« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

اسلوب های شیطان در گمراهی انسان | مقالات 10 اسفند 1393
اسلوب های شیطان در گمراهی انسان

حقیقتا شناخت دشمن ، از ضروریات سعادتمندی است . دشمنی كه با بنی آدم اظهار دشمنی نموده است شیطان است . إِنَّ الشَّیْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ ﴿٦﴾ فاطر . بی‌گمان اهریمن دشمن شما است، پس شما هم او را دشمن بدانید (و از مکر و کید او یک لحظه غافل نمانید و از وسوسه‌های او پیروی نکنید). او پیروان خود را فرا می‌خواند تا از ساکنان آتش سوزان جهنّم شوند.


و دشمنی شیطان قدیمی است زمانی كه خداوند تبارك و تعالی حضرت آدم علی نبینا و علیه الصلاه و السلام را آفرید و دستور به سجده داد همه سجده كردند جز ابلیس كه سجده نكرد و این منجر به طرد او از درگاه حضرت حق گشت كه بعد از رانده شدن ، گفته ی ابلیس این بود : قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٨٢﴾ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ﴿٨٣﴾ سوره ص گفت: به عزّت و عظمتت سوگند که (در پرتو عمر جاویدان و تلاش بی‌امان) همه‌ی آنان را گمراه خواهم کرد.مگر بندگان مخلص تو از ایشان را (که بر آنان سلطه و قدرتی نداشته و وسوسه‌ام در ایشان نمی‌گیرد).

بنابر این شیطان دشمن لدود و قسم خورده ی انسان است و این نكته بایستی همیشه نصب العین ما باشد و بدانیم كه بنا به گفته ی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم یك شیطان همیشه همراه هر انسانی است از روز تولد تا روز مرگ و او را تنها نمی گذارد و همیشه در پی گمراه كردن اوست ..

حضرت عائشه رضی الله عنها می فرمایند : شبی رسول الله صلی الله علیه و سلم از خانه ام خارج شدند حس غیرت در من ایجاد شد ، وقتی حضرت رسول صلی الله علیه و سلم برگشت و مرا دید فرمود : مالك یا عائشه ؟ ( تو را چه شده است ای عائشه ؟ ) گفتم آیا شخصی مانند من بر شخصی مانند شما حس غیرتش بر انگیخته نمی شود ؟ حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند : أقد جاء ك شیطانك ؟ ( آیا شیطانت تو را وسوسه كرد ؟ ) گفتم : أو معی شیطان ؟ ( آیا همراه من شیطان است ؟ ) فرمودند : بله ، گفتم : و مع كل انسان ؟ ( و همراه هر انسانی هم شیطان هست ؟ ) فرمودند : آری ، گفتم : و همراه شما هم شیطانی هست ؟ فرمودند : بله ولی خداوند تبارك و تعالی مرا بر او كمك كرد تا اینكه مسلمان شد .

بایستی مواظب بود چرا كه شیطان به فكر و قلب ما بگونه ای وارد می شود كه درك نمی كنیم و متوجه نمی شویم بنابر حدیثی كه داریم : إن الشیطان یجری من بنی آدم مجری الدم ( شیطان در فكر و قلب بنی آدم جریان می یابد مانند جریان یافتن خون در بدن . و این همان چیزی است كه از آن تعبیر به وسوسه می شود كه در قرآن از آن به خداوند پناه می بریم : مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾از شرّ وسوسه‌گری که واپس می‌رود (اگر برای چیره‌شدن بر او، از خدا کمک بخواهی و خویشتن را در پناهش داری). آری اگر انسان دچار غفلت شود او را وسوسه می كند اما اگر به یاد خدا بیفتد واپس زده می شود .

لذا شیطان همیشه مترصد نقاط ضعف انسان هست كه از آن طریق وارد شود ، خشم ، شهوت ، تكبر ، غرور ، حسد ، عجله ، جهل ، غفلت ، دروغ ، ستم ، طغیان ، ناراحتی و ... نقاط ضعف انسانند كه بایستی مواظب باشد در این مواقع شیطان او را تحت سلطه قرار نگیرد .

و این نكته را هم از یاد نبریم كه شیطان دو هدف دارد : هدف بلند مدت كه وارد گردانیدن بنی آدم به آتش جهنم است و هدف كوتاه مدتش كه مشغول ساختن انسانها به معاصی حضرت حق است .

در ادامه می خواهیم اسلوب شیطان را بررسی نماییم :

اسلوب شیطان ، اسلوب تدریجی است ، او به درستی می داند كه اگر به شخص نماز خوان در یك مرحله بگوید : نماز نخوان یا به خداوند كفر بورز دستورش اجرا نمی گردد لذا به صورت تدریجی و در زمان های طولانی هدفش را محقق می سازد : ابتدا با مشغول ساختن شخص به كارهای بیهوده و دیگر كارها در اول وقت نماز خواندن را از او می گیرد ، در ادامه با وسوسه های مستمر خواندن نمازش را به خارج از وقت ادا ، می كشاند ، و لذا نماز شخص قضا می شود ، و در ادامه به علت تراكم نمازهای خوانده نشده برای قضای نمازها در او سستی ایجاد می كند و در نهایت كار را به جایی می رساند كه شخص تارك نماز می گردد ..

و نكته ای كه لازم است در اینجا یادآور شوم تبلور این اسلوب تدریجی شیطان در قرن حاضر در سریال های ماهواره ای است ،

شیاطین جن و شیطان صفتان انس به درستی می دانند كه اگر به دختران و خواهران ما بگویند : بی حجاب شو ، با مرد نامحرم اختلاط كن ، لباس های نیمه عریان بپوش ، بی شرم شو و حیا را كنار بگذار ، و ... هرگز گفته هایشان در جامعه ی اسلامی و ایرانی خریداری نخواهد داشت و در مقابل آن جبهه گیری خواهد شد لذا برای رسیدن به اهداف شوم شان از طریق اسلوب تدریجی شیطان وارد شده اند.

سریال هایی طولانی قسمت از طریق كانال های ماهواره ای وارد خانه ها كرده اند ، سریال هایی كه با روح و طبیعت خانواده ی ایرانی در تعارض است و كاملا غیر اخلاقی است و اكثریت مردم جامعه ی ما رفتارهای موجود در فیلم ها را غیر اخلاقی می دانند اما وقتی این رفتارها به صورت مستمر هر روز و هر شب به مدت یك یا دو سال در سیصد چهارصد قسمت یك ساعته در معرض دیدگان دختران و خواهران مسلمان قرار دادند و تكرار شد به تدریج نگرشها را تغییر می دهد و نتیجتا به این رفتارها با دید مثبت نگاه می شود و وقتی نگرش ها به نسبت این رفتارها مثبت شد جوانان ما اقدام به همانند سازی با نقش های مورد علاقه ی خود در آن فیلم ها می نمایند و در دنیای بیرون هم مانند آنها رفتار می كنند .

و متاسفانه این می شود كه بی حیایی ، اختلاط با نامحرم ، ارتباط مرد زن دار با زن شوهر دار ، و ... به عنوان مساله ای عادی جلوه گر می شود و اینجاست كه انحطاط اخلاقی جوانان و خانواده ها آغاز می گردد چرا كه وقتی رفتارهای غیر اخلاقی قبح آنها از بین رفت انجامشان یك كار ساده ای خواهد بود.

و شیطان صفتان با این اسلوب تدریجی یواش یواش بدون اینكه افراد احساس كنند آنها را بی اخلاق می نمایند .

بی دلیل نیست كه این سریال ها در قسمت های بسیار طولانی سیصد یا چهارصد قسمتی تهیه می شود در حالیكه ایده ال برای یك سریال نهایتش 90 قسمت است و بایستی یك علامت سوال بزرگ جلو این مساله گذاشت كه چرا اینهمه طولانی ؟ !!

در ضمن جذاب ترین فیلم ها را برای ما خریداری می كنند و به صورت مجانی دوبله ی فارسی می نمایند بدون اینكه كوچكترین هزینه ای برای ما داشته باشد در حالیكه در كشورهای اروپایی مردم بایستی با پول این فیلم ها را بخرند آیا تا بحال از خودمان پرسیده ایم كه چرا این كار را می كنند ؟ مسلما این همان ترفند شیطانی است برای زمین گیر كردن جوانان ما ..

اینها حتی دست از سر كودكان ما هم نكشیده اند برای ترویج خشونت بازیهای خشن كامپیوتری درست كرده اند و می خواهند به تدریج روحیه ی خشونت را در آنها ایجاد نمایند خردسال ما وقتی برای اولین بار در بازی شلیك می كند بعد از آن سوال می پرسد و با ادامه ی مستمر بازی و هم ذات پنداری با قهرمان و شخصیت مورد علاقه اش در آن بازی كم كم رفتارهایی را كه مشاهده می كند مثبت ارزیابی نموده و به آنها فكر می كند و نهایتا الگو برداری می نماید

شیاطین می خواهند به تدریج جوانان و دختران و پسران ما را از اخلاق تهی كنند بدون اینكه احساس كنیم مثالی می زنم : اگر قورباغه ای را داخل آب داغ بیندازید قورباغه فورا از آب بیرون می پرد اما برای پخته كردن و از بین بردن قورباغه می آیند آن را داخل آب با دمای مناسب می گذارند و كم كم و به تدریج دمای آب را بالا می برند بدون اینكه قورباغه متوجه شود و زمانی متوجه می شود كه دمای آب بسیار بالا رفته است و آن وقت می خواهد از آب بپرد كه دیگر كار از كار گذشته و توانی برایش باقی نمانده است و لذا از بین می رود .

عزیزان مواظب باشیم دشمنان می خواهند با این ترفند بچه های ما را از اخلاق تهی كنند و زمانی ما متوجه شویم كه دیگر كار از كار گذشته و كاری از دستمان بر نمی آید پس مواظب باشیم .

یكی دیگر از اسلوب های شیطان : تزیین باطل است باطل را در صورت حق و حق را در صورت باطل جلوه گر می سازد فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿٦٣﴾و اهریمن کارهای (زشت) ایشان را در نظرشان آراست و (آنان را از پیروی پیغمبران بازداشت و بدبختشان کرد. در این جهان) امروز اهریمن سرپرست ایشان است و (آنان را به دنبال خود می‌کشاند، و فردای قیامت) عذاب دردناکی دارند.

آری برای قوم نوح و عاد و ثمود و قریش عبادت بتها و شرك را تزیین كرد ، در نظر قوم لوط همجنسگرایی را زینت بخشید ، برای برخی گاو پرستی زینت داد ، در نظر شیطان پرستان تصاویر و رفتارهای مشمئز كننده را زیبا جلوه گر ساخت ، و برای برخی دیگر هم لباس هایی با عنوان مد روز كه در راستای برهنگی است زیبا جلوه داد و ...

و یك نكته ی بسیار مهم كه بایستی متذكر شوم این است كه امروزه پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و بالا رفتن سرعت انتشار مطالب بر كسی پوشیده نیست مواظب باشیم شاید شیطان تصاویر و فیلم ها و مطالب غیر اخلاقی را در نظرمان زیبا جلوه دهد و در نتیجه اینگونه موارد را به گروه های مثلا وات سابی بفرستیم این خیلی خطرناك است چرا كه ما را بدبخت خواهد كرد ، به خدا قسم ما توان حمل گناهان اینهمه انسان را كه آن تصاویر را ببینند نداریم چرا اگر مورد ارسال شد به ازای هر كلیكی كه روی آن مورد غیر اخلاقی می شود گناهانش به صورت اتوماتیك در پرونده ی اعمال ما ثبت می شود و اگر میلیاردها انسان آن را ببینند گناه همه ی آنها به گردن ما هم خواهد بود آیا توانش را داریم ؟! به خدا قسم نداریم ... لذا از كنار این مسائل به سادگی نگذریم و كاری نكنیم پرونده ی اعمال ما بعد از مرگ هم بخاطر ثبت گناه در آن همچنان مفتوح بماند ...

در پایان در نظر داشته باشیم كه : اگر ما خدایمان را از یاد نبریم و همچنان به خداوند از شر شیاطین پناه ببریم و زیرك باشیم و ترفنده های شیطانی را بشناسیم ان شاء الله بر مكر و فریب شیطان غالب خواهیم آمد شاعر چه جالب می فرماید :

إذا ما خلوت الدهر یوما **** فلا تقل خلوت و لكن قل علی رقیب

و لا تحسبن الله یغفل ساعة **** و لا أنما تخفی علیه یغیب

و إذا خلوت بریبة فی ظلمة **** و النفس داعیة إلی الطغیان

فاستحی من نظر الاه و قل لها **** إن الذی خلق الظلام یرانی

هر گاه روزی تنها شدی ، نگو تنهایم بلكه بگو كسی مواظب من است

گمان نبر كه خداوند حتی یك لحظه هم از تو غافل می شود یا اینكه چیزی بر او پوشیده است

هرگاه در تاریكی با گناهی خلوت كردی و نفس اماره تو را به سوی آن فرا می خواند

از نگاه خداوند شرم كن و به نفست بگو آن كسی كه تاریكی را آفریده است مرا می بیند .

به خداوند تبارك و تعالی از شر شیاطین و شیاطین صفتان و ترفندهایشان پناه می بریم ..

.....................................
نویسنده: شیخ عبدالله دریایی
بازديد:1498| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت