« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

مجموعه پرسش و پاسخ سایت هیئت فتوای اهل سنت جنوب | پرسش و پاسخ 20 آبان 1393
مجموعه پرسش و پاسخ سایت هیئت فتوای اهل سنت جنوب

سوال:حکم برهنه غسل کردن چیست؟ و آیا آن غسل صحیح می باشد؟
جواب: غسل کردن در حال برهنه بودن درست است هرچند که شایسته است عورت خود را(بین ناف تا زانو)بپوشاند. به هر حال غسل و نمازهایی که با چنیین غسلی ادا شده است درست است. والله اعلم

سوال: قبلا بین ۱۳تا۱۸سالگی وقتی من استمناء میکردم نمیدانستم که باید غسل واجب کنم و گمان میکردم اگر منی روی بدن نریزد غسل لازم نیست واگر روی بدن بریزد غسل لازم است و بدون غسل نماز میخواندم غافل از اینکه برجنب نماز حرام است حالا میخواستم بدانم تکلیف آن نمازهایی که سهوا بدون غسل خواندم چیست؟ و چه باید بکنم؟
جواب: اگر امکان قضا وجود دارد(به اینکه مقدار آن کم است) قضا کنید و الا توبه و استغفار کافی است. والله اعلم.

سوال: زنی در ماه دوّم یا سوّم حاملگی دچار خونریزی شده آیا نیاز به غسل دارد یا نه؟
جواب:نیازی به غسل ندارد و شستن فرج، کفایت می کند. والله اعلم.

سوال: اگر توالت و محل وضوی شخص یکجا باشد اشکالی دارد، آیا خواندن اذکار وقت وضو در چنین جایی جایز است؟
جواب: اشکالی ندارد. و اذکاری هم نزد وضو وارد نشده است. والله اعلم.

سوال: حکم کندن موی دست و پا و صورت برای زنان چیست؟
جواب: اگر موی صورت زن در حد متعارف زنانگی است، کندن آن جایز نیست اما اگر موی صورت زن ، طوری است که شبیه مردان است می تواند آن را به حالت متعارف برگرداند. اما کندن موی دست و پا اشکالی ندارد. والله اعلم.

سوال: منظور از آیه: لایمسه الا المطهرون... چیست؟ آیا بدون وضو می شود دست به قرآن زد و قرآن را خواند؟
جواب: عدّه ای از علما می گویند مراد از ((مطهرون)) در آیه شخص پاک است یعنی کسی که جنب نباشد و وضو داشته باشد بنابر این طبق نظر اینان دست زدن به قرآن بدون وضو جایز نیست اما خواندن قرآن بدون وضو از حفظ اشکالی ندارد. و عدّه ای می گویند مراد از ((مطهرون)) فرشتگان است بنابر این دلیل بر لمس قرآن بدون وضو وجود ندارد و می شود بدون وضو به قرآن دست زد. ولی در هر صورت بهتر است که انسان برای لمس قرآن وضو داشته باشد. والله اعلم.

سوال: آیا مسح بر جوراب مانند مسح بر خف صحیح می باشد؟
جواب: اگر جوراب زخیم باشد و تا بالای قوزک بپوشاند مسح بر آن جایز است. والله اعلم.

سوال: در غسل اول سمت راست بدن باید شسته شود یا سمت چپ یا فرقی نمی کند؟
جواب: مقدّم کردن راست بر چپ در وضو و غسل سنّت است. والله اعلم.

سوال: آیا نگاه کردن به آلت (ت ن ا س ل ی) پسری توسط پسر دیگر حرام است؟
جواب: کشف عورت برای مکلف(کسی که به سنّ تکلیف رسیده باشد) حرام است. والله اعلم.

سوال: گفتن ضعیفه به همسر چه حکمی دارد؟
جواب: بکار بردن لفظ ضعیفه برای زن مناسب نیست زیرا که این لفظ می تواند توهین به مقام زن باشد و از الفاظی که دلالت بر تکریم و احترام به همسرش می باشد استفاده کند. والله اعلم.

سوال: آیا زنی که با مردان نامحرم ارتباط دارد بر شوهرش حرام است؟
جواب: بر شوهرش حرام نمی باشد ولی چنین زنی به همسرش خیانت کرده و عواقب سنگینی برای او در دنیا و آخرت به دنبال دارد و باید قبل از اینکه شوهرش بفهمد، توبه کند و از خدا بخواهد که او را بپوشاند. والله اعلم.

سوال: منظور از آیه : الرجال قوامون علی النساء... چیست؟
جواب: یعنی مدیریت خانواده به عهده مردان گذاشته شده است. والله اعلم.

سوال: آیا زن و شوهر می توانند برهنه برای یکدیگر ظاهر شوند؟
جواب: به دلیل این فرموده خدای متعال: نسائکم حرث لکم فأتوا حرثکم أنی شئتم این عمل جایز می باشد. والله اعلم.

سوال: آیا می توان برای ارضای همسر، شوهر می تواندبه مالش فرج و ... برای او اقدام نماید؟
جواب: اشکالی ندارد. والله اعلم.

سوال: آیا پس از یائسگی هرکسی محرم زن می شود و آن زن همانند مادر آنها به حساب می آید؟
جواب: یائسگی در محرمیت دخالتی ندارد بنابراین جواب سؤال شما منفی است. والله اعلم.

سوال: آیا زن پدر و زن پسر بعد از وفات پدر و پسر یا بعد از طلاق محرم باقی می ماند و همچنین مادر زن؟ و آیا مادر بزرگ زن یا پدربزرگ شوهر محرم هست ؟
جواب: زن پدر و زن پسر و همچنین مادر زن محرم ابدی هستند و بعد از فوت پدر و پسر و طلاق، محرمیت آنان باقی می ماند و در ضمن مادربزرگ زن و پدربزرگ شوهر نیز محرم هستند.والله اعلم.

سوال: آیا زن و شوهر می توانند آلت ت ن ا س ل ی یکدیگر را بلیسند؟
جواب: در منع آن نصی صریح نیست و می توان گفت که زن و شوهر می توانند هرگونه مباشرتی با هم داشته باشند بجز مباشرت از عقب که حرام است. والله اعلم.

سوال: آیا در سربازی میشود نمازها را قصر وجمع کرد؟
جواب: قصر و جمع کردن نمازها، برای مسافر جایز است و همچنین کردن نماز در هنگام بارندگی با شرایط مخصوصی که در کتابهای فقه بیان شده است. بنابر این شخص از آن جهت که سرباز است نمی تواند نمازها را قصر و جمع ادا کند والله اعلم.

سوال: حکم جهری خواندن اوراد بعد از نماز چیست؟
جواب: اصل بر سرّی خواندن است زیرا در احادیث وارد نشده که پیامبر صلّی الله علیه و سلّم اوراد بعد از نماز را به صورت جهر خوانده باشد. والله اعلم.

سوال: آیا کسی که دعای عربی بلد نیست می تواند در نماز فرض یا سنت با فارسی دعا کند.؟
جواب: خواندن دعا به فارسی در نماز سنت جایز است زیرا خداوند علام الغیوب می باشد، اما خلاف سنت و روش رسول الله صلی الله علیه و سلم می باشد. والله اعلم.

سوال: نظر علمای اهل سنت در رابطه با رؤیت هلال چیست ؟ و آیا می توان از همراه کشور های همسایه عید و یا رمضان را به جا آورد؟ و آیا می توان بر اساس رؤیت دیگر کشورها عمل نمود؟
جواب: از آن جهت که در منطقه جنوب ایران(استانهای فارس،بوشهر و هرمزگان)هیأت فتوا (که در واقع منتخبین علماء،مشایخ و مدرسین مدارس دینی می باشند)وجود دارد،سزاوار است که مردم متدین و پرهیزگار، براساس فتوای آنان عمل کنند. والله اعلم.

سوال: مبانی که شما برای دادن پول به جای خوراکی ذکر کردید قابل ستایش اما اشکالاتی نیز دارد اول اینکه چگونه است اگر نقود در میان اعراب نبود پس لابد بایستی پیامبر برای کسی که مال التجاره دارد و پول در دست ندارد (جنس دارد) زکات را از همان جنس ( فی المثل پارچه ) مشخص می کرد ولی چنین نکرد. چرا به قضیه از این دید نگاه نمی کنید که هر چند دادن زکات و فطریه هر دو کمک به مستمندان است اما شاید کاردکرد آنها متفاوت باشد ، شاید حضرت رسول از فرض نمودن فطریه واقعا" قصد سیر کردن گرسنگان را داشته و در این عصر اگر گرسنه نیست اما فراوانند کسانی که سوء تغذیه دارند. شنیده ها حاکی از آنست که بعضا" دوستانی که فتواهای شما را مد نطر قرار داده اند حتی بدهی بدهکاران ( غارمین) را از فطریه پرداخت کرده اند. خودتان بهتر می دانید چه خانواده هایی هستند که سالی یک بار هم گوشت ( پروتیین ) به چشم خود نمی بینند ، البته که وجه نقد را می شود به غذا تبدیل کرد البته اگه قبلش توسط خانواده مانند یارانه باآن برخورد نشود.بگذریم بحث من بیشتر به رفتار با فطریه مانند زکات است.
جواب: در پاسخ باید عرض کنیم که:
اولا:ما هیچ گاه نگفتیم که به خوراکی خوراکی، پول دادن جایز است. اگر متن اطلاعیه هیأت فتوا را با دقت مطالعه کنید این مطلب که ذکر کردم، واضح است. تمام حرف ما این است که در عصر حاضر چون مردم پول ذخیره می کنند و دادن پول برای دهنده و گیرنده راحت تر و بهتر است، سرفطره پول است نه اینکه بجای قوت، پول بدهند. و در این قضیه به فقه تصرف رسول اکرم صلی الله علیه و سلم توجه شده است.
ثانیا: مصارف زکات فطر(سرفطر)همان مصارف زکات اموال و کشتنیها و غیره است بنابراین اگر مقداری از آن را به غارمین پرداخت کنند مانعی ندارد. والله اعلم.

سوال: ایا مشاهده فیلمهای سکس روزه راباطل میکند؟
جواب: مشاهده فیلمهای سکس هرچند که روزه را باطل نمی کند ولی شایسته انسان مومن و روزه دار نیست که فیلمها ی سکس بخصوص در هنگام روزه نگاه کند. در ماه رمضان انسان مؤمن به فرمان خداوند، حلالها را بر خود در زمان معین ممنوع می کند، حال چگونه حرام های خداوند را بر خود حلال می کند؟! بنابراین شایسته است یک فرد مسلمان از چنین عملی به ویژه در رمضان پرهیز کند! والله اعلم.

سوال: با سلام ، در مورد اينكه آيا آمپول زدن روزه را باطل مي كند در فتواي هيات فتوا آمده است كه كسي كه نياز به آمپول دارد بهتر است از رخصت استفاده نمايد . اما سوال اينجاست كه اگر شخصي در اثناي روز بيمار شد و از آمپول استفاده كرد آيا روزه ي آن روزش باطل است و بايد قضا بگيرد يا خیر؟
جواب: از فحوای فتوا مشخص است که تزریق آمپول روزه را باطل می کند. والله اعلم

سوال: اگر زني در روز رمضان با همسرش نزديكي كند و حكمش را نداند در سايت هيات فتوا آمده است كه : بعد از رمضان بايد روزه اش را قضا كند براي ما اين سوال مطرح است كه آيا فقط همان روز را قضا كند يا همان جريمه ي آزاد كردن برده يا دو ماه روزه و يا غذا دادن به شصت مسكين در مورد او مصداقيت پيدا مي كند ؟
جواب: حکم کسی که در رمضان در حال روزه با همسرش نزدیکی کند علاوه بر قضا، کفاره نیز بر او لازم است و به نسبت انسان مسلمان زاده که در کشور و جامعه اسلامی زندگی می کند، ندانستن عذر شناخته نمی شود. والله اعلم.

سوال: اگر فردی قبل از ازدواجش اصلا روزه نمی گرفته و بعد از ازدواجش متوجه شود که روزه بر او واجب بوده تکلیف مدتی که روزه نمی گرفته چه می شود ؟ آیا می تواند به اندازه مدتی که روزه نگرفته کفاره بدهد یا خیر؟اگر روزه برود کفاره تأخیر هم بر او تعلق می گیرد؟ در صورتی که توان جسمی او کم شده باشد چه حکمی دارد؟
جواب: اگر توان روزه گرفتن را دارد، بهتر است که قضا کند و اگر قضا کرد کفاره تأخیر لازم نیست ولی اگر توان قضا کردن ندارد، توبه و استغفار کند. والله اعلم.

سوال: شخصی در یک بانک حساب باز می کند که این حساب برای واریز حقوق ماهیانه از طریق شرکتی که در ان کار می کند ایجاد گردیده است در هنگام باز کردن حساب هیچ شرطی برای حساب نبوده و شخص فقط به خاطر دریافت حقوق این حساب را باز نموده است لذا بانک از جانب خود در هر ماه به حساب شخص مبلغی را به عنوان سود به حساب واریز می نماید. حال، این سود می تواند جزء هبه قرض گیرنده محاسبه شود ؟این مقدار سود که حدود 7 درصد می با شد چه حکمی دارد .اگر حرام است این شخص چه کاری باید انجام دهد؟
جواب: خود شخص حق مصرف کردن سود را ندارد. یکی از موارد مصرف چنین سودهایی، بیمارانی هستند که بیماری آنان مزمن و هزینه بردار است و خودشان توان پرداخت هزینه درمان را ندارن. به چنین افرادی که در شرف مرگ هستند می شود از این اموال پرداخت کرد. والله اعلم.

سوال: با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما دست اندر کاران سایت فتوای جنوب.در مورد گرفتن مبلغی به عنوان حق امتیاز زمین ،هنگام فروش سوال داشتم که از نظر شرعی جایز است یا نه؟
توضیح اینکه:قطعه زمینی از طریق شرکت تعاونی بامبلغ معینی خریده ام. اکنون می خواهم آن را بفروشم ولی مبلغ ده ملیون تومان هم به عنوان حق امتیاز می خواهم از خریداربگیرم .چون سال 85 که این زمین راخریده ام تورم این قدر نبوده .حال این مبلغ از نظر شرعی جایز است یا نه؟
جواب: زمین مال شماست و به هر قیمتی می توانید بفروشید. والله اعلم.

سوال: آیا یک راننده تاکسی می تواند نوبت دیگری را به نصف قیمت یا به قیمت توافقی از او بخرد؟ یا فردی دیگر که مسافرکشی نمی کند ولی در مسیری حرکت می کند و به راننده تاکسی حامل مسافر بگوید مسافرانت بهم بده به این قیمت(مثلا: 20000 تومان) آیا جایزاست یا نه؟آیا این کار ربا محسوب می شود یا خیر؟
جواب: فروش امتیاز است و اشکالی ندارد. والله اعلم.

سوال: باتوجه به وضع کنونی بازار ارز و دلار افراد زیادی رو به خرید وفروش دلار اورده اند حال این سوال بیش میاید که حکم این خرید و فروشها جیست؟
جواب:اگر خرید و فروش نقداً و دست به دست انجام پذیرد منع شرعی ندارد.والله اعلم.

سوال: سلام.صندوق دارفروشگاهی هستم. به طورناخواسته پول درصندوق کم یازیاد میشود. آیا می توانم از اضافه صندوق درهنگام کسری ا ز پول اضافه استفاده کنم.؟
جواب:اگر عمدی و سوء استفاده ای در کار نباشد ان شاء الله مشکلی ندارد. والله اعلم.

سوال: آیا حقوق معلم زکات دارد ؟ اگر دارد حدنصاب و مقدارش چگونه محاسبه کند ؟
جواب: در حال حاضر فتوا این است که به کلیه درآمدهای شخص در طی یک سال اگر به نصاب زکات برسد،زکات تعلق می گیرد و حد نصاب زکات براساس ارزش طلا و دلار و شرایط حاکم بر اقتصاد جامعه توسط هیأت فتوا هر سال قبل از ماه مبارک رمضان اعلام می شود و مقدار آن 5/2 درصد می باشد. و الله اعلم

سوال: اگر شخص همزمان با کارمندی مغازه ای هم داشته باشد زکاتش را چگونه محاسبه کند ؟
جواب: درآمد حاصل از کارمندی همراه با اصل سرمایه مغازه و سود حاصل، با هم جمع می شود و 5/2 در صد به آن زکات تعلق می گیرد والله اعلم.

سوال: با توجه به جزوه زکات شیخ بیگدلی کارمند ان هم که از 12 میلیون به بالا حقوق سالانه دریافت می کنند باید زکات دهند در صورتی که چه بسا این کارمند با این حقوق فقط نیازها و مایحتاج مصرفی زندگی خود را تامین می کند یعنی چیزی بافی نمی ماند که از آن انفاق کند حال چگونه می توان بین این دو جمع زد .خواستم معیار وملاک این نوع پرداخت را بدانم؟
جواب: این نوع زکات، در واقع زکات بر درآمد است و همانطور که در زکات محصولات کشاورزی، نیازها و مایحتاج کشاورز کم نمی شود، در اینجا نیز به قیاس بر محصولات کشاورزی، نیازهای حقوق بگیران نیز کسر نمی شود. والله اعلم.

سوال: آیا می شود حیوان زکاتی( مثل: بز، گوسفند، گاو و شتر) را به یک خانواده داد یا اینکه باید به چند نفر داد؟
جواب: بله ،حیوان زکاتی به یک خانواده داده می شود تا از منافع و تولید آنها بهرمند شوند. والله اعلم.

سوال: شخصی گفته است زنم به سه طلاق است اگر از این به بعد( موشوک ) در دهن بگذارم موشوک به نِسوار میگویند که اکثر افغانی ها در دهن میگذارند و یه چیز نشئه آور سبز رنگ است .بعد از آن موشوک در دهن نمیگذارد ولی چندین بار تنباکو مخصوص قلیان را در دهن گذاشته .در شهر ما اگر به مغازه ای رجوع کنید و بگویید موشوک یا نسوار میخواهم به شما تنباکو مخصوص قلیان نمیدهند و بلعکس طعم و بوی نیز آنها متفاوت است حال آیا طلاق واقع می گردد یا خیر؟
جواب: بطور کلی طلاق مشروط مورد اختلاف فقها است. اما در این مورد که شما توضیح داده اید چون شرط تحقق پیدا نکرده است، به افاق فقها، طلاقی نیز صورت نمی گیرد. و الله اعلم.

سوال: آیا در حکومت اسلامی بهتر است، آزادی عقیده( آزادی بیان عقیده)، آزادی در تبلیغ ادیان و اختیار در پوشش حجاب وجود داشته باشد یا خیر؟
جواب: اگر حکومت اسلامی قوی باشد، آزادی عقیده و آزادی تبلیغ وجود دارد مشروط بر اینکه توهین و تحریف وجود نداشته باشد و پوشش بانوان از حقوق شهروندی است و حکومت موظف است که جلوی فحشاء و منکرات را بگیرد. والله اعلم.

سوال: آیا اسلام ناسخ ادیان دیگر است یا نه؟ آیا ازدید مسلمانان دیگران ملزم به قبول کردن اسلام می باشند یا خیر؟ آیا در صورت نپذیرفتن اسلام گناهکارند؟ آیا آنها را مستحق جهنم می دانیم یا در حق آنها حکم نمی کنیم؟
جواب: اسلام ناسخ سایر ادیان الهی است و پیروان ادیان دیگر موظفند که به دین اسلام ایمان بیاورند و اگر از روی عناد و لجاجت ایمان نیاورند گناهکارند. و قضاوت در باره آنان با احکم الحاکمین است. والله اعلم.

سوال: رفتن به دستشویی با گلوبندی که لفظ جلاله الله بر آن نوشته شده چه حکمی دارد؟
جواب: می بایست پرهیز شود.

سوال: در سفر تاریخی معراج آیا ابتدا پیامبر صلی الله علیه و سلم بر خداوند سلام کردند یا اینکه ابتدا خداوند بر پیامبر سلام کردند؟
جواب: رسول اکرم از سلام کردن به خداوند آنچنان که به انسانها سلام کرده می شود نهی فرموده اند. و آنچه از روایات معراج فهمیده می شود این است که رسول اکرم در سلام کردن به خداوند با لفظ التحیات المبارکات ... مقدم شد. و سپس خداوند در جواب فرمودند: السلام علیک ایهاالنبی و رحمة الله و برکاته. والله اعلم.

سوال: چرا شرع در عقیقه برای پسر دو گوسفند و برای دختر یک گوسفند قرار داده است؟ و آیا جایز است حیوان عقیقه را در مراسم عروسی ذبح کرد تا اکثر مردم آن شهر یا روستا از آن بخورند یا خیر؟
جواب: در اینکه برای عقیقه پسر دو گوسفند و برای دختر یک گوسفند ذبح شود، محل اختلاف بین فقها است اما نظریه اکثر علما بر این است که برای پسر دو گوسفند ذبح می شود.، شاید علت این باشد که منافع پسر برای خانواده بیش از منافع دختر می باشد بنابر این شایسته است برای قدر دانی و تشکر از نعمت خداوند، در روز هفتم از تولد پسر دو گوسفند و دختر یک گوسفند ذبح شود. والله اعلم.

سوال: آویختن زنجیر و گردنبند برای پسران جوان چه حکمی دارد؟
جواب: اگر طلا باشد حرام است. و غیر طلا هم تشبّه مرد به زن است که در شرع نهی شده است. .الله اعلم.

سوال: حکم کشیدن سیگار و تریاک و قلیان چیست؟ چه احکامی بر فردی که سیگار و تریاک و قلیان می کشد مترتب می شود ؟ آیا این فرد از جمله مسلمانان است و می توان بر جنازه او نماز خواند؟
جواب: هر چیزی که برای صحّت و سلامتی انسان مضر باش استعمالش حرام است بنابراین استعمال آن جایز نیست، ولی چنین شخصی مسلمان است و بر جنازه وی نماز گذارده می شود. والله اعلم.

سوال: حکم تراشیدن ریش چیست؟
جواب: تراشیدن ریش جایز نیست.والله اعلم.

سوال: آیا چیزی به اسم طلسم وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد چگونه می توان باطلش کرد؟
جواب: طلسم که همان سحر کردن است وجود دارد و باطل کردن آن با تلاوت آیات قرآن و اذکار نبوی که توسط خود شخص و یا شخص مؤمن دیگری به شرط اینکه شغل و منبع درآمد او نباشد امکان دارد.والله اعلم.

سوال: آیا در شرع چیزی به اسم دم بستن حیوانات وجود دارد یا خیر؟ آیا جایز است ؟
جواب: دم بستن حیوانات وجود دارد اما بکارگیری چنین اسبابی شرعا جایز نیست. والله اعلم.

سوال: حکم اهدای عضو در حیات وپس از مرگ چیست؟
جواب: در زمان حیات اگر آن عضو متعدد باشد به طوری که شخص با یکی از آن ها بتواند به زندگی طبیعی خود ادامه دهد مثل کلیه، اهداء آن اشکالی ندارد. اما اهداء عضو در زمان مرگ مغزی محل اختلاف بین علما است، شاید بشود گفت که اگر کمسیون پزشکی، برگشت شخص را غیر ممکن تشخیص دادند، اهداء عضو اشکالی ندارد.والله اعلم.

سوال: آیا فرزند می تواند از پدرش درخواست سهمیه یارانه اش را بکند یا نه؟
جواب: اگر بصورت مستقل از پدر زندگی می کند در خواست سهمیه یارانه از پدر جایز است.

سوال: در برخي كتب آمده است که جنازه ی پیامبر سه روز دفن نشده است .و بعد از سه روز به خاک سپرده شده است . آیا این حقیقت دارد . و اگر حقیقت دارد دلیل آن چه بوده است؟
جواب: رسول الله صلوات الله و سلامه علیه در نیمروز (قبل از ظهر) روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاوّل سال یازده هـ ق دعوت حق را لبیک گفت. و پس از غسل و تکفین در اتاق حضرت عایشه( یعنی همان اناقی که در آن وفات یافته بود) بر روی تخت خواب خودش – که از برگ درخت خرما بافته شده بود- قرار داده شد و آنگاه بعد از ظهر روز دوشنبه تا سه شنبه شب مردم مدینه و اطراف گروه گروه به آن اتاق رفتند و بصورت فرادی(فردی) بر ایشان نماز میّت گزاردند. سپس در گوشه ای از همان اتاق دفن گردید و بدین صورت مراسم تدفین در آخر رور سه شنبه پایان یافت.والله اعلم.

سوال: دلیل تحریم پوشش طلا برای مردان چیست؟
جواب: به دلیل این فرموده نبی اکرم صلی الله علیه وسم: ((إِنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخَذَ حَرِيرًا فَجَعَلَهُ فِي يَمِينِهِ وَأَخَذَ ذَهَبًا فَجَعَلَهُ فِي شِمَالِهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ هَذَيْنِ حَرَامٌ عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي)) (( پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم ابریشم را در دست راست طلا را در دست چپ خود قرار داد و سپس فرمود این دو بر مردان امت من حرام گشته اند.))

...............................................
منبع: سایت هیأت فتوای اهل سنت جنوب
بازديد:15566| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت