« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

هدیه دادن باعث پیوند قلبها می شود | معاونت اجتماعی 18 بهمن 1393
هدیه دادن باعث پیوند قلبها می شود

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان ، هدیه دادن را یکی از راههای رسیدن به اخلاق کریمانه ای دانستند که رسول الله صلی الله علیه وسلم الگو و اسوه آن است.

ایشان افزودند: هدیه دادن تاثیر بسیار زیادی در بهبود روابط اجتماعی و ایجاد فضای تحابب دارد برای هدیه دادن لازم نیست که هبه یا هدیه بزرگ باشد با هدیه یک چیز کوچک هم می توان محبت ایجاد کرد. هدیه دادن باعث پیوند قلبها می شود.

امام جمعه گیاهدان با اشاره به حدیث نبوی (تهادو تحابوا) هدیه دادن را باعث جذب قلوب و اصلاح روابط خانوادگی معرفی کرده و افزودند: هدیه دادن باعث می شود محبت و صداقت بین مومنین بیشتر و ارتباطات مستحکمتر گردد بخصوص آن روابطی که به سردی گرائیده و دچار کدورت شده و بغض و کینه و عداوت بوجود آمده. برای برطرف کردن این بغض و کینه ها برای برطرف کردن روابط سرد یکی از راهکارها هدیه دادن است.

شیخ شافعی تشیخ با ذکر حدیثی قبول هدیه از طرف پیامبر با وجود رد صدقه را نشانه ی جایگاه والای هدیه در دین اسلام دانستند و گفتند: وقتی برای رسول الله صلی الله علیه و سلم هدیه ای می آوردند بسیار خوشحال می شد و از آن استفاده می کردند.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه ، اقارب و خویشاوندان را سزاوارترین افرادی دانستند که در هدیه دادن اولویت دارند ایشان افزودند: سزاوارترین اشخاص به هدیه اقارب و خویشان هستند بخصوص آن کسانی که بر گردن ما حقوقی دارند.

خطیب جمعه گیاهدان رجوع از هدیه و بازگرداندن آن و منت گذاشتن را از محرمات هبه و هدیه عنوان کردند و با اشاره به احادیثی بر ضرورت رعایت آداب و اخلاق اسلامی در هدیه دادن تاکید کردند.

امام جمعه گیاهدان بر ضرورت رعایت عدالت والدین در بخشش و هدیه به فرزندان تاکید کردند و افزودند: یکی دیگر از محرمات هدیه دادن این است که شخص به یکی از فرزندان خود هدیه و هبه ای بدهد و به دیگر فرزندان چیزی ندهد یا کمتر بدهد رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: (اعدلوا بین اولادکم فی العطیة) بین اولاد خود در هدیه دادن عدالت را رعایت کنید. خود عدالت نکردن باعث می شود کدورتها و بغض و حسد در بین اعضای خانواده بوجود بیاید و ارتباطات خانوادگی از هم گسسته گردد.

...........................................................
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:1663| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت