در این قسمت برای تبیین بیشتر موضوع داستان مردی نیکوکار و نبی که دو دختر فاضله مکرمه را تربیت کرده بود و خداوند آنها را در قرآن ثنا گفته است را ذکر می کنم :

آری داستان حضرت موسی علی نبینا و علیه و الصلاه و السلام و دختران شعیب علیه السلام :

وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودَانِ ۖو هنگامی که به (چاه) آب مدین رسید، مردمان زیادی را دید که بر آن گرد آمده‌اند و چهارپایان خود را سیراب می‌کنند، و آن طرف‌تر دو زنی را دید که گوسفندان خویش را می‌پایند (و نمی‌گذارند به چاه نزدیک شوند و با دیگر گوسفندان بیامیزند). قَالَ مَا خَطْبُكُمَا ۖ قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّىٰ یُصْدِرَ الرِّعَاءُ ۖ وَأَبُونَا شَیْخٌ كَبِیرٌ ﴿٢٣﴾گفت: شما دو نفر چه کار می‌کنید؟ (چرا گوسفندان خود را دورادور نگاه داشته‌اید و آبشان نمی‌دهید؟). گفتند: پدر ما پیرمرد کهنسالی است و ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم تا چوپانان (همگی، گوسفندان خود را) بر می‌گردانند (و چاه آب خلوت می‌شود).

دختران فاضله مکرمه در گوشه ای منتظر بودند که مردان بروند و بعد گوسفندانشان را سیراب کنند در ادامه ببینیم که پسر جوان که حضرت موسی علی نبینا و علیه الصلاه و السلام باشد چگونه در مقابل دختران نامحرم رفتار می کند :

فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ ﴿٢٤﴾(موسی دلش به حال آنان سوخت، و) گوسفندان ایشان را سیراب کرد. سپس (از فرط خستگی) به زیر سایه (ی درختی) رفت و عرضه داشت: پروردگارا! من نیازمند هر آن خیری هستم که برایم حواله و روانه فرمائی.

آری خیلی مختصر مشکلشان را پرسید بدون اینکه سخن به درازا بکشاند و بعد از رفع مشکلشان دیگر به گفتگو ادامه نداد و به زیر درخت رفت .

اما ادامه یک دختر چگونه بایستی در مقابل نامحرم رفتار کند : بعد از اینکه دختران نزد پدر برگشتند و واقعه را تعریف کردند پدرشان یکی از دخترانش را فرستاد که آن جوان را دعوت کند و پاداش کمکی که به دخترانش کرده بود را بدهد

فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاءٍ یکی از آن دو (دختر) که با نهایت حیاء گام برمی‌داشت (و پیدا بود که از سخن گفتن با یک جوان بیگانه شرم دارد) به پیش او آمد

آری در حالی که با نهایت حیاء گام بر می داشت نه با خودنمایی ، نه با کرشمه ، نه با ناز و ادا ، نه با زینت بلکه با حیاء .. . حالا چی گفت :

قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوكَ لِیَجْزِیَكَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا و گفت: پدرم از تو دعوت می‌کند تا پاداش این که (لطف فرموده و آب از چاه بیرون کشیده‌ای و بدان گوسفندان) ما را آب داده‌ای، به تو بدهد.

کوتاهترین و مختصرترین و واضح ترین جملات بکار برد ، کلام را طول نداد با کنایه حرف نزد که باعث به دراز سخن گفتن شود بلکه واضح و مختصر ( إن ابی یدعوک لیجزیک اجر ماسقیت لنا بدون تهییج ، بدون اینکه صدایش را نازک کند حتی کلماتش را بنگرید : نگفت هیا معنا الی البیت ( بیا با هم برویم خانه ) ، نگفت من تو را دعوت می کنم ، نگفت : با من بیا ... بلکه دعوت کردن را به پدرش نسبت داد ان ابی یدعوک تا برای قلب پسر جوان پاکیزه تر باشد ..

و اینجاست که خداوند داستان این دختران و پسر جوان که حضرت موسی علی نبینا و علیه الصلاه و السلام باشد را در قرآن برای ما ذکر نموده است و سرمشق قرار داده است با چه به این مقام رسیده اند با حیا ، با شرم ، با عدم اختلاط ...

در شریعت محمدی صلی الله علیه و سلم هم اینگونه است : زنان با مردان نباید اختلاط کنند . رسول الله صل الله علیه و سلم برای زنان در مسجد دری خاص قرار داده بود و فرموده بود : لو ترکتم هذا الباب للنساء این درب را برای زنان رها کنید . نافع می فرماید : قسم به خداوند عبدالله بن عمر تا زمانی که زنده بود نه از آن در وارد می شد و نه خارج .

یا در جایی دیگر می فرمایند : لیس لکن أن تحققن الطریق ( شایسته شما ( زنان ) نیست که در وسط مسیر راه بروید . یعنی در کناره ها و گوشه ها ی راه حرکت کنند به خاطر عدم اختلاط

یا درجایی دیگر می فرمایند : ایاکم و الدخول علی النساء برحذر باشید از وارد شدن بر زنان .. همه ی اینها بخاطر دوری گزیدن از اختلاط بوده است .

مصیبت اختلاط ، مصیبت عظیمی است اختلاط در مراکز تعلیم ، در ادارات ، در جشن ها ف در مراسم ها ، در خوشحالی ها .. این درخت شیطانی است که نزد غیر مسلیمن روییده است و شاخه هایش را کم کم در بلاد مسلمین می گستراند . از مراکز تعلیم ما هم شروع می کنند و نهایتا به همه جا گسترش می دهند ، همه جا زن در کنار مرد ..

حالا نتیجه چه می شود ؟ الان در بلاد غرب ( اروپا و امریکا ) کارشناسان و معلمان اخلاق ندا می زنند در اختلاط خیری نیست نه در علم نه در عمل نه در تحصیل نه در ورزش و ..

زن در کنار مرد برای مرد مضر است و مرد در کنار زن برای زن مضر است و بی دلیل نیست که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده اند : ما ترکت بعدی فتنه اضر علی الرجال من النساء بعد از خودم چیزی مضرتر از زن برای مردان ترک نکرده ام .

منع اختلاط توسط شریعت گویای عواقب وخیم آن است دیگر کسی از آبرویش در امان نیست ، کسی در مورد دینش در امان نیست الان در اروپا و آمریکا شاهد هستیم آمار تجاوز ، دزدیدن دخترها ، جرم ، کثرت فحشاء ، انتشار امراض لا علاج همه اش نتیجه ی عدم رعایت این امور می باشد .

حدیثی داریم : ما ظهرت الفاحشه فی قوم حتی یعلنوا بها الا ابتلاهم الله عزوجل بالاسقام و الاوجاع التی لم تکن فی اسلافهم فاحشه در میان قومی علنی نمی شود مگر اینکه خداوند تبارک و تعالی آنها را به بیماریها و امراضی که در گذشته نبوده است مبتلا می سازد

فریب شعارهای فریبنده نخوریم می گویند زن برای جامعه مفید است باید در جامعه باشد ما هم می گوییم آری درست است مفید است اما مفید بودنش صرفا به این نیست که باید همه جا کنار مرد حضور فیزیکی داشته باشد همانگونه که زنان در صدر اسلام قانون منع اختلاط را رعایت می نموده اند اما با این وجود در اجتماع هم بوده اند : همراه با رسول الله صلی الله علیه و سلم در نماز صبح شرکت می کردند ، در نماز جمعه و جماعات شرکت می کردند ، در جهاد شرکت می کردند ، در علم اندوزی شرکت می کردند و رعایت خط قرمز محرم نامحرمی آنها را از پیشرفت باز نداشته بود ....

...................................
نویسنده: شیخ عبدالله دریایی
بازديد:1114| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت