« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مصاحبه با شیخ ابراهیم ابراهیمی روحانی کاروان عمره مفرده | مدرسه حج روحانیون 3 دي 1393
مصاحبه با شیخ ابراهیم ابراهیمی روحانی کاروان عمره مفرده

اولین کاروان عمره مفرده اهل سنت هرمزگان بعد از موسم حج ، که از تاریخ 93/9/20 عازم این سفر روحانی شده بود در مورخه 93/9/30 به میهن بازگشت.

به همین مناسبت شایسته دیدیم برای آشنایی با مسئولیتها و مسائلی که یک روحانی کاروان با آن روبرو است مصاحبه ای با شیخ ابراهیم ابراهیمی روحانی این کاروان (عروج بندر) داشته باشیم ایشان از مدرسین مدرسه علوم دینی اسماعیلیه و امام جمعه کنارسیاه قشم هستند.

با عرض سلام و تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

1-بعنوان سوال اول از خودتان بگوئید که از چه زمانی وارد این عرصه شدید و چند سال است که بعنوان روحانی کاروان فعالیت می کنید؟

الحمد لله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و أصحابه و من والاه.

اما بعد، سلام و عرض ادب دارم خدمت شما و آرزوی توفیق و سربلندی برای همه ی مسلمین جهان.

بنده از سال 89-88 زمانی که دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان امتحان روحانیون را اعلام نمودند در امتحان شرکت کردم و در همان سال قبول شدم و اولین بار برای عمره ی کارآموزی شرف زیارت خانه ی خدا و مرقد مطهر رسول الله صلی الله علیه و سلم را داشتم . به دنبال آن دو بار هم به عنوان روحانی عمره مفرده اعزام شدم که بحمدالله بسیار عالی بود .

بنده در همین جا از حسن اعتماد دفتر نماینده ولی فقیه و بعثه ی مقام معظم رهبری و در رأس همه حجت الاسلام محمد مریدی بسیار تشکر و قدردانی می کنم.

2- روحانی کاروان چه وظایف و مسئولیتهایی برعهده دارد؟

روحانی کاروان حج و عمره بعنوان خادم زائرین بیت الله است . به نظر بنده یک روحانی باید با تمام وجود در خدمت زائرین باشد نه اینکه خود را تافته جدابافته بداند یا زائران را تنها بگذارد .

مسئولیت تمام مسائل شرعی و اعمال و مناسک زائر بر عهده ی روحانی کاروان است و از این حیث روحانی مهمترین وظیفه را در یک کاروان برعهده دارد .

مجموعه برنامه های بعثه ی مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در زیارت دوره و اسکان حجاج و معتمرین بسیار عالی است . یک روحانی باید طبق این برنامه ها عمل کند و در زیارت دوره متناسب با زمان و مکان ، اطلاعات علمی خود را به زائر منتقل نماید.

یک روحانی باید بر تاریخ مدینه ، تاریخ مکه و احکام مناسک حج و عمره و سیرت و زندگی رسول الله صلی الله علیه و سلم اشراف کامل داشته باشد تا بتواند جوابگوی سوالات و درخواست های زائر باشد.

ما قبل از حرکت ، در ایران چند جلسه ی توجیهی با زائر داریم . در زیارت دوره در مدینه هم به همین صورت همواره همراه و همگام با زائر هستیم و اماکن مختلف تاریخی اسلامی چون احد ، قبا و غیره را برای زائر توضیح می دهیم.

در جلسات اعمال و مناسک هم به همین صورت زائر را نسبت به احکام مختلفی چون نحوه ی احرام پوشیدن ، محرمات و محظورات احرام ، طواف و کیفیت آغاز و پایان آن و تمام اعمالی که لازمه ی عمره است توجیه می کنیم و همواره در انجام این مناسک در کنار زائر هستیم تا تمام ضوابط شرعی و فقهی این مناسک توسط زائر رعایت شود.

3- تعامل و هماهنگی و همکاری روحانی با مدیر کاروان چگونه باید باشد؟

به هر حال مدیر و روحانی در کنار هم هستند هر چند وظیفه ی روحانی بیان مسائل شرعی و تاریخی است و وظیفه ی مدیر مسائل اجرایی اما اگر تعامل خوب نباشد مشکلی که بوجود می آید برای زائرین است پس باید این تعامل و هماهنگی وجود داشته باشد.

مدیر و معاون و روحانی و کلیه عوامل کاروان باید هماهنگ با هم عمل کنند نه اینکه روحانی یک حرف بزند و مدیر حرفی دیگر یا در کارها و وظایف یکدیگر دخالت کنند برای مثال گفتیم که وظیفهی روحانی توجیه زائر در مسائل شرعی است اگر مدیر فتوا بدهد و در مسائل فقهی و شرعی زائر دخالت کند این امر چندان مطلوب نیست برعکس آن هم اگر مدیر کاروان یک مسأله ی اجرایی از زائر بخواهد ولی روحانی حرفی دیگر بزند باز هم مشکل ساز خواهد بود و تداخل وظایف و مسوولیت پیش می آید پس لازم است هر کدام از عوامل کاروان به وظیفه ی خود بپردازند و در انجام مسئولیتهایشان با هم تعامل و هماهنگی داشته باشند در غیر اینصورت کارها به سختی پیش خواهد رفت.

4- شیوه و روش شما در راهنمایی زائرین به چه صورت است؟


به نظر بنده باید یک روحانی در راهنمایی زائر بسیار صبور و متواضع باشد . شما وقتی 150 نفر افراد متعدد با خلق و خوی متفاوت را به یک جایی می برید اون هم در سفر به هر حال مشکلاتی بوجود می آید شاید زائری ناراحت شود یا مشکلی داشته باشد این است که روحانی باید بسیار صبور باشد .

بنده خودم را خادم زائر می دانم سعی بنده بر این بوده که روشی را در راهنمایی زائر اتخاذ نمایم که برای زائر خسته کننده نباشد یا باعث رنجش و زده شدن او نگردد. اگر توصیه هست با نرمی با روی باز و لبخند . اگر زائر ناراحت شد اشکال ندارد حق را به زائر بدهیم ولی بعد او را توصیه کنیم هیچ وقت با زائر درگیر نشویم .
به نظر بنده مهمترین ویژگی روحانی که تأثیر عملی بر زائرین خواهد داشت اخلاق نیک و برخورد مناسب اوست .

نکته ی بعدی اشراف روحانی بر مسائل علمی ، فرهنگی ، تاریخی و مسائل روز در راهنمایی زائر بسیار موثر است.

5- حج و عمره ، در مسائل عبادی یک مومن ، چه جایگاهی باید داشته باشد؟

حج و عمره نزد مسلمین جایگاه بسیار والایی دارند حج یکی از ارکان دین اسلام است رسول خدا می فرمایند: اگر مسلمانی مستطیع شود و به مکه نرود و بمیرد یعنی حج را بجا نیاورد شایسته ی نام مسلمانی نیست و یهودی یا نصرانی از دنیا خواهد رفت .

تعظیم شعائر الهی نشان از تقوای دلها دارد «ومن یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب» و انسان زمانی می تواند به تعظیم شعائر الهی بپردازد که توشه و بهره داشته باشد به همین خاطر حج در مسائل عبادی جایگاه ویژه ای دارد .

اخلاص بسیار مهم است مومن باید قبل از حج و عمره قصد و نیت صادقانه داشته باشد باید مواظب باشیم تا مصداق این حدیث رسول الله صلی الله علیه و سلم نباشیم . پیامبر خدا فرمودند: (إذا کان آخر الزمان خرج الناس للحج أربعة أصناف : سلاطینهم للنزهة و أغنیاؤهم للتجارة و فقراؤهم للمسئلة و قرّاؤهم للسمعة) یعنی هنگامی که قیامت نزدیک می شود مردمی که برای حج خارج می شوند چهار دسته اند: حاکمها و قدرتمندانشان برای تفریح و گردشگری ، ثروتمندان برای تجارت ، فقرا برای گدایی و قاریان قرآن برای شنواندن قرائت خود و ریا .

پس تصحیح نیت قبل از حج و عمره و اخلاص در انجام مناسک بسیار مهم است اگر حج و عمره با اخلاص کامل باشد همان حج مبرور و مقبولی می شود که به فرموده ی رسول الله صلی الله علیه و سلم تمام گناهان پیش او را نابود می کند و مورد رحمت و مغفرت الهی قرار می گیرد.

6- با تشکر از شرکت شما در مصاحبه با سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه، در پایان چه توصیه ای به زائران خانه ی خدا دارید؟

توصیه ی من به دوستان عزیز و زائران محترم این است که چند نکته را در سفر حج و عمره مد نظر داشته باشند:

اول از همه خودسازی قبل از سفر حج یا عمره لازم است. برای موفقیت در هر کاری یک مقدماتی هست که پرداختن به آنها لازم و ضروری است . ما باید قبل از رفتن به این سفر معنوی از محرمات الهی به شدت دوری کنیم باید در روابط اجتماعی اکیدا از اعمالی چون فریبکاری ، کلاه برداری ، دروغ و غیبت بپرهیزیم . اگر حقی از دیگران بر گردن ما هست حتما آنرا ادا کنیم . بدهی های خود را پرداخت نمائیم. پیوسته ذکر و تلاوت قرآن داشته باشیم بخصوص نماز شب را فراموش نکنیم.

حج و عمره یک دانشگاه است در این دانشگاه ما می توانیم نکات بسیار ارزشمندی را یاد بگیریم . در این سفر باید اخلاق نیک ، تواضع و فروتنی ، صداقت و راستگویی را یاد بگیریم .

در شهر مکه و مدینه تا می توانیم از فرصتها استفاده کنیم شرکت در نماز جماعت بخصوص در مسجد النبی و مسجد الحرام را از دست ندهیم چون هر نماز در مسجد الحرام برابر است با صد هزار نماز و هر نماز در مسجد النبی برابر است با هزار نماز این بزرگترین فضیلتی است که حیف است زائر قدر و ارزش آنرا نداند.
نکته ی دیگر اینکه از مشاجره و بحث و جدل دوری کنیم . از اینکه وقت با ارزش خود را در بازار هدر دهیم به شدت بپرهیزیم . از تلاوت قرآن غافل نشویم . ما همیشه به زائرین توصیه می کنیم که یک ختم در مکه و یک ختم در مدینه داشته باشند.

صدقه و انفاق را فراموش نکنیم . زیاد بر رسول الله صلی الله علیه و سلم درود بفرستیم و در هر حال اذکار شبانروزی را فراموش نکنیم .

بعد از بازگشت از این سفر روحانی بر تمام این اعمال مواظبت داشته باشیم . پس بطور کلی باید یک تحولی در ما بوجود بیاید .

امیدوارم که الله متعال به همه توفیق انجام اعمال صالحه را عنایت بفرماید و حج و عمره همه ی حجاج و معتمرین را به درگاهش بپذیرد.

از شما هم بخاطر اینکه این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید بسیار متشکرم و برای شما آرزوی توفیق و سربلندی دارم امیدوارم در پیشبرد اهداف عالیه خود همیشه موفق باشید.

..................................................................
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:2205| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت