« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

کتاب آسمانی؛ بازیچه داعش | خبرها 18 بهمن 1393
کتاب آسمانی؛ بازیچه داعش

داعش یک خلبان اردنی را با استناد به قرآن آتش زد؛ مسلمانان این عمل را نادرست و بر خلاف قرآن می‌دانند و نیم نگاهی به سابقه فعالیت‌های این گروه تکفیری، نشان می‌دهد که آنان نگاه ابزاری به این کتاب آسمانی دارند.

تکفیریون گروهی از مسلمانان هستند که هر روز تعداد بیشتری از مسلمانان را می‌کشند. داعش خود را مسلمان و در راه پیامبر می‌داند، اما هر روز تعداد بیشتری از پیروان آیین محمد(ص) توسط این گروه کشته می‌شود.

چندی است تکفیریون مدعی امارت اسلامی، پس از جنایات خود که در آنها آیات قرآن قرائت می‌شود، فیلم‌های آن را در رسانه‌های جهانی منتشر می‌کنند که آخرین نمونه‌اش استفاده از آیه 126 سوره نحل در توجیه آتش زدن خلبان اردنی بود: «وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ...: و اگر عقوبت کردید همان گونه که مورد عقوبت قرار گرفته‏اید [متجاوز را] به عقوبت رسانید». البته این گروه ادامه آیه شریفه را نخواند که «...وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِّلصَّابِرینَ: و اگر صبر کنید البته آن براى شکیبایان بهتر است» تا در نمایشش تصویری از مقام رفیع رحمت در اسلام نباشد.

سوزاندن به عنوان مجازات، تنها به این خلبان محدود نبوده و پیش‌تر 16 سرشناس موصلی به خاطر عدم بیعت با خلیفه سوزانده شده بودند. منابع خبری همچنین از آتش زدن سه جوان عراقی با بنزین در استان الانبار به اتهام همکاری بر علیه این گروه تکفیری خبر می‌دهند.

یک آیه و یک تفسیر

پس از آن که مشرکان در غزوه احد پیکر شهدای مسلمان را مثله کردند و شکم حضرت حمزه(ع) را شکافتند و هند به جگر خوارگی شهره تاریخ شد، برخی از مسلمانان گفتند که اگر بر آن تجاوزکاران دست یافتیم، زنده و مرده آنان را مثله خواهیم کرد. در این جا بود که آیه 126 سوره نحل نازل شد.

حسن بصری می‌گوید که این آیه شریفه پیش از آیات جهاد فرود آمد، چرا که در این آیه پیامبر فرمان می‌یابد تنها با کسانی برخورد کند که آنان با مسلمانان به پیکار برخواسته‌اند. چنانچه از مفاد آیات و تفاسیری موجود برمی‌آید آنچه خداوند مد نظر داشته است منع مسلمانان از زیاده‌روی در برخورد با دشمنان است و نه ترویج ارعاب و ترویج خشونت بی‌حد و حصر.

اما آنچه امروز شاهد هستیم، ارجاع به آیه رحمت بر سبیل خشونت است. مراد از به عقوبت رساندن مشرکان چنانچه آنان انجام داده‌اند، عقوبت دقیقا به همان شکل جنایت مشرکانه نیست، چه در این صورت باید مسلمانان به مانند هند به جگرخوارگی نیز می‌پرداختند.

کتاب آسمانی؛ دستمایه خشونت بی حد و حصر

دوربین آرام از میان اسلحه‌های سیاه‌پوشان هوادار بغدادی به قفس مردی می‌لغزد که منتظر است سوزانده شود. داستان به آتش کشیدن این خلبان در میان خرابه‌های ساختمانی محصول بمباران هوایی به تصویر کشیده شده است.

در آخرین فیلمی که گروه داعش از فجایع خود به جای گذاشته است خلبانی 27 ساله اردنی به نام معاذ الکساسبه زنده زنده و با استناد به آیه‌ای از آیات قرآن سوزانده می‌شود. کساسبه که اف-16‌اش به دلیل نقص فنی پاییز سال جاری در حوالی رقه سوریه سقوط کرده بود، به اسارت گروه‌ تکفیری داعش افتاد.

در فیلمی که داعش منتشر کرده است، یک ماشین‌ ساختمانی پس از سوختن خلبان در قفس آهنین، به رویش نخاله می‌ریزد و از رویش رد می‌شود. داعش می‌خواهد نشان دهد آنچه بر سرش آمده بر سر عاملان می‌آورد. او می‌خواهد قصاص کند و برای این کارش به قرآن ارجاع می‌دهد. این آخرین فیلم از این دست نخواهد بود، اما بسیاری از علما و مصلحان جهان اسلام در مقابل چنین اقدامی زبان به اعتراض گشوده‌اند که «تفسیر داعش از قرآن نه تنها نادرست است، بلکه این گروه صلاحیت اجرای احکام اسلامی را نیز ندارد».

کتاب آسمانی؛ بازیچه داعش

واکنش اسلامی به مدعیان عمل قرآنی

بیعت‌کنندگان با ابوبکر بغدادی از دیدگاه شیعه و سنی مردود هستند.

واکنش اخیر الازهر خبر از عصبانیت بالاترین نهاد دینی اهل سنت در این مورد دارد. احمد الطیب، شیخ الازهر در بیانیه خود پس از محکوم کردن سوزاندن معاذ الکساسبه اردنی، داعشیون را شیطان‌صفت خوانده است و ایشان را بر اساس حدیثی از پیامبر ملعون دانسته و مجازات ایشان را «کشتن، به صلیب کشیدن یا قطع یک دست و یک پا در دو سوی مخالف» تعیین کرده است.

داعش خود را به عنوان یک دولت اسلامی جا زده است. اگر چه پیش از این القاعده در نابسامانی افغانستان و با یاری ملاعمر و نیروهای طالبان توانسته بود به زعم خود دولتی اسلامی ایجاد کند، اما کشتن برای القاعده به سطح خشونت نیروهای داعش نبود.

حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزارشیرازی نیز به این نکته اشاره کرد که این گروه صلاحیت اجرای احکام اسلامی را ندارد و یک دولت اسلامی نیست. به نظر وی، اگر قرار باشد هرکس احکام اسلامی را مطابق رای خود اجرا کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

سخنان شیخ عبدالعزیز آل الشیح، مفتی اعظم عربستان نیز یکی دیگر از واکنش‌ها به سوزاندن خلبان اردنی واکنش است. وی رویکرد داعش را دور از تعالیم و آموزه‌های اسلامی دانسته و تایید آن را نشانه ناآگاهی، جهل و ضعف در ایمان شمرده است.

کتاب آسمانی؛ بازیچه داعش

آن‌طور که تفاسیر می‌گویند و کارشناسان پاسخ می‌دهند، کار داعش قرآنی نیست. استناد به آیات قرآن در غیاب یک حکومت اسلامی، مشروع ناموجه است.

آیات قرآن هیچگاه سوزاندن را به مسلمانان توصیه نکرده است. داعش پیشتر و در آغاز قدرت گیری‌اش وعده فتح شهر مکه و تخریب کعبه را داده بود. این گروه موهن همچنین اذعان کرده بود که می‌خواهد قرآن را بازنویسی و بخشی از آیات آن را حذف کند.

رهبران داعش بر خلاف آیه صریح قرآن «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ: بى‏‌تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏‌ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود»(حجر/9) عنوان کرده‌اند که بخشی از قرآن توسط علمای دین و با هدف خدمت به ادیان، مسیحیان و شیعیان در قرآن گنجانده شده و بخش‌هایی از قرآن تغییر و برخی آیات را تحریف شده است و آن‌ها می‌خواهند قرآن را بازنویسی کنند و برخی آیات کتاب شریف را از سوره «الکافرون» را حذف کنند.

با توجه به رویکرد گروه تکفیری به قرآن، کذب مدعیان خشونت‌ورز کتاب‌الله مبرهن است. آنان که مسلمانی را زنده زنده و با استناد به قرآن کریم می‌سوزانند، دنبال حذف آیاتی از همان کتاب هم هستند.

نسبت داعش با قرآن را نمی‌توان به راحتی ظاهرگرایانه دانست. در میان ظاهرگرایان، نص قرآن حجت است. داعش اما در تعارض با ظاهرگرایان و به رغم اعتقاد همه فرق مسلمان به دنبال بازنویسی آن هستند.

به نظر می‌رسد کتاب الله نزد ایشان تنها دستاویز است و هیچ نسبت حقیقی میان داعش و قرآن نمی‌توان برقرار کرد. قرآن بازیچه دست کسانی شده است که زشت‌ترین رفتارهای خود را به آن ارجاع می‌دهند و هر جا کتاب آسمانی را در مسیر امیال زمینی خود نبینند، تغییرش می‌دهند.

..............
منبع: ایکنا
بازديد:1489| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت