« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

موزه ژئوپارک قشم | دانشنامه جزیره قشم 24 بهمن 1393
موزه ژئوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم در سال 1384 به طور رسمى گشايش يافت. اين موزه با کمک گرفتن از دارايى موزه حيات وحش قشم و در محل آن موزه شکل گرفت. موزه حيات وحش قشم از سال 1377 در محل زير زمين بازار بزرگ ستاره قشم تاسيس شده و به تدريج نمونه هاى جانورى بسيارى از جزيره قشم جمع آورى و به صورت تاکسيدرمى آماده نمايش کرده بود و با وجود اينکه از ويترين هاى مناسب و تجهيزات موزه‌اى کافى بى بهره بود، بازديد کننده قابل توجهى به ويژه در ميان دانش آموزان، دانشجويان و مسافران و گردشگران داشت.

موزه ژئوپارک قشم

ليکن، فعاليت اين موزه براى مدتى متوقف ماند و نمونه هاى جانورى آن به دليل رطوبت موجود در هوا و عدم تهويه، در حال پوسيدن بودند که خوشبختانه مقامات سازمان منطقه آزاد قشم با دعوت از کارشناسان و عقد قرارداد با پيمانکار، موزه حيات وحش قشم را به صورتى جديد و مدرن طراحى و با هزينه کافى بازسازى کردند. ميزهاى پلاستيکى و غير همشکل که در سراسر موزه از آنها براى چيدن نمونه‌ها استفاده مى شد جمع آورى شد و به جاى آنها ويترين هاى بسيار زيبا گذاشته شد. اطلاعات علمى بسيار مفيدى گردآورى و به صورت قابل استفاده در قاب‌هاى همشکل و شکيل در کنار نمونه‌هاى موجود در موزه نصب شد. با اين اقدام نقش آموزشى موزه نيز افزايش يافت.

موزه ژئوپارک قشم

نمونه هاى جديد جانورى همراه با نقشه هاى متنوع، همچنين عکس‌هاى ماهواره اى جزيره قشم، تنوع زيستى و پديده هاى زمين شناسى توانست به شکل بهتر و کامل ترى جزيره را به مردم و بازديد کنندگان معرفى کند.

موزه ژئوپارک قشم

اکنون، مجموعه کم نظير عکس هاى عبدالخالق طاهرى که از چهره مردم، شيوه زندگى، صنايع دستى، منظره هاى گوناگون و پديده هاى اعجاب انگيز زمين شناسى قشم تهيه و در اندازه نمايشگاهى با قاب هاى شکيل فراهم شده‌اند، نقش بسيار مؤثرى در تقويت جلوه هاى بصرى و معرفى ويژگى هاى گوناگون قشم ايفا مى کنند و مورد توجه بسيار گردشگران و بازديد کنندگان هستند.

موزه ژئوپارک قشم

به اين ترتيب، با اقدامات به عمل آمده، عده بازديد کنندگان افزايش يافته و از 100 تا 120 نفر به بيش از هزار نفر در روز بالغ شده است. در تعطيلات نوروز تعداد بازديد کنندگان گاهى از 1800 نفر هم گذشت و با نظر سنجى هاى به عمل آمده معلوم شده است که نمايش گونه هاى جانورى، پرندگان، پستانداران، خزندگان و صدف هاى گوناگون همراه با ارائه اطلاعات علمى به صورت خلاصه و مفيد جذابيت فراوانى براى بازديد کنندگان در بر دارد.

موزه ژئوپارک قشم

مدارس شهر قشم و روستاهاى جزيره به تدريج و طبق برنامه از موزه بازديد مى کنند و با ثروت طبيعى بيکران جزيره آشنا مى شوند.

موزه ژئوپارک قشم

ديگر اطلاعات مربوط به موزه ژئوپارک به شرح زير است:

- زيربنا : هزار متر مربع
- مجموعه تاکسيدرمى: شامل پرندگان، خزندگان، پستانداران، ماهى ها حشرات و ...
- سنگواره ها: شامل فسيل هاى مربوط به دو کفه اى ها و مرجان ها
- بخش مردم شناسى: شامل صنايع دستى بومى مانند لباس ها، گليم ها، وسايل موسيقى و ...
- کارگاه: يک کارگاه تاکسيدرمى
- انتشارات: نقشه و کتاب زمين شناسى قشم – اطلس پرندگان قشم و پراکنش آنها - اطلس ژئوتوريسم قشم – کتابچه جامعه گياهى حرا- کتاب و نقشه پوشش گياهى جزيره قشم

موزه ژئوپارک قشم

- برنامه هاى آينده: افزودن نمونه هاى کانى شناسى و زمين شناسى به موزه ، افزودن نمونه هاى جانورى به موزه، ايجاد يک وب سايت علمى براى موزه – طراحى و توليد بروشور راهنما – طراحى و توليد يک سرى کارت پستال و ...

موزه ژئوپارک قشم

محل موزه : شهر قشم – جنب بازار بين المللى ستاره قشم (ضلع شمالى) – موزه ژئوپارک
بازديد:1988| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت