« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

اعلام زمان ثبت‌نام حج و عمره | خبرها 28 مهر 1393
اعلام زمان ثبت‌نام حج و عمره

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام زمان قطعی ثبت‌نام کاروان‌های حج و عمره گفت: ثبت نام کاروان‌های حج تمتع از 19 دی ماه (17 ربیع‌الاول) و ثبت نام کاروان‌های عمره از 21 آبان ماه (15 محرم) آغاز می‌شود.

به گفته سعید اوحدی شروع عملیات عمره از 10 آذر (هشتم صفر) خواهد بود.

سعید اوحدی همچنین درباره اجرای قانون جدید عربستان در مورد ممنوعیت حج تکراری تا پنج سال اظهار کرد: دولت و وزارت حج عربستان از حج امسال برنامه نرم‌افزاری را ارائه کردند که همه اطلاعات زائران را کنترل می‌کند. عربستان برای جلوگیری از سفر مکرر زائران به حج این قانون را اعمال کرد. امسال نیز این قانون برای حجاج داخلی این کشور اجرا شد.

وی ادامه داد: سازمان حج و زیارت ایران قبل از اجرای این قانون عربستان تمهیدات مشابهی را لحاظ کرده بود. ما اعلام کردیم زائرانی که قبلا به حج مشرف شده‌اند سازمان حج حاضر است در ازای یک فیش حج واجب آن‌ها سه فیش عمره تقدیم کند تا زمینه برای تسریع در اعزام زائران منتظر فراهم شود.

رئیس سازمان حج و زیارت سپس از زائرانی که چندین‌بار به حج تمتع مشرف شده‌اند تقاضا کرد این شرایط را فراهم کنند.

او درباره لازم‌الاجرا بودن قانون جدید عربستان برای ایران و سایر کشورها نیز توضیح داد: عربستان هنوز این قانون را رسما اعلام نکرده و به ما به عنوان دستورالعمل ابلاغ نشده است.

وی در ادامه درباره افزایش سهمیه حج تمتع با توجه به پایان نیافتن طرح توسعه حرمین در عربستان گفت: فاز سه طرح توسعه مسجدالاحرام از اول محرم شروع می‌شود و تا پایان حج آینده کامل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود سهمیه‌ها تا حج سال 1395 به حالت قبل برگردد و عربستان هم قول داده کاهش سهمیه‌ها در این چند سال را پلکانی جبران کند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره آخرین وضعیت ویروس ابولا و کرونا در عربستان گفت: خوشبختانه هیچ موردی از ویروس ابولا در حج و عربستان مشاهده نشد. البته دولت این کشور ورود زائران را از آفریقا و بویژه کشورهای محل شیوع این ویروس ممنوع کرده بود. با این حال وزارت بهداشت ایران در زمان ورود زائران کارشناسانی را برای کنترل وضعیت جسمی زائران در فرودگاه مستقر کرده است.

اوحدی در ادامه به فعالیت 130 مطب در 84 هتل و انتقال 110 تن دارو از طریق مرکز پزشکی حج به عربستان اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار 60 پزشک زن متخصص و فوق مختصص به حج اعزام شدند که 40 درصد از سهمیه پزشکان به زنان اختصاص داشت و 47 مطب شبانه‌روزی نیز مختص زنان بود.

وی با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌ها 91 درصد رضایت از خدمات پزشکی حاصل شده است، ادامه داد: امسال تعداد فوتی‌ها که تاکنون 14 نفر بوده‌اند نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشت. همچنین تعداد مراجعان به مراکز پزشکی 40 درصد کمتر شد. هیچ جنازه‌ای در عربستان باقی نمانده و تشریفات قانونی برای انتقال آن‌ها به ایران انجام شده است.

او در عین حال گفت: یک بانوی ایرانی 41 ساله که براثر ایست قلبی پس از رمی جمره فوت کرد، طی اتفاقی نادر در قبرستان ابوطالب مکه در نزدیکی مزار حضرت خدیجه (س) دفن شد. معمولا دفن کردن مردگان در این قبرستان ممنوع است.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت متوسط سن زائران اعزامی به حج تمتع امسال 67 سال بوده است. کوچکترین زائر 9 سال و کهنسال‌ترین زائر 111 سال سن داشتند.

...................
منبع: ایسنا
بازديد:942| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت