« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

باید خاضعانه برای پایان خونریزیها و برادرکشی ها در کشورهای اسلامی دعا کرد | خبرها 13 آبان 1393
باید خاضعانه برای پایان خونریزیها و برادرکشی ها در کشورهای اسلامی دعا کرد

شیخ محمد علی امینی در خطبه های نماز استسقاء (طلب باران) که روز دوشنبه به میزبانی گیاهدان برگزار شد ، بعد از توصیه به تقوا ، بازگشت صادقانه بسوی خدا و توبه و استغفار از گناهان ، تقوا را تنها راه دستیابی به سعادت و کسب موفقیت و رهایی از سختی و مشکلات دانستند و افزودند: هر که دوست دارد در پیشگاه خدا قدر و منزلت داشته باشد و محبوب خدا باشد راهی جز تقوا نیست «إن أکرمکم عند الله أتقاکم» . هر که دوست دارد روزی فراوان داشته باشد ، از سختی ها و تنگناها رهایی پیدا کند راهش بازگشت به تقوا است «من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب» . و هر که دوست دارد خداوند متعال به او بینش واقعی عطا کند تا خوب و بد ، حق و باطل را ، خیر و شر را بنحو أحسن شناسایی کند وهر که دوست دارد گناهانش مورد عفو و مغفرت قرار گیرد راهی جز تقوا نیست «إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا و یکفر عنکم سیئاتکم» وهر که دوست دارد گره از کار او گشوده شود ، مشکل او حل شود ، سختی هایش به آسانی مبدل شود تنها راه آن فقط و فقط بازگشت به ساحت تقوا و درستکاری است «ومن یتق الله یجعل له من أمره یسرا» .

شیخ امینی در ادامه ی صحبتهایشان با اشاره به بعضی از اسباب کم بارانی ، گناه و معصیت و ناشکری در قبال نعمتهای خداوند متعال را مهمترین این اسباب دانستند و گفتند: نعمت بجای اینکه باعث شکرگزاری و تواضع بیشتر در برابر خدا باشد سبب طغیان ، غرور ، سرکشی ، بلندپروازی ، ستمگری و حق کشی شده است .

شیخ محمد علی امینی بر لزوم بازنگری و بررسی پرونده اعمال تأکید کردند و افزودند: به سبب عملکرد ما این قلبی که باید پاک باشد و از نور و رحمت الهی استقبال کند ، سیاه و تاریک شده و زنگ برآورده است.

شیخ امینی با اشاره به شر و نحوست و شوم بودن گناه در زندگی فردی و اجتماعی ،به اسباب رهایی و پاک شدن از گناه و معصیت اشاره کردند . ایشان با ذکر آیات و احادیثی ، توبه و استغفار را مهمترین عامل تغییر اين وضعیت دانستند.

شیخ ، روی آوردن به حسنات و نیکیها ، دوری و فاصله گرفتن از گناهان را از دیگر اسباب جبران ما فات دانستند . ایشان در ادامه ی صحبتهایشان به بعضی از اسباب جلب رزق و روزی اشاره کردند و گفتند: سحرخیزی از اسباب کثرت رزق و حل مشکلات است.

شیخ محمد علی امینی با اشاره به اهمیت دعا افزودند: دعا در وقت خوشی ، در وقت ناز و نعمت ، باعث اجابت دعاها در وقت سختی می شود .

شیخ امینی به همه ی مردم توصیه کردند سوره ی انبیاء را بخوانند . ایشان با ذکر آیاتی از قرآن ، دعا را تنها مستمسک انبیای الهی عنوان کردند و افزودند: ما باید نگاه بکنیم که انبیای الهی چه خصوصیتی داشتند که دعایشان اجابت می شد و ما باید چگونه باشیم تا دعاهای ما اجابت شود؟ این پیامبران حلقه های یک زنجیرند همه شان به هم متصل و مرتبطند همه شان پیش قدم بودند در کار خیر ، و از شر روی گردان بودند «إنهم کانوا یسارعون فی الخیرات» از خصوصیت دیگرشان دعا به درگاه خدا در همه ی مناسبتها با حضور قلب بود «ویدعوننا رغبا و رهبا» . خصوصیت دیگرشان «وکانوا لنا خاشعین» همه ی انبیا در مقابل خدا فروتن بودند ، سر به فرمان و مطیع امر خدا بودند. ما هم برای اینکه خداوند متعال دعاهایمان را اجابت کند ، گناهان ما را مورد عفو قرار بدهد ، سختی ها را برطرف کند برای اینکه خشکسالی به سال خوب و پرباران و پربرکت مبدل شود باید به درگاه خداوند خاشعانه دعا کنیم.

شیخ محمد علی امینی در پایان صحبتشان با اشاره به بعضی از مشکلات امت اسلامی برای پایان برادرکشی و خونریزی در کشورهای اسلامی دعا کردند . ایشان چنین گفتند: خونریزی هایی که در گوشه و کنار جهان اسلام، در عراق و در سوریه و در صومال و در جاهای دیگر، برادرکشی هایی که بین مسلمانها پیش آمده ، برای اینکه به صلح و آشتی و مصونیت خون مسلمانها مبدل شود به درگاه خدا با خضوع و خشوع روی می آوریم.

..............................................................
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:1197| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت