« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

روستای دیرستان | دانشنامه جزیره قشم 3 فروردين 1394
روستای دیرستان

روستای دیرستان در بخش شهاب جزیره قشم در فاصله 55 کیلومتری از شهر قشم قرار دارد . جمعیت این روستا طبق سرشماری سال ۸۵ ، ۱۴۵۳ نفر است.

بیشتر مردم روستا در شرکت ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی مشغولند ازجمله:شرکت مد کندالو ،شرکت ذوب و احیای روی قشم، فرودگاه بین المللی و شرکت های تابعه،سازمان منطقه آزاد قشم ،آموزش و پرورش و…

روستای دیرستان

دیر در لغت به معنی عبادتگاه و دیرستان بجایی گفته می شود که دارای معبدی بزرگ بوده و این به قداست این روستا قبل ازاسلام اشاره دارد.

دیرستان در زمان های نه چندان دور روستای آباد و پر رونق بود و بندر گاه مطمئن برای کشتی هایی که از خارج کشور به جزیره می آمدند و استراحتگاه کشتی های محسوب می شد که به هنگام طوفان شدن دریا نمی توانستند از خلیج فارس و تنگه ی هرمز عبور کنند و در جای بین جزیره هنگام و ساحل دیرستان که به خور مشهور است لنگر می انداختند و بعد از آرام شدن دریا به سفرشان ادامه می دادند.

در کنار ساحل گمرکی وجود داشت که کارهای گمرکی کشتی های هندی و ایرانی که بین این دو کشور تجارت می کردند انجام می داد و بیشتر کالاهایی که بین این دو کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس مبادله می شد عبارت بود از ادویه جات و مواد سوختی مانند بنزین و نفت بود که از قشم به شیخ نشینان حمل می شد.

ولی کم کم با رونق گرفتن بندر های شیخ نشینان حوزه خلیج فارس، بندرهای قشم مانند دیرستان و سوزا و باسعیدو از رونق افتاد.

روستای دیرستان

قبلا مردم دیرستان با کشور عمان رابطه ی خیلی نزدیکی داشتند به طوری که باغهای فراوانی در کشور عمان بود و تابستان هر سال به آنجا سفر می کردند و مواد سوختی مانند نفت، بنزین و گازوئیل و مواد غذایی مانند محصولات دامی و آرد و غیره و همچنیین کوزه های خیلی بزرگ مخصوص آب به آنجا می بردند و مدت ۳ ماه تابستان را آنجا می گذراندند و هنگام باز گشت لیمو عمانی و حلوای مخصوص این کشور را به ایران می آوردند که خود تجارتی بود و با گذشت زمان این مهاجرت فصلی جای خود را به یکجانشینی داد که باعث شد خیلی از مردم دیرستان در کشور عمان مقیم شوند که امروز بزرگترین قبیله ی عمان به نام قبیله ی فارس را تشکیل می دهند و اکثر آنها در جنوب این کشور در منطقه ای به نام باطنه می باشند .

روستای دیرستان

در دیرستان دو زیارتگاه وجود دارد که برای مردم این روستا مقدس است یکی بی بی خالصه که آنطور از بزرگان نقل شده درزمانیکه دزدان دریایی که به (قواسم ) معروف بودند با لنج های بادبانی از سواحل امارات مانند راس الخیمه - ام القوین و جزیره زعاب با تعداد زیادی نیرو همیشه به جزیره حمله می کردند و مال و منال مردم را می بردند .

مردم هم از ترس به غارهای (کم بادمو) که در شمالی روستا بود پناه می بردند و دربین مردم شهر خانواده هایی از سادات زندگی می کردند که بسیار با تقوا بودند و دختری داشتند بسیار پرهیزگار که تازه عروس شده بود و نگهبانانی که بالای کوه نگهبانی می دادند خبر می دهند که دزدان دریایی نزدیکند و مردم به غارها کم بادمو می روند جز بی بی خالصه که در حجله بود و از چیزی خبر نداشت وقتی دزدان دریایی او را دنبال می کنند یک دفعه غیبش می زند که همان مکان معروف به تنگه خالصی شده و زیارت بی بی خالصه در آنجاست و مردم احترام خاصی برای آن قائل هستند.

زیارت دومی، زیارتگاه شاه زین العباد است ایشان نیز عالمی آگاه و واراسته بود که تعداد زیادی طلبه داشت در آن زمان حاکمی ظالم که با روشن بینی این عالم مخالف بود و بر خلاف مصلحت خود می دید او را به دربار خود دعوت می کند و گویی شیخ از این کار آگاه بوده که به شاگردانش می گوید اگر غذایی یا آشامیدنی به شما دادند نخورید ولی شاه ظالم اصرار می کند و شیخ مجبور می شود برای نجات جان دیگران آن را خودش بنوشد و شهید می شود آرامکاه شهید در غرب روستای دیرستان واقع است.

این زیارتگاه اخیراً به همت مردم دیرستان و دیگر خیرخواهان به همان شیوه قدیم بازسازی شده است. شیوه معماری ‌اين زیارتگاه همان شیوه مرسوم زیارتگاه‌هاى دیگر قشم و جزایر خليج فارس است.

بنا، دارای درب ورودی کوتاه و محوطه‌اى محصور با دیوار سنگی است که در سطح زمین با یک چهار دیواری مربع و در ارتفاع 2 متری به پایه گنبد 8 ضلعی و سپس به گنبد گرد منتهی شده است.در اطراف‌اين بقعه، گورهای کهن و سفال‌هاى بسیار وجود دارد ولی سنگ مزارهای ‌اين گورستان به ندرت نوشته‌اى بر خود دارند. کاوش‌هاى باستان شناسانه در اطراف ‌اين بقعه مى‌تواند قدمت تمدن ‌اين ناحیه و روستای دیرستان را به خوبی مشخص کند.

روستای دیرستان

در روستای دیرستان رسم بود که مردها دشداشه سفید به تن می کردند و دستمال و کلاه بر سر می گذاشتند و به تن داماد هم عبا می کردند و خنجری بر کمرش می بستند۰

زنان نیز روبندی که برقع معروف است بر صورت می زنند که اگر دختری ازدواج کند و این رو بند نزند خیلی زشت و غیر قابل قبول است

زنان چادرهای سیاه می پوشیدند و قبلا چادرهای رنگی فقط برای دختران کم سن و سال بود که با گذشت زمان کم کم این عادت و رسومات کم رنگ شده و دیگر جوانان لباسهای رسمی کشور که همان پیراهن و شلوار است را می پوشند و کم جوانی پیدا می شود که لباس سفید بر تن کند.
بازديد:1797| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت