« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

امام ماوردی | سیمای بزرگان 28 تير 1389
امام ماوردی ( م 364 هـ ـ ت 450 هـ )

ابوالحسن علی بن محمد بن حبیب ماوردی مصری

کسب علم را از بصره آغاز نمود واز محضر شیوخی چون محمد بن عبدالمعلی الازدی ، جعفر بن محمد بن فضل بغدادی و صیمری بهره برد سپس به بغداد رفت . بعدها در نواحی نیشاپور قاضی القضاة شد وی بعد از سفهای زیاد دوباره به بغداد بازگشت و مورد توجه خلیفه بنی بویه قرار گرفت .

در آن زمان بسیاری از فقهاء معاصرش در بغداد، به جواز لقب شاهنشاه برای حاکم فتوا داده بودند اما ماوردی آنرا رد کرد وآن علاقه ای که بین او و آل بویه برقرار بود قطع شد اما پس از مدتی خلیفه او را طلبید وبه او گفت: تو بخاطر دین چنین فتوایی داده ای لذا محبت تو نزد من افزون تر شده است.

امام ماوردی در بغداد درگذشت ودر مقبره باب حرب بغداد مدفون است.

تألیفاتش:

الحاوی الکبیر ـ أعلام النبوة ـ أدب القاضی ـ الأحکام السلطانیة ـ نصیحة الملوک ـ أدب الدنیا ودین ـ الأمثال والحکم ـ تسهیل النظر وتعجیل الظفر ـ کتاب فی النحو ـ الإقناع ـ کتاب التفسیر و قوانین الوزارة وسیاسة الملک.
بازديد:1803| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت