« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

محرومیت زدایی از مناطق محروم با مدیران ناکارآمد میسر نیست | خبرها 20 مهر 1393
محرومیت زدایی از مناطق محروم با مدیران ناکارآمد میسر نیست

گفت ‌وگوی نشریه صدف با محمدعلی امینی روحانی اصلاح‌طلب جنوب کشور؛

در آغاز اما، نگاهی مختصر می‌اندازیم به زندگی او، اگرچه شاید کمتر کسی در هرمزگان و یا کمتر مسئولی در سطح کلان کشوری باشد که شیخ امینی این روحانی سیاسی اصلاح‌طلب را نشناسد، با این اوصاف؛

محمدعلی امینی متولد روستای طبل در جزیره قشم است، او قرآن را نیم‌قرن پیش در مکتب‌خانه‌ی زادگاهش طبل آموخت و برای تحصیل در علم فقه و ادبیات به روستای کوشه نزد ملاعلی ابراهیمی رفت. امینی دروس خارج‌فقه را در بندرلنگه در محضر شیخ‌محمدعلی خالدی گذراند. در همان سال‌ها بود که به مرجع فتوا رسید و حین تدریس در مدرسه سلطان‌العلمای ‌لنگه به پاسخگویی مسائل شرعی مردم می‌پرداخت. در آن سال‌ها شیخ امینی به عنوان خطیب موقت به بسیاری از شهرها و روستاهای هرمزگان سفر می‌کرد.

شاید آنچه بعدها چهره‌ی این روحانی اهل سنت را به عنوان یک روحانی اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی به ثبت رساند فعالیت‌های اجتماعی‌اش بود. از مشاوره به مسئولان نظام جمهوری اسلامی «به زعم خودش آن‌دسته از مسئولانی که صادقانه خدمت می‌کردند» تا کمک به فقرا و مساکین و حتی بنای مدرسه، توسعه فضاهای آموزشی، ورزشی، مذهبی، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و بسیاری از کارهای عام‌المنفعه و فعالیت‌های اجتماعی دیگر، او را به عنوان یک روحانی فعال اهل سنت در کشور معرفی کرد.

امینی در تمام این سال‌ها در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی در کنار مسئولین ارشد حضور داشت و با شناسایی نیازهای جامعه، پیشنهادها و راهکارهای لازم را به تصمیم‌گیران کلان کشوری انعکاس می‌داد. تمام نگرانی او به زعم خودش از آن‌دسته مسئولان ناکارآمدی بوده است که خدمات صادقانه‌ی مسئولان دلسوز را تحت شعاع قرار می‌داده اند، و او در بسیاری اوقات از این ناکارآمدی‌ها گله‌مند بوده که به مسئولین کشوری انعکاس می‌داده است. شیخ‌امینی می‌گوید: محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، نیازمند مدیران لایق و صادق است. او معتقد است گاهی در انتصاب‌ها و انتخاب‌ها اشتباهاتی رخ می‌دهد که این اشتباهات ممکن است نه تنها مشکلات جامعه را حل نکند بلکه بر آن بیفزاید.

امینی می گوید: از این جهت برای جلب رضایت مردم و همکاری آن‌ها با مسئولین خوب نظام، با مشورت و هم‌فکری برنامه‌هایی ارائه می‌کردیم.

و حالا 35 سال است که او مدیریت حوزه‌ی علمیه سلطان‌العلمای ‌بندرلنگه را به عنوان بزرگ‌ترین مرکز حوزه‌ی علمیه اهل سنت استان، بر عهده دارد.

سالیانه حدود 500 طلبه دینی در سطوح مختلف دوره‌های عالی، متوسطه و مقدمات در رشته‌های علوم دینی اعم از برادران و خواهران در این مرکز پذیرفته می‌شوند و هر سال 50 نفر در دوره‌ی عالی از این مرکز علمی دینی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

امینی می‌گوید: هر یک از فارغ‌التحصیلان طبق نظام هماهنگ در مدارس جنوب موظف‌اند یک سال را به عنوان طرح در مناطق مختلف به عنوان امام مسجد، معلم مکتب خانه، و یا مدرس در مدارس مورد نیاز بگذرانند که این طرح با موفقیت همراه بوده و باعث شده حتی در دورترین نقاط استان یک نفر فارغ‌التحصیل و آشنا به علوم دینی مستقر شود و در حد توان پاسخگوی مسائل شرعی مردم و متصدی یا متولی امامت جماعت یا امام جمعه در روستاهای محروم باشد. اغلب فارغ‌التحصیلان بر اساس توصیه‌هایی که به آنان می‌شود در کارهای اجتماعی نیز فعالیت دارند و در سطوح مختلف حضوری فعال دارند.

شیخ محمدعلی امینی به خبرنگار صدف گفت: با دفترنمایندگی ولی فقیه در هرمزگان و نماینده‌ی محترم ولی‌فقیه آیت‌الله نعیم‌آبادی نیز همکاری‌های خوبی وجود دارد؛ وی افزود: ایشان از طرح‌ها و برنامه‌هایی که مدارس اهل ‌سنت دارند به خوبی حمایت می‌کنند هر جا هم که مشکلی پیش آمده با رایزنی و مراجعه به ایشان و سایر مسئولین، بدون هیچ‌گونه تنش و بحرانی برطرف شده است. انتظار داریم این حمایت‌ها مستمر و متقابل باشد تا مانعی در مسیر انجام کارهای فرهنگی مذهبی که مورد نظر و تایید رهبر معظم انقلاب است پیش نیاید.

از امینی می پرسیم تعامل دولت‌های گذشته با جامعه اهل سنت به چه شکل بوده؟

شیخ امینی گفت: این تعامل بر اساس برنامه و استراتژی‌های هر دولت متفاوت بوده است، دولت‌های اصلاحات با نیروهای مردمی بیشتر همکاری داشتند و معتقد به ایجاد یک فضای باز مردمی در مناطق مختلف بوده اند. امینی معتقد است زمانی که یک فضای باز به وجود می‌آید قطعاً دولت می‌تواند با قوت‌ها و ضعف‌ها آشنایی بیشتری پیدا کند، برای مردم نیز فرصتی فراهم می‌شود تا مشکلات را آن طور که هست بدون پنهان‌کاری مطرح کنند.

امینی افزود: مسئولی که تمایل به خدمت دارد وقتی با واقعیت‌ها آشنا باشد بهتر می‌تواند نسبت به حل مشکلات اقدام کند و گام‌های مثبتی بردارد. این تعامل در دولت اصلاحات بیشتر بوده البته در همه‌ی دولت‌ها تعامل وجود داشته چون ما خود معتقد به تعامل هستیم. ما معتقدیم که باید بخشی از مشکلات توسط مردم حل شود.

برای نمونه در بحث ایجاد اشتغال، بنده هر جا درباره‌ی ایجاد اشتغال صحبت می‌کنم در حین پیشنهاد به دولت، به مردم نیز پیشنهاد می‌کنم؛ به افراد توانمند و کسانی که سرمایه دارند پیشنهاد می‌کنم که خوشبختانه آن‌ها نیز به نوبه‌ی خودشان قدم‌هایی در جهت ایجاد اشتغال بر می‌دارند. ما نباید فقط از دولت توقع داشته باشیم یا تنها به دولت متکی باشیم. حل مشکلات مردم سبب جلب رضایت‌شان می‌شود. انباشته شدن مشکلات موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌آورد و موجب ریزش مردم از صف نظام می‌گردد. این اعتقاد و استراتژی ماست که همیشه و همواره با مسئولین عالی‌رتبه‌ی نظام در راستای حل مشکلات به سهم خود قدمی برداریم مشروط بر این‌که اگر ما دست یاری به سوی شما دراز کردیم شما هم با مساعدت دست ما را بگیرید. اگر پیشنهاد صادقانه‌ای داشتیم شما هم با واقع‌بینی با آن پیشنهاد برخورد کنید. سیاسی کاری نشود. این که پیشنهاد دهنده چه کسی است یا چه کسی باید باشد خط و ربط دادن و تحمیل کردن باعث می‌شود که ما نتوانیم مشکلی را حل کنیم. همیشه باید به مسائل خوشبین باشیم و نسبت به افراد و پیشنهادها و برنامه‌هایشان سوءظن نداشته باشیم. خوش‌بختانه این تعامل با توجه به این دیدگاه و اعتقادی که داریم اگر چه با نوساناتی همراه بوده اما در کل خوب بوده‌است. این تعاملات به سیاست‌های دولت و هم‌چنین منتخبین دولت‌ها بستگی دارد. بعضی وقت‌ها سیاست دولت بها دادن به نیروهای مردمی، پذیرفتن پیشنهادهای مردم و همکاری صادقانه برای حل مشکل است؛ اما گاهی در کنار این سیاست، انتخاب‌های نادرستی صورت می‌گیرد. دولت به جای این‌که یک نیروی توانمند لایق بی‌غرض انتخاب کند گاهی مسئولی که انتخاب می‌کند ضعیف یا بدون تخصص است و حتی نسبت به مردم دارای سوءظن است. چنین افرادی نمی‌توانند به مردم خدمت کنند و نیرویی کارآمد برای یک منطقه‌ی حساس و استراتژیک مرزی باشند.

اگر دقت داشته باشند مردم می‌توانند سفیران خوبی برای منعکس کردن خدمات دولت در این مناطق باشند اما اگر مردم از عملکرد مسئولین ناراضی باشند چه بسا ممکن است این نارضایتی مورد سوءاستفاده‌ی دشمنان انقلاب و نظام قرار بگیرد. بر این اساس همیشه پیشنهاد ما به مقامات این بوده که برای مناطق مرزی و حساس مسئولین لایق و توانمند انتخاب کنند. مردم جزیره اهل تعامل و قناعت پیشه و مردمان خوبی هستند. طالب دردسر برای نظام نیستند و نیاز نیست با این مردم با خشونت رفتار شود. اگر خدمت کوچکی برای‌شان انجام شود هرگز فراموش نمی‌شود، اگر یک مسئول قدم مثبتی برداشت تا ابد فراموش نمی کنند و قدردان هستند. متاسفانه با وجود این‌که بعضی مسئولین هم این را می‌دانند اما در گزارشات‌شان واقع‌بین نبوده‌اند و مردم منطقه را به مقامات بالاتر، به عنوان مردمی ناسازگار معرفی می‌کنند. اگر کسی صادقانه بررسی کند می‌بیند که مردم این خطه در سطوح مختلف همکاری بسیار خوبی با نظام داشته‌اند. خیرین مدرسه‌ساز در استان را در نظر بگیرید بیشترشان از اهالی اینجا هستند. این‌ها بدون هیچ شرط و توقعی در جاهای مختلف برای توسعه‌ی فضاهای آموزشی، و در بخش سلامت، صادقانه همکاری می‌کنند. به مسئولین هم مشورت خیرخواهانه می‌دهند که بسیار ارزشمند است و برخاسته از توصیه‌های دینی ماست؛ چنانچه پیامبر(ص) می فرمایند: دین در نصیحت و مشورت خلاصه می شود، اگر چه کمتر به آن مشورت‌ها توجه می‌شود. با مشورت‌های خوب، بسیاری از مشکلات ما با حداقل هزینه حل می‌شود.

از این روحانی اصلاح طلب درباره‌ی وضعیت قشم در قبل و بعد از تاسیس منطقه آزاد سوال شد؛

امینی گفت:

ناگفته نماند که وجود منطقه آزاد یکی از خواسته‌های مردم برای پیشرفت و توسعه‌ی این جزیره بوده است. از نظر اقتصاددانان و متخصصان در بحث توسعه کشور و تاسیس منطقه آزاد، هیچ جایی مناسب‌تر از جزیره‌ی قشم وجود نداشته است. جزیره‌ی قشم ظرفیت بالایی دارد و از نظر مساحت بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس است همچنین از نظر موقعیت جغرافیایی در دهانه‌ی خلیج فارس قرار گرفته که یک بخش آن به خلیج فارس و بخش شرقی آن به دریای عمان و تنگه‌ی‌‌ هرمز مرتبط است، و دارای چند جزیره‌ی اقماری همچون هنگام، هرمز و لارک است؛ از سوی دیگر به ساحل و بدنه‌ی اصلی کشور بسیار نزدیک است که به سهولت می تواند با احداث پل خلیج فارس که در دست ساخت است، به کشور متصل شود.

با این حال جزیره‌ی قشم محرومیت‌های زیادی داشته و قبل از انقلاب مورد توجه قرار نگرفته‌است، بعد از انقلاب هم کمتر به آن توجه شد، اما با تاسیس منطقه آزاد بخشی از مشکلات شرق جزیره‌ برطرف شده و گام‌های مفید و مثبتی برداشته شد ولی در حد انتظار مردم جزیره نبوده است. امینی گفت: جزیره‌ی قشم دارای بیش از 60 پارچه آبادی است که ناحیه‌ی شرق توسعه بیشتری داشته، اما در بخش غربی جزیره هنوز روستاهای بسیار محرومی حتی محروم‌تر از روستاهای بشاگرد وجود دارند. متاسفانه به دلیل آوازه‌ی منطقه آزاد کمتر باور می شود که در محدوده‌ی جزیره‌ی قشم روستاهایی وجود داشته باشند که از روستاهای بشاگرد هم محروم‌تر باشند، ولی این‌ها واقعیت‌های تلخ جزیره است. انتظار ما از مسئولین اجرایی کشور و سازمان منطقه آزاد این است که به غرب جزیره توجه بیشتری شود.

شیخ امینی تصریح کرد: از نظر آب‌رسانی مردم جزیره با مشکلات بزرگی روبرو هستند. روستاییان فقیر و محرومی هستند که با توجه به معاش اندکی که دارند حتی نمی‌توانند کمترین پس اندازی داشته باشند، اما برای خرید یک تانکر آب جهت مصرف حداکثر یک هفته، باید 100 هزارتومان پرداخت کنند؛ در حالی‌که در شهر قشم و درگهان افراد برخوردار، آب را با قیمت مناسب در اختیار دارند و مردم در روستاهای محروم، آب را با نرخ چند برابر تهیه می‌کنند.

امینی در ضعف امکانات مواصلاتی و جاده‌ای گفت: از نظر امکانات مواصلاتی، ما یک جاده‌ی سراسری بیشتر نداریم که از رمکان به آن طرف شبیه شکنجه گاه‌هاست. امینی تصریح کرد: اگر کسی را می‌خواهند شکنجه کنند کافی‌ست او را در یک رفت و برگشت تا باسعیدو ببرند، خدا می‌داند این جاده چه وضعی دارد! وی ادامه داد: در بخش مواصلاتی و جاده‌ای متاسفانه نه از ظرفیت‌های ملی استفاده شده و نه از ظرفیت‌های منطقه آزاد؛ امینی خواهان مرمت، بازسازی و تعمیر این جاده ها با استفاده از ظرفیت‌های ملی و منطقه آزادی است.

با این حال او گفت: دیدگاه سرپرست سازمان نسبت به غرب جزیره خوشبختانه دیدگاه خوبی است. وی با اشاره به گفته‌های شعبانی فرد در دیداری که اخیراً با وی داشته، گفت: مدیرعامل سازمان قصد دارد بخشی از تاسیسات صنعتی قشم را از جمله اسکله‌سازی و سوخت‌رسانی کشتی‌ها را به قسمت غرب جزیره منتقل کند، امینی افزود: انتقال تاسیسات به آن سمت خودبخود باعث ایجاد اشتغال می‌شود. امینی گفت: در آن دیدار بحث مربوط به جاده‌ها هم مطرح شد که ان‌شالله در حد وعده نباشد و به زودی عملی شود.

شیخ امینی تصریح کرد: همه‌ی این‌ها مستلزم این است که هر مدیری در کنار خود، همکاران خوب، توانمند و صادقی داشته باشد. با توجه به امکاناتی که به حمدالله وجود دارد و دولت نیز به این منطقه نظر مساعدی دارد، اگر مدیری بتواند از همکاران خوب استفاده کند، تحولات خوبی در این منطقه شاهد خواهیم بود. وی افزود: فلسفه تاسیس منطقه آزاد مبتنی بر اراده‌ی ملی برای رفع محرومیت از این منطقه بوده است، به طوری که نه تنها از این منطقه رفع محرومیت شود بلکه قشم با ظرفیت‌های بالایی که دارد بتواند بخشی از محرومیت‌های استان را هم برطرف کند.

امینی معتقد است که در اثر کم تجربه‌گی برخی از مدیران منطقه‌ی آزاد تاکنون این خواسته تحقق پیدا نکرده است، وی اظهار امیدواری کرد: با اراده‌ای که در حال حاضر وجود دارد و با توجه به قابلیت‌های فراوان این منطقه ان‌شاالله در آینده‌ی نزدیک، جزیره‌ی قشم به عنوان منطقه‌ی نمونه در کشور و خاورمیانه مطرح شود.

امینی گفت: معضل دیگری که امیدواریم توسط سازمان منطقه آزاد و سایر مسئولین شهرستان برای آن چاره‌اندیشی شود مسئله‌ی اشتغال است. وی معتقد است که معضل بیکاری در جزیره از جاهای دیگر بیشتر است. او این معضل را دلیل بسیاری از کارهای خلاف از جمله قاچاق ذکر کرد و گفت: به همین دلیل عده‌ی زیادی از جوانان وقتی از مشکلات مالی فراوان رنج می برند و با بحران مالی روبرو می‌شوند ناچار به کارهای خلافی مثل قاچاق سوخت روی می‌آورند. امینی در بحث تبعات اجتماعی قاچاق سوخت گفت: قاچاق سوخت علاوه بر کسب درآمد نامشروعی که دارد هم امنیت جاده‌ها را به خطر می‌اندارد و هم اخلاق را مورد هدف قرار می‌دهد، از سوی دیگر جوانان با روی آوردن به این شغل کاذب ناگزیر به ترک تحصیل از مقاطع دبیرستان و حتی دانشگاه‌ها می شوند که تبعات خوبی برای جامعه ندارد.

امینی در تحلیل راهکارهای حل معضل قاچاق سوخت در قشم، هرگونه مبارزه با قاچاق را رد کرد، وی خواهان ایجاد اشتغال سالم برای مردم جزیره است؛ شیخ امینی گفت: تنها راه حل از بین بردن معضل قاچاق، این است که از نیروهای بومی و محلی در مشاغل مختلف استفاده کنیم؛ وی معتقد است که اگر این فضا ایجاد شود و این در به روی جوانان باز شود به خودی خود معضل قاچاق سوخت نیز خاتمه پیدا می‌کند، آن‌وقت نیازی نیست که دولت برای مبارزه با قاچاق سوخت هزینه کند. با این حال امینی معتقد است که معضل قاچاق سوخت در جزیره‌ی قشم نسبت به سایر استان‌ها و مناطق مرزی مثل خوزستان و بوشهر و سایر مناطق جنوبی و شرقی بسیار کم‌تر است. او گفت: حتی در داخل کشور نیز معضل قاچاق سوخت وجود دارد اما در جزیره‌ی قشم به شکلی نادرست این مشکل بزرگ نمایی شده است.

وی تصریح کرد: قضیه از طریق رسانه‌ها و از طریق برخی افراد که هدف‌شان از مبارزه با قاچاق خدمت کردن و انجام وظیفه نبوده، بلکه یک نوع برخوردهای دیگری منظور بوده، بزرگ نمایی شده است؛ او افزود: امیدواریم یک روز برای مسئولین ما مشخص شود که آیا برخوردهایی که بنام مبارزه با قاچاق سوخت در جزیره صورت گرفته به منظور انجام و ادای وظیفه بوده یا اهداف دیگری در ورای این قضیه وجود داشته است.

امینی در ادامه ی بحث اشتغال گفت: انتظار ما این بود که از نیروهای محلی در مدیریت‌های مختلف در سطح شهرستان و منطقه‌ی‌آ‌زاد استفاده شود با این حال هنوز گام‌های موثری برداشته نشده‌است. وی افزود: علیرغم این‌که نیروهای لایق، تحصیل‌کرده، کارآمد و با تجربه هم کم نیستند و در سطح مدیریت‌های میانی خیلی خوب می‌توانند عهده‌دار مسئولیت باشند و با موفقیت می‌توانند به وظایف‌شان عمل کنند اما متاسفانه هنوز گامی برداشته نشده است؛ امینی گفت: توقع ما این است که مدیرعامل فعلی ان‌شالله بتواند این گام را بردارد و آن وعده‌ای که از قبل داده شده به آن جامه‌ی عمل بپوشاند، چون این درست در راستای اهداف و سیاست‌های دولت تدبیر و امید است که ان‌شاالله عزیزان‌مان در منطقه آزاد به آن توجه خواهند داشت.

شیخ امینی با بیان این‌که سیاست نظام نسبت به اهل سنت، سیاست خوبی است گفت: در جلسه‌ای که چند سال قبل با رهبر داشتیم ایشان گفتند که «یکی از توصیه‌های من به مسئولین کشور در هر دولتی که تشکیل می‌شود این است که در مناطق مرزی و سنی نشین خدمات عمرانی شایسته و قابل توجهی داشته باشند تا دشمنان انقلاب برای تخلیه عقده‌هایشان و حمله کردن به ما و زیر سوال بردنمان بهانه‌ای نداشته باشند». ایشان به مسئولین توصیه کردند که «محرومیت‌زدایی را از مناطق مرزی و مناطق اهل سنت شروع کنید». الحمدالله این برنامه‌ها در حال پیاده شدن است و این توصیه‌ها به ثمر خواهد نشست و ما شاهد رفع محرومیت از مناطق خودمان خواهیم بود و جا دارد بنده از این حسن نیت رهبر معظم انقلاب نسبت به اهل سنت و امور اهل سنت تشکر کنم. وی تصریح کرد: دولت روحانی هم در مناسبت‌های مختلف، در مجلس و هم در جلسات دولت و هم در مصاحبه‌هایشان گفته‌اند که ما باید از نیروهای اهل سنت استفاده کنیم و به آن‌ها بها داده شود، حق و حقوق‌شان رعایت شود، این‌ها نیز مانند سایر شهروندان، شهروندان درجه‌ی یک ما هستند. امینی افزود: خوشبختانه در استان هرمزگان قدم‌هایی در این جهت برداشته شده که جا دارد بنده از مسئولین محترم استان نیز تشکر و قدردانی داشته باشم، اگرچه هنوز تا رسیدن به آن خواسته‌ی اصلی فاصله داریم ولی گام به گام امیدواریم این فاصله‌ها طی شود و با حسن نیت و تعامل و تفاهم، نگرانی‌ها نسبت به کارگیری نیروهای اهل سنت برطرف شود به طوری که در همه ادارات کل استان، از وجود نیروهای لایق اهل سنت استفاده شود و این فضا برای کسانی که دلسوز نظام هستند و هدف‌شان خدمت کردن است به‌ وجود بیاید؛ همکاری‌ها به نحو احسن صورت بگیرد که این به نفع نظام و به نفع دولت ماست و برای حال و آینده‌ی ما مفید خواهد بود.

محمدعلی امینی به نقل از هاشمی رفسنجانی گفت: در یک جلسه و جمع خصوصی که علمای بزرگ شیعه با رهبری داشتند، رهبر در آن جمع تاکید کرده اند که: مبادا مسائل تفرقه‌انگیز روی منابر مطرح شود، شما به مریدان و طلاب و وعاظ توصیه کنید از پرداختن به مسائل اختلافی جدا پرهیز بشود، حضور برادران اهل سنت در کشور برای ما رحمت است و ما از آن‌ها مشکلی ندیده ایم.

با این حال امینی معتقد است که در شهرستان قشم تاکنون گام موثری برداشته نشده و نگرانی‌ها خیلی زیاد است. امینی تصریح کرد: نمی‌دانم چه دست‌های پنهانی در کار است که اجازه نمی‌دهند مردم از نظام و از برنامه‌های دولت راضی باشند، و تمام هدف‌شان ایجاد نارضایتی است.

امینی در بخشی از این گفتگو درباره شوراها گفت:

شوراها الحمدالله در روستاها و در شهر قشم، درگهان و سوزا در حد توانشان فعالیت‌هایی انجام داده اند، منتها شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با کمبود اعتبار روبرو هستند؛ علت کمبود اعتبار هم این است که مسئولین ارشد و کشوری فکر می‌کنند شهرستان قشم به دلیل وجود منطقه آزاد از اعتبارات خوبی برخوردار است، در حالی که چنین چیزی نیست.

امینی گفت: در گذشته یک منع قانونی وجود داشته که این منع قانونی هم امروز با حسن نیت قابل حل است وی افزود: یکی از خواسته‌های اساسی مردم در شهرها و روستاهای قشم این بوده که سازمان منطقه آزاد بخشی از اعتبارات عمرانی خود را به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بسپارد تا آن‌ها به کارهای عمرانی که جزو وظیفه‌ی ذاتی‌شان است بپردازند و باری از دوش سازمان برداشته شود.

امینی گفت: این خواسته‌های مردمی را به دکتر شعبانی فرد(سرپرست سازمان) هم منتقل کرده‌ایم و گفته‌ایم که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با توجه به نظارت شوراها بهتر می‌توانند کارهای عمرانی انجام بدهند و چنانچه مورد حمایت قرار بگیرند، قطعاً کارهای عمرانی خوبی در قشم و روستاها خواهیم داشت، شیخ امینی گفت: دکتر شعبانی فرد هم وعده داده و گفته‌اند که برنامه ما این است که بخشی از کارهای عمرانی را ان‌شاالله در آینده به خود شهرداری‌ها بسپاریم. امینی افزود: در بحث تعامل سازمان با شهرداری‌ها با مهندس اکبر ترکان دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد هم صحبت‌هایی داشته‌ایم که هر دو این بزرگوار قول همکاری داده‌اند و امیدواریم که ان‌شالله به زودی این مشکل و تضادی که بین شهرداری‌ها و سازمان منطقه آزاد وجود دارد به شکل قانونی از بین برود.

امینی درباره مشکلات قانونی این مسئله گفت: خوبی و بدی یک ماده‌ی قانونی به دیدگاه مجریان آن بستگی دارد، قانون فی‌نفسه نمی‌تواند مشکلی را حل کند، یک مدیر ناکارآمد ممکن است از بهترین قانون بدترین اجرا داشته باشد و بر عکس آن نیز صادق است. وی معتقد است که در مناطق آزاد مجریان قانون از اختیارات بیشتری برخوردارند، و مجریان خوب در مناطق آزاد می‌توانند شهرداری‌ها را به عنوان بخشی از سازمان خود بدانند و مورد حمایت قرار بدهند، هیچ منع قانونی هم وجود ندارد.

در آخرین لحظات این مصاحبه خبر رسید که سازمان منطقه آزاد قشم وعده داده که مبلغ پنج میلیارد تومان برای آب‌رسانی به روستاهای غرب جزیره اختصاص خواهد داد. هم‌چنین از سوی مدیر امور آب و فاضلاب شهری قشم و شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان نیز قول تخصیص مبلغ 3 میلیارد تومان به این امر داده شد؛ شیخ امینی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام مسئولین منطقه آزاد و مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان و مدیریت امور آب شهری در قشم، برای حل مشکل آب‌رسانی روستاهای جزیره اظهار امیدواری کرد که این مهم تحقق پیدا کند.
بازديد:1806| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت