« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

استفاده ی درست از زبان ریشه در عقیده و باور مومن دارد | معاونت اجتماعی 9 اسفند 1393
استفاده ی درست از زبان ریشه در عقیده و باور مومن دارد

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان، بر ضرورت حفظ زبان و استفاده ی صحیح از آن در روابط اجتماعی تاکید کردند و افزودند: انسان در ارتباط با همنوعان خود بیشترین استفاده را از زبان و سخن و کلام می کند. زبان مهمترین وسیله برای انتقال مفاهیم ذهنی به دیگران است با زبان است که ما اهداف و احساسات و آرزوهای خود را به دیگران بازگو می کنیم. باید مواظب این عضو مهم بدن باشیم که با آن باعث رنجش کسی نشویم باید مواظب باشیم که زبانمان ما را به هلاکت و جهنم نکشاند.

امام جمعه گیاهدان زبان را یک امانت الهی معرفی کردند که از طرف خداوند متعال نزد انسان به ودیعه گذاشته شده است ایشان گفتند: زبان امانتی است که از طرف خدا به ما سپرده شده ما باید خوب از آن نگهداری کنیم و نباید هر چه خواستیم بر زبان بیاوریم چرا که هر آنچه که می گوئیم برای ما ثبت و ضبط می شود.

خطیب جمعه گیاهدان با اشاره به آیه ی « إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ» حقیر شمردن سخن و زبان را موجب هلاکت و بدبختی انسان در دنیا و آخرت دانستند و افزودند: گاهی انسان کلامی را بر زبان جاری می کند که به آن علم و آگاهی ندارد و آنرا کوچک و حقیر می شمارد در حالی که آن سخن نزد خداوند متعال یک چیز بسیار عظیم و بزرگی است و باعث نزول عذاب و بدبختی و هلاکت صاحب آن سخن می گردد.

شیخ شافعی تشیخ خاطرنشان کردند: انسان مومن و مسلمان از زبان خود درست بهره می گیرد و این ریشه در باور و عقیده ی او دارد چرا که معتقد است که فرشتگانی مراقب او هستند و ریز و درشت سخنان او را می نویسند و ثبت می کنند.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه زیاده گویی و افراط در سخن را موجب قسوت قلب دانستند و افزودند: عبدالله بن عمر رضی الله عنهما می گوید: زیاده گویی باعث سنگدلی می شود و انسان سنگدل از رحمت خدا بدور است. یک مثل معروف هست که انسان تا زمانی که سخن نگفته مالک زبان و سخن خود است اما زمانی که سخن گفت آن سخن مالک او می شود و در قبال آن باید پاسخگو باشد سعدی رحمة الله علیه بسیار زیبا گفته است:
کم گوی و گزیده گوی چون درّ ******* که از اندکت جهان شود پر

...........................................................
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:1404| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت