« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

امام ابن حجر عسقلانی | سیمای بزرگان 28 تير 1389
امام ابن حجر عسقلانی ( م773 هـ ـ ت 852 هـ )

شهاب الدین احمد بن علی بن محمد بن محمد بن علی بن محمود بن احمد بن حجر الکنانی العسقلانی

در ماه شعبان بر سواحل رود نیل در شهر العتیقة متولد شد.

اصل آبا واجداد او به عسقلان ( شهری در فلسطین) برمی گردد.

امام ابن حجر خود می گوید: من برادری داشتم که فقه می خواند اما او فوت نمود وپدرم اندوهگین شد اما شیخ یحیی الصنافیری او را بشارت به جانشینی شایسته تر داد بعد از آن من متولد شدم.

شیخ ابن حجر پس از کسب علم واستفاده از محضر اساتیدی چون سراج الدین بلقینی ، فیروزآبادی ، الهیثمی والعراقی به تدریس فقه وحدیث در جامعه الأزهر مشغول بود وسمت قضاوت را بر عهده داشت وشاگردانی چون سخاوی، البقاعی، وابویحیی زکریا انصاری را تربیت نمود.

تألیفاتش:

بلوغ المرام من أدلة الأحکام ـ تغلیق التعلیق ـ فتح الباری فی شرح صحیح البخاری ـ تهذیب التهذیب ـ نخبة اهل الفکر ـ الإصابة فی تمییز الصحابة ـ تقریب الغریب ـ تجرید التفسیر ـ الموتمن فی جمع السنن ـ تبصیر المنتبه بتحریر المشتبه و التذکرة الأدبیة.
بازديد:1559| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت