« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

در یمن چه خبر است/ ترکیب جمعیتی یمن | مقالات 10 اسفند 1393
در یمن چه خبر است/ ترکیب جمعیتی یمن

تركیب جمعیتی یمن بدین گونه است كه بین 45 تا 55 درصد دارای مذهب زیدی‌اند، حدود 30 درصد شافعی، حدود 10 درصد حنبلی، حدود 6 درصد شیعه، نیم درصد مسیحی و یهودی و 3 درصد را مذاهب دیگر تشكیل می‌دهند.

شافعی‌ها مناسبات بسیار خوبی با زیدیها و شیعیان دارند اما این سه با حنبلی‌ها دارای اصطكاك‌هایی می باشند زیدی‌ها از نظر مذهبی حد وسط شیعه و سنی به حساب می‌آیند. پاره‌ای از اعمال عبادی و فقهی آنان به شیعیان و پاره‌ای به سنی‌ها نزدیك است.

اقلیت كم شمار شیعه یمن به سه گروه دوازده امامی، اسماعیلیه،- شش امامی -و خوجه ـ هندی الاصل ـ تقسیم می‌شوند. بر این اساس شیعیان اثنی عشری حدود 2 درصد از كل جمعیت یمن را شامل می‌شوند و در استان‌های «حضر موت» و «عدن» سكونت دارند.

صعده مذهبی‌ترین شهر یمن بوده و كانون مدرسه‌های علمیه زیدی‌ها به حساب می‌آید.

زیدی‌ها كه در یمن از دیرباز اكثریت جمعیت این كشور را تشكیل داده‌اند در 16 استان از 20 استان یمن اكثریت دارند و این استانها عمدتا توسط این گروه اداره می شوند. زیدی‌ها خود به طوایف و قبایلی تقسیم می شوند ؛ "جاروریه "، "سلمانیه "و "تبیریه " اصلی ترین شعبه های این مذهب می‌باشند كه بقیه شعبه‌ها نیز به این سه برمی‌گردند.

زیدیه از قرن سوم هجری و از زمان عزیمت «یحیی بن حسین رسی علوی» از عراق به یمن در این كشور زیسته‌اند.

زیدی‌ها همواره رهبر خود را با واژه «امام» خطاب كرده‌اند یكی از ائمه آنان «هادی رسی علوی» است كه «امام هادی» خوانده می‌شود و مقبره او زیارتگاه مردم «صعده» است.

60 درصد از زیدیها از طایفه «جارودیه» هستند آنان دو مرجع مذهبی دارند؛ مجدالدین مؤیدی و بدرالدین حوثی كه زیدی‌ها به این دو «امام» و «علامه» می‌گویند.

بدرالدین حوثی رهبر مذهبی و معنوی و «عبدالملك حوثی» رهبر سیاسی و عملیاتی «مبارزان صعده» هستند.

زیدی‌ها از قرن سوم تا اواسط قرن گذشته حكومتی شبه مذهبی را در یمن تشیكل داده بودند ولی حكومت آنان به خلافت شبیه تر بود هر چند رئیس حكومت با عنوان «امام» خطاب می شد.

در عین حال ذكر این نكته لازم است كه صعده مذهبی‌ترین شهر یمن بوده و كانون مدرسه‌های علمیه زیدی‌ها به حساب می‌آید.

«حوثی‌ها» نامدارترین خانواده در استان صعده می‌باشند و از دیرباز ریاست بر این استان و در مقاطعی ریاست بر یمن را در دست داشته‌اند و در این راه قربانیان زیادی داده‌اند. آخرین بار «حسین الحوثی» رهبر این گروه در درگیری‌های سال 1385 به دست ارتش یمن به قتل رسید.

حوثی‌های یمن از توان بالای نظامی برخوردار می‌باشند به گونه‌ای كه گفته می‌شود عدد نیروهای دوره دیده شبه‌ نظامی آنان از 100هزار نفر فراتر می‌رود.

یمن دارای موقعیت سوق‌الجیشی بالایی است و حاصلخیزترین كشورهای شبه جزیره می‌باشد.

این كشور با تسلط بر تنگه «باب‌المندب» قادر است دریای سرخ را به كنترل درآورد و با استفاده از جزیره استراتژیك «بریم» می‌تواند این تنگه مهم را ببندد و از آنجایی كه بلندترین جزیره- زقر- را در منطقه در اختیار دارد می‌تواند فعالیت‌های دریایی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ را به كنترل خود درآورد.

یمن پرجمعیت‌ترین كشور شبه جزیره عربستان می‌باشد و در حال حاضر پرجمعیت‌ترین ارتش منطقه را در اختیار دارد و می‌تواند در صورت نیاز تعداد نظامیان خود را بسرعت به حدود سه میلیون نفر برساند.

وضعیت سوق‌الجیشی ، طبیعی و انسانی یمن سبب شده است كه كشورهای استعمارگر غرب و كشور عربستان سعودی به این كشور همواره چشم طمع داشته باشند.

......................................
منبع: خبرگزاری فارس با ویرایش
بازديد:1919| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت