« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

نور ایمان همان تفکر است | خبرها 20 مهر 1393
نور ایمان همان تفکر است

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان با اشاره بر لزوم ایمان اعتقادی و قولی و عملی ، ایمان حقیقی را نور الهی دانستند که خداوند متعال آنرا در قلوب مومنین قرار داده است.

امام جمعه گیاهدان ایمان را تطهیر کننده ظاهر و باطن مومنین معرفی کردند و افزودند: ایمان باعث می شود هم امر معاد و هم امر معاش مومنین ، هم دنیا و هم آخرت آنها آباد شود . ایمان مومنین را ملزم می کند تمام شاخه ها و درجات آنرا در زندگی خودشان محقق کنند از بالاترین درجه آنچنانکه رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند بالاترین درجه ایمان کلمه توحید و قول لا اله الا الله است تا پائین ترین درجه ی آن که رسول الله آنرا برداشتن آشغال و اذیت و آزار از راه مردم معرفی کردند.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه ایمان را محقق کننده صلاح و خوشی دنیا و آخرت دانسته و تاکید کردند لازم است برای تقویت وافزایش ایمان ، تفکر و تدبر در مخلوقات خدا صورت گیرد. ایشان گفتند: خداوند در آیات متعدد قرآن کریم ما را به تفکر و تدبر در آیات و نشانه های خود فرا می خواند. آیا این عاقلانه است که ما سالها عمر بکنیم اما در عظمت و بزرگی خدا و در مخلوقات او تفکر و تدبر نداشته باشیم و پروردگارمان را نشناسیم؟ آیا این معقول است که خداوند انسان را بیافریند و او را بوسیله ی عقل گرامی بدارد و انسان بخورد و بیاشامد و به امورات دنیایی بپردازد و فقط به دنیا و مسائل آن توجه کند و جهد فکری خود را فقط مصروف دنیا کند و بس ؟ آیا این سوال پیش نمی آید که چرا خداوند عقل را برای انسان آفرید تا او را از دیگر موجودات متمایز گرداند؟

عامر بن قیس رضی الله عنه می گوید: من از تعداد زیادی از اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم شنیدم که نور ایمان همان تفکر است و اگر کسی می خواهد نور ایمان در دلش بدرخشد باید به تفکر و تدبر در مخلوقات خداوند متعال بپردازد.

خطیب جمعه گیاهدان با اشاره به آیاتی از قرآن افزودند: تفکر و تأمل در آیات خدا عبادت است . امام حسن بصری رحمه الله می فرمایند: یک لحظه تفکر در مخلوقات خداوند عزوجل از نماز شب ارزشش بیشتر است .

شیخ شافعی تشیخ عبادت رسول الله صلی الله علیه و سلم قبل از بعثت در غار حرا را تفکر در مخلوقات و آیات خدا عنوان کردند و افزودند: تفکر در آیات عظمت خداوند هم چشم را گریان می کند و هم دل را نرم می کند.
بازديد:1191| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت