« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

تبسم و لبخند یکی از مهمترین خصیصه های اخلاقی رفتاری حضرت رسول «ص» | معاونت اجتماعی 27 دي 1393
تبسم و لبخند یکی از مهمترین خصیصه های اخلاقی رفتاری حضرت رسول «ص»

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان با بیان اجتماعی و اسلامی بودن زندگی انسان مسلمان بر لزوم وفق دادن خود با رفتار و اخلاق و آداب اجتماعی اسلامی که پیامبر الگو و اسوه ی آن است تاکید کردند و افزودند: این فرمان خداوند عزوجل است که یک مومن باید رسول الله صلی الله علیه و سلم را بعنوان الگو و نمونه و سرمشق خود قرار دهد جایی که می فرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة لمن کان یرجوا الله والیوم الآخر» به تحقیق که رسول الله صلی الله علیه و سلم برای شما در اخلاق و کردار و رفتار اسوه و نمونه و سرمشق است برای مومنینی که به خدا و روز آخرت ایمان و امید دارند.

وی در ادامه گفتند: این رسولی که باید برای ما سرمشق باشد و ما باید ادامه دهنده ی راه او باشیم ببینیم در چه مستوا و درجه ای از اخلاق کریمانه بود که خداوند متعال او را اینگونه به ما معرفی می کند؟ ما هرگز نخواهیم توانست اخلاق کریمانه رسول الله را توصیف کنیم هیچ تاریخ نویس و انسان شناسی نمی تواند آن اخلاق و سیره رسول الله صلی الله علیه و سلم را بصورت کامل برای ما وصف نماید به همین خاطر به این آیه اکتفا می کنیم که خداوند عزوجل خود اخلاق او را برای ما اینچنین توصیف کرده و می فرماید: «وإنک لعلی خلق عظیم» تو ای رسول دارای اخلاق بسیار بزرگ و عظیمی هستی.

امام جمعه گیاهدان با اشاره به اخلاق نیکو و کریمانه حضرت رسول چه قبل از بعثت و چه بعد از بعثت اظهار کردند: اخلاق پیامبر قبل از بعثت آنچنان نیکو و کریمانه بود که همه را متأثر کرده بود تا جایی که او را محمد امین صدا می زدند بعد از اینکه به پیامبری برگزیده شد و معلم امت گردید باز همان اخلاق کریمانه خود را تکمیل نمود خود ایشان پیوسته می فرمود: «إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق» من برانگیخته شده ام که اخلاق کریمانه را تکمیل نمایم.

شیخ شافعی تشیخ با ذکر احادیثی به نمونه هایی از اخلاق کریمانه حضرت رسول صلی الله علیه و سلم پرداختند و گفتند: انس بن مالک رضی الله عنه خادم رسول الله صلی الله علیه و سلم می گوید: من یک عمر خدمت رسول الله کردم ولی هیچگاه کلمه «لا» و کلمه ای که با آن آزرده خاطر شوم از او نشنیدم تنها کلمه «لا» که همیشه بر زبان رسول الله صلی الله علیه و سلم جاری بود لاء کلمه توحید بود و گفتار رسول الله همیشه با نرمی با ملایمت و لطافت همراه بود.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه ، رسول الله صلی الله علیه و سلم را بعنوان قرآن زنده ای معرفی کردند که اخلاق و تعالیم اسلام را به صورت عملی به همه ی مومنین نشان دادند . ایشان افزودند: وقتی از حضرت عایشه رضی الله عنها در مورد اخلاق رسول الله صلی الله علیه و سلم سوال شد ام المومنین عایشه جواب بسیار زیبایی دادند ایشان فرمودند: «کان خلقه القرآن» اخلاق او اخلاق قرآنی بود حضرت به تمام آداب و تعالیم قرآن متعهد و پایبند بودند.

خطیب جمعه گیاهدان تمام دستورات و تعالیم قرآن و سنت را خلاصه در دو چیز دانستند ، 1- رابطه خوب و درست داشتن با خالق 2- رابطه خوب و درست داشتن با مخلوق .

وی با اشاره به احادیثی ، رسیدن به اخلاق نیکو را غایت نهایی وهدف اساسی از وضع قوانین شرعی دانستند و افزودند: در حدیثی که ابی امامه رضی الله عنه روایت کرده حضرت رسول صلی الله علیه و سلم فرمودند: من زعیم و کفیل هستم و ضمانت می کنم خانه ای در پائین بهشت برای شخصی که مشاجره و دعوا و کشمکش را رها کند اگر هم حق به جانب او باشد و من ضمانت می کنم خانه ای در وسط بهشت برای شخصی که دروغ را ترک کند اگر هم دروغ بعنوان شوخی و مزاح باشد و من ضامن و کفیل خانه ای در بالای بهشت برای شخصی هستم که اخلاق نیکو داشته باشد. و در حدیثی که ابی درداء رضی الله عنه روایت کرده حضرت فرمودند: سنگین ترین عمل در ترازوی اعمال در روز قیامت اخلاق نیکو داشتن است.

امام جمعه گیاهدان تبسم و لبخند را یکی از مهمترین خصیصه های اخلاقی رفتاری حضرت رسول قلمداد کردند که باعث جذب قلوب گردید.

ایشان گفتند: هیچگاه تبسم و لبخند از لبان مبارک حضرت رسول جدا نشد حتی زمانی که آنهمه اذیت و آزار از اهل طائف دید باز هم در هنگام برگشت از طائف لبخند بر صورت داشت. خود ایشان پیوسته می فرمودند: تبسم و لبخند و گشاده رویی با برادر مسلمان صدقه است.

............................................................................
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:1446| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت