« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد قبا | آشنایی با مساجد جهان 15 آبان 1393
مسجد قبا

مسجد قبا در شش کیلومتری جنوب مسجدالنبی(ص) قرار دارد. این مسجد، نخستین مسجدی است که رسول الله صلی الله علیه و سلم آن را بنا کرده است و با گذشت 1400 سال این مسجد همچنان قداست خود را حفظ کرده است و مهمترین مسجد مدینه منوره پس از مسجدالنبی(ص) به شمار می رود.

مسجد قبا

پس از مهاجرت رسول الله صلی الله علیه و سلم از مکه به مدینه و به روستای قبا در ماه ربیع الاول دستور ساخت مسجد از سوی حضرت محمد صلی الله علیه و سلم صادر شد، این مسجد که قبا نام دارد، اولین مسجد در دوران اسلامی به شمار می رود که حضرت محمد صلی الله علیه و سلم اولین سنگ بنای ساخت آن را گذارد. پایه های این مسجد توسط خود حضرت صلی الله علیه و سلم از صخره ها استخراج شد و با اصحابش به ساخت مسجد اقدام کرد.

مسجد قبا

با گذشت زمان، خلفای راشدین چون سیدنا عثمان رضی الله عنه به بازسازی مسجد قبا اقدام کردند. سپس عمر بن عبدالعزیز به منظور زیباسازی آن تلاش کرد. او اولین کسی بود که برای آن گلدسته ساخت. در سال 555 هجری جمال الدین اصفهانی آن را تجدید بنا کرد و به زیبایی آن افزود. مسجد قبا بارها و بارها بازسازی، مرمت و تعمیر شد تا اینکه در سال 881 با آبادانی مسجدالنبی(ص) این مسجد نیز آباد شد. در دوران سعودی دیوارهای خارجی آن مجددا احیا و از سمت شمال به وسعت آن افزوده شد. در سال 1405 ملک فهد بن عبدالعزیز دستور داد تا علاوه بر بازسازی مجدد به مساحت آن نیز بیفزایند، البته این کار در نهایت دقت و ظرافت انجام شد.

مسجد قبا

این مسجد دارای محراب و منبری از سنگ مرمر است. در این محل چاهی وجود دارد که به ابو ایوب انصاری رضی الله عنه منسوب است. عرض مسجد و حیاط آن با سنگ مرمر که حرارت و نور خورشید را منعکس می کند، پوشیده شده است. این حیات دارای سایه بان هایی است که از پارچه هایی از الیاف شیشه ای ساخته شده و بر اساس نیاز از آنها استفاده می شود. تنها فضای نمازخانه و درون مسجد به 5 هزار و 35 متر مربع رسیده که ساختمان مسجد به همراه سرویس های خدمه به 13 هزار و 500 متر مربع از فضا را گرفته است. قبل از این مساحت مسجد 1600 متر مربع بود. البته به این مسجد کتابخانه، موزه و اماکنی برای خدمت رسانی به زائران اضافه شده است. اینک این مسجد گنجایش 20 هزار نمازگزار را دارد.

مسجد قبا

پس از این ساخت و سازها، بنای قدیمی آن ویران و بخش هایی از زمین های مجاور از 4 طرف به ساختمان جدید مسجد اضافه شد و به جای یک گلدسته قدیمی، 4 گلدسته از هرجهت به ارتفاع 47 متربه آن اضافه شد. این مسجد مجموعه ای از قبه های متصل دارد، 6 قبه بزرگ که قطر هر کدام از آنها 12 متر است و 56 قبه کوچک که قطر هر کدام 6 متر است، این قبه ها که قوسی شکل هستند، به ستون های محکمی در داخل هر رواق تکیه کرده اند.

مسجد قبا

مسجد قبا هم اکنون یکی از مهمترین و زیباترین مساجدی است که در محدوده فعلی مدینه قرار دارد، چرا که با توسعه شهر، قبا نیز در محدوده مدینه قرار گرفته است. بنای جدید آن مربوط به سال 1406 هجری قمری است و کتیبه‏ای سنگی که مربوط به این بازسازی است نیز در بیرون مسجد نصب شده است. در آیات بسیاری ازقرآن چون سوره توبه به بنای مسجد قبا که جلوه ای از تقوا و پرهیزکاری بود، اشاره شد، این آیات نشانگر عظمت این مسجد است که خیر و برکات موجود در آن رمز برتری اش از دیگر مساجد به شمار می رود.

....................
منبع: شبستان
بازديد:3033| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت