« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد«شی آن»؛ چین | آشنایی با مساجد جهان 20 آذر 1393
مسجد«شی آن»؛ چین

مسجد«شی آن» یکی از قدیمی ترین مساجد چین است که در شهر شی آن در استان شاآن شی واقع شده و در زمان امپراتوری تانگ ساخته شده و سال 1392میلادی مرمت شده و تاکنون سه بار در دست مرمت قرار گرفته است.

مسجد«شی آن»؛ چین

این مسجد ترکیبی از معماری میراث اسلامی و چینی است و بر اساس تاریخ منقوش در سنگ موجود در داخل مسجد، ساخت مسجد به سال 742 میلادی باز می گردد. در آن زمان تاجران مسلمان به قصد تجارت به آنجا می آمدند.

قسمت اعظم ساختمانی که امروز وجود دارد از زمان سلسله مینگ و کوئینگ از قرن هفدهم و هجدهم باقی مانده است.

مسجد«شی آن»؛ چین

این مسجد روی زمینی به ابعاد 48 در 248 متر ساخته شده و محدوده دیوارهای آن فضای 12 هزار متر مربعی را احاطه کرده است. برخلاف بسیاری از مساجد چین این مسجد نمایی شبیه یک معبد چینی دارد. حیاطهای تو در تو در یک محور طولی با عمارت معبد مانند آن که برای کاربرد اسلامی تطابق یافته است.

مسجد«شی آن»؛ چین

برخلاف یک معبد بودایی محور بزرگ مسجد جامع شی آن از شرق به سمت غرب رو به مکه ساخته شده است. پنج حیاط تو در توی آن هریک دارای یک عمارت درگاه است که نمازگزاران را به شبستان اصلی در طرف غربی ساختمان اصلی هدایت می کند.

حیاط اول این مسجد دربرگیرنده یک طاق چوبی 9 متری است که با کاشیکاریهای خیره کننده قرن هفدهمی پوشانده شده است.

مسجد«شی آن»؛ چین

در مرکز حیاط دوم یک طاق سنگی با دو ستون اطراف آن قرار دارد. در یکی از ستون های آن خوشنویسی از یک خطاط مشهور از سلسله دانگ قرار دارد و در ستون دیگر خطاطی از سلسله مینگ هنرنمای کرده است. این خطاطی ها به علت ویژگیهای بسیار قدرتمند خود به عنوان یکی از بزرگترین گنجینه های هنر خوشنویسی چین درنظر گرفته می شود.

در محوطه ورود و سومین حیاط سالنی قرار دارد که در آن ستونهای بسیاری از دوران باستان قرار گرفته است.

مسجد«شی آن»؛ چین

در چهارمین حیاط مجسمه یک ققنوس قرار داشته و عمارت اصلی مسجد که دربرگیرنده شبستان اصلی قرار دارد. این شبستان ظرفیت یک هزار نفری دارد.

این بنا به خاطر معماری و قدمتی که دارد به یکی از جاذبه‌های گردشگری چین تبدیل شده‌ است.

...................
منبع: شبستان
بازديد:1622| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت