« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بشر امروزی به جاهلیتی به مراتب خطرناک‎تر از جاهلیت قبل از اسلام مبتلاست | خبرها 17 شهريور 1393
بشر امروزی به جاهلیتی به مراتب خطرناک‎تر از جاهلیت قبل از اسلام مبتلاست

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های نماز جمعه (۱۴ شهریور ۱۳۹۳) پس از تلاوت آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا*خَالِدِینَ فِیهَا لَا یَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا» [کهف:۱۰۷-۱۰۸] اظهار داشتند: امروزه همواره صحبت از پیشرفت و ترقی دنیاست؛ مردم از توسعه و بالندگی و ترقی و پیشرفت ملت‎ها و کشورها صحبت می کنند. عصر، عصر تمدن و کامپیوتر و تکنولوژی و فناوری‎های پیچیده است و مردم نیز خوشحال‎اند که امکانات فراوانی در اختیار دارند، اما جای افسوس است که تمام توجه بشر معطوف به پیشرفت‎های ظاهری و مادی و وسایل و امکانات بوده و به اخلاق و معنویات توجهی ندارد. متاسفانه بشر از نظر اخلاق و انسانیت افت کرده و ایمان و اعتقاد به الله تعالی در وجود انسان‎ها ضعیف شده است؛ همه هم و غم مردم صرف عمران و آبادانی و پیشرفت ظاهری شده و برای پیشرفت و اصلاح باطن هیچ تلاش و کوششی صورت نمی گیرد.

ایشان در ادامه به افت ایمانی و اخلاقی مسلمانان عصر حاضر اشاره کرده و خاطرنشان کردند: مسلمانان که به دین اسلام اعتقاد دشته و اسلام را دین برتر و دین حق می دانند نیز به دستورات پروردگار و راهنمایی‎های رسول الله صلی الله علیه و سلم توجهی ندارند. ما به زیبایی منازل و مساجد و لباس و اسباب خود فکر می کنیم اما به زیبایی اخلاق و عملکرد و به اعمال نیک و رفتار شایسته کمتر توجه داریم. امروزه بشر گمان می کند که دنیا را فتح کرده و درهای بسته را گشوده و به پیشرفت کامل رسیده است، اما نمی داند که در حقیقت افت کرده و گرفتار جاهلیتی به مراتب خطرناک‎تر از جاهلیت قبل از اسلام شده است؛ در دوران جاهلیت قبل از اسلام ابزار و آلات کشنده در دنیا تا این اندازه نبود، اما امروزه سلاح‎های پیشرفته و مدرن درست شده است که بدون اینکه خود انسان وارد جنگ شود ابزار و آلاتی ساخته است که به جنگ می فرستد و ویرانی و تخریب بوجود می آورد و جان انسان‎ها را می گیرد. امروزه عصر ماهواره و موشک و هواپیماهای بدون سرنشین و جنگ افزارهای گوناگون است که همه اینها تهدیدی برای جامعه انسانی و حتی محیط زیست هستند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “خیانت و نفاق” را از مهم‌ترین ویژگی‎های سیاست روز دنیا دانستند و افزودند: امروزه کشورهای پیشرفته و قدرتمند در این فکر هستند که چگونه ملت‎های دیگر را چپاول و غارت نموده و تحت سلطه خویش درآورند. ادعای آنها با عملکردشان بسیار متفاوت است؛ آن‌ها با چهره و سیمای خوب پیش می آیند ولی در دل چیز دیگری را اراده دارند. نفاق و دو رنگی به شکل بی سابقه ای در دنیا گسترش یافته است؛ در دنیای امروز دیانت و صداقت و امانتداری از بین رفته و بشر نفاق و دورویی خود را “سیاست” نام گذاشته است. واقعا جای حسرت و افسوس است که جان انسان‎ها بی ارزش شده و قتل و خونریزی بیش از حد زیاد شده است. انسان‏‌ها بدون اینکه بدانند چه جرمی مرتکب شده اند، قتل عام می شوند.

مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان نمودند: متاسفانه مسلمانان نیز گرفتار این رفتارهای ناشایست شده اند؛ آنان گمان می کنند که نجات بشریت در مادیات و توسعۀ امکانات است، در حالی که نجات بشریت در ایمان و توسعه و پیشرفت اخلاقی و معنوی است. متاسفانه امروزه انواع گناه و معصیت در جامعه موج می زند. دستورات صریح خداوند نافرمانی می شوند، سنت‎های رسول الله صلی الله علیه وسلم ترک شده اند. مسلمانان بر مسیر قرآن و سنت حرکت نمی کنند اما انتظار نجات و ترقی را هم دارند.

مدیر دارالعلوم زاهدان افزود: متأسفانه مسلمانان دوراندیشی و مکرشناسی ندارد و متوجه توطئه دشمنان و کسانی که نسبت به دین اسلام عداوت و کینه دارند نمی شوند. حتی بسیاری از مسلمانان تصور می کنند که دولت‏‌های استکباری خیرخواه و دلسوز آن‌ها بوده و به فکر نجات انسانیت هستند، در حالی که این قدرت‎‎ها فقط به فکر منافع خودشان هستند؛ آنها حاضراند بر خون ملت‎ها راه بروند تا منافع آن‌ها تامین شود. آن‌ها برای فروختن اسلحه خود حاضراند دیگر کشورها نابود و ویران شوند. ولی باز هم مسلمانان چشم امید به این قدرت‎ها بسته و گمان می کنند که مسائل آنها توسط سازمان ملل و شورای امنیت و قدرت‎های استکباری حل می شوند، در حالی که اگر اینها مسائل مسلمانان را حل می کردند مسلمانان امروز به این وضعیت گرفتار نبودند.

مولوی عبدالحمید قدرت‎های مدعی مبارزه با تروریزم را “عامل بسیاری از مشکلات مسلمانان” دانستند و خاطرنشان کردند: قدرت‎های استکباری هر روز به بهانه مبارزه با تروریزم به یک کشور لشکرکشی می کنند و متاسفانه بعضی انسان‎های ساده‎لوح آن‌ها را ناجی و منجی خود تصور می کنند، در حالی که عامل اصلی بسیاری از مسایل و مشکلات جهان اسلام خود آن‌ها هستند. این قدرت‎ها هر جا قدم گذاشته اند با طبیعت استکباری و با فکر ظالمانه بوده است. اگر با یک فساد مبارزه کرده اند دهها فساد دیگر به وجود آورده اند. هیچ جایی پا نگذاشته اند که در آنجا ناامنی نیامده باشد؛ لشکرکشی قدرت‎های غربی به افغانستان و عراق چه نتیجه ای به جز ناامن کردن این مناطق در پی داشته است؟ پاکستان که کشوری امن بود به کجا رسیده است؟ چند سال است که در سوریه جنگ و درگیری است و شمار زیادی از هر دو طرف درگیر، که همه آن‌ها ملت سوریه هستند، کشته می شوند. سرزمین ملت فلسطین سال‎هاست توسط صهیونیست‎ها اشغال شده و این تجاوز هر روز ادامه دارد و مردم فلسطین مورد اذیت و آزار قرار می گیرند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کردند: غرب می خواهد از طریق کشتار و خشونت با تروریزم مبارزه کند، در حالی که راه حل مشکلات دنیا خشونت و کشتار نیست، بلکه از طریق عقل و تدبیر و التیام دردهای جامعه اسلامی و خصوصا مسئله فلسطین، که مهمترین درد مسلمانان است، می توان با تروریزم مبارزه کرد. تا زمانی که کشورها و قدرت‎های دنیا راه حلی اساسی همراه با تدبیر و دوراندیشی پیدا نکنند نمی توانند تروریزم را از بین ببرند.

مولوی عبدالحمید در پایان یادآور شدند: با معلول مبارزه کردن اشتباه است، باید با علت مبارزه کرد و علت تمام ناامنی‎های دنیا مشخص است. جنگ وخشونت و کشتار، جنگ و خشونت و کشتار به بار می آورد. لذا راه حل مسائل جهان جنگ و خونریزی نیست، بلکه باید با دوراندیشی، درایت، تدبیر و ریشه یابی مسایل ناامنی با ترور و ناامنی مقابله نمود.

...................................................
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مولوی عبدالحمید
بازديد:1240| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت