« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

حور بهشت | مقالات 19 مرداد 1393
حور بهشت

کلمه حَوَرَ به معنای شدت سفیدی چشم و شدت سیاهی آن است.

وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ الْحُورُ السُّودُ الْحَدَق. (ابن عباس می گوید: حُور به کسی می گویند که حدقه چشمش سیاه است).

ابن قیم می گوید: حور جمع حوراء است و حوراء به زن جوان و قشنگ و سفید و دارای چشمهای بسیار سیاه می گویند.

آیاتی که درباره زنان بهشتی آمده است:

( إِنَّ اَصحابَ الجَنَّةِ الیَومَ فِی شُغُلٍ فاکِهُونَ* هُم وَ أَزواجُهُم فِی ظِلالٍ عَلَی الأَرائِکِ مُتَّکِئُونَ) (سوره یس آیه ۵۵ و۵۶ )

بهشتیان در چنین روزی سخت سرگرم خوشی، و شادانند ( و بی خبر از اندوه دیگران، و خندان از نعمتهای یزدانند. )

آنان و همسرانشان در زیر سایه های ( قصرها و درختان بهشتی ) بر تختها تکیه زده اند.

( أُدخُلُوا الجَنَّةَ أَنتُم وَأَزواجُکُم تُحبَرُونَ) ( سوره الزخرف آیه ۷۰ )

شما و همسرانتان به بهشت در آیید، در آنجا شادمان و مکرم و محترم خواهید بود.

(کَذالِکَ وَزَوَّجناهُم بِحُورٍ عِینٍ) ( سوره الدخان آیه ۵۴ )

بهشتیان اینچنین هستند و زنان بهشتی سیاه چشم با چشمانی درشت را نیز به همسری آنان در می آوریم.

(مُتَکِئینَ عَلی سُرُرٍ مَصفُوفَةٍوَزَوَّجناهُم بِحُورٍ عِینٍ) (سوره الطور آیه ۲۰)

این در حالی است که بر تختهای ردیف و کنار هم چیده تکیه زده اند ، و زنان سفید اندام و درشت چشم زیبای بهشتی را همسرشان نموده ایم ( و در کنارشان قرار داده ایم. )

( فِیهِنَّ خَیراتٌ حِسَانٌ* فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِکُمَا تُکَذِّبَانِ* حُورٌ مَقصُوراتٌ فِی الخِیامِ) ( سوره الرحمن آیه ۷۰ ـ۷۲ )

در میان باغهای بهشت ، زنان خوب و زیبا هستند.

پس کدامیک از نعمتهای پروردگارتان را تکذیب و انکار می نمایید.

سیاه چشمانی که هرگز از خیمه ها بیرون نمی روند.

)إِنَّا أَنشَأناهُنَّ أَبکَاراً * عُرُباً أَترَاباً) ( سوره الواقعة آیه ۳۵ ـ ۳۷ )

ما آنان را ( در آغاز کار، بدین شکل زیبا و شمائل دلربا ) پدیدار کرده ایم.

ایشان را دوشیزگانی ساخته ایم ( که پس از آمیزش ، بکارت خود را باز می یابند. ) شیفتگان ( همسر خود ، و همه جوان و ) همسن و سال هستند.

(وَحُورٌ عِینٍ *کَأَمثَالِ اللُّؤلُوءِالمَکنُونِ) ( سوره الواقعة آیه ۲۳ و۲۲ )

و آنان همسران چشم درشت بهشتی دارند. که همچون مروارید در بین صدف هستند.

( إِنَّ لِلمُتَّقِینَ مَفازاً *حَدائِقَ وَأَعنَاباً * وَکَوَاعِبَ أَترَاباً) ( سوره النبأ آیه ۳۱ـ ۳۳ )

مسلماً برای پرهیزگاران پیروزی بزرگی است. باغهای سرسبز و انواع انگورها ( بهره ایشان می گردد.)
و دختران بسیار نوجوان و همسن و سال نصیب ایشان می شود .

احادیثی که درباره زنهای بهشتی آمده است:

۱٫ عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رضی الله عنه عَنْ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم: أَوَّلُ زُمْرَةٍ تَدْخُلُ الْجَنَّةَ عَلَى صُورَةِ الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ وَالَّذِینَ عَلَى آثَارِهِمْ کَأَحْسَنِ کَوْکَبٍ دُرِّیٍّ فِی السَّمَاءِ إِضَاءَةً قُلُوبُهُمْ عَلَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ لَا تَبَاغُضَ بَیْنَهُمْ وَلَا تَحَاسُدَ لِکُلِّ امْرِئٍ زَوْجَتَانِ مِنْ الْحُورِ الْعِینِ یُرَى مُخُّ سُوقِهِنَّ مِنْ وَرَاءِ الْعَظْمِ وَاللَّحْمِ. ( صحیح بخاری رقم: ۳۲۵۴ )

از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: اولین گروهی که به بهشت وارد می شوند به شکل ماه شب چهارده هستند سپس کسانی در مرتبه به آنها نزدیک اند مانند روشن ترین ستاره ای که در آسمان پرتو افکنی می کند. و دلهایشان یک دل است در میانشان اختلاف و دشمنی نبوده و برای هر کدام شان دو همسر است که از زیبایی مغز ساق پایشان از پشت گوشت دیده می شود.

۲٫ عَنْ أَبِی هُرَیْرَة َ رضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم إِنَّ أَوَّلَ زُمْرَةٍ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ عَلَى صُورَةِ الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ وَالَّذِینَ یَلُونَهُمْ عَلَى أَشَدِّ کَوْکَبٍ دُرِّیٍّ فِی السَّمَاءِ إِضَاءَةً لَا یَبُولُونَ وَلَا یَتَغَوَّطُونَ وَلَا یَمْتَخِطُونَ وَلَا یَتْفُلُونَ أَمْشَاطُهُمُ الذَّهَبُ وَرَشْحُهُمُ الْمِسْکُ وَمَجَامِرُهُمُ الْأَلُوَّةُ وَأَزْوَاجُهُمُ الْحُورُ الْعِینُ أَخْلَاقُهُمْ عَلَى خُلُقِ رَجُلٍ وَاحِدٍ عَلَى صُورَةِ أَبِیهِمْ آدَمَ سِتُّونَ ذِرَاعًا فِی السَّمَاءِ.
( صحیح مسلم رقم: ۲۸۳۴ )

از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: اولین گروهی که به بهشت وارد می شوند به شکل ماه شب چهارده هستند سپس کسانی در مرتبه به آنها نزدیک اند مانند روشن ترین ستاره ای که در آسمان پرتو افکنی می کند. بول و نجاست ننموده و آب بینی و دهان هم ندارند ، شانه هایشان طلا و بویشان مشک، و مجمرهایشان ( آتشدان ) چوب عود و همسرانشان حور عین ، همه به شکل یک مرد ، بر شکل پدرشان آدم علیه السلام ۶۰ گز در آسمان می باشند.

۳٫ عن عبد الله یعنی ابن مسعود رضی الله عنه عن النبی صلی الله علیه وسلم قال أَوَّلَ زُمْرَةٍ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ کأن وُجُوهِهِمْ ضوء الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ وَالزُّمْرَةُ الثَّانِیَةُ عَلَى لَوْنٍ أَحْسَنَ کَوْکَبٍ دُرِّیٍّ فِی السَّمَاءِ لِکُلِّ واحد مِنْهُمْ زَوْجَتَانِ من الحور العین عَلَى کُلِّ زَوْجَةٍ سَبْعُونَ حُلَّةً یُرَى مُخُّ سَاقِهَا مِنْ وَرَاءِ لُحُومِهَما وَحُلَلِهمَا کما یرى الشراب الأحمر فی الزجاجة البیضاء . (صحیح الترغیب الترهیب رقم: ۳۷۴۵ )

از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: اولین گروهی که به بهشت وارد می شوند به شکل ماه شب چهارده هستند سپس کسانی در مرتبه به آنها نزدیک اند مانند روشن ترین ستاره ای که در آسمان پرتو افکنی می کند. و برای هر کدام شان دو همسر از حوران بهشتی است بر بدن هر حوری هفتاد لباس است که از زیبایی مغز ساق پایشان از پشت گوشت دیده می شود ، و لباسهای آنها نیز دیده می شود آنچنان که شربت سرخ در لیوان سفید دیده می شود.

۴٫ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِی ِّ رضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم قَالَ إِنَّ أَدْنَى أَهْلِ الْجَنَّةِ مَنْزِلَةً رَجُلٌ صَرَفَ اللَّهُ وَجْهَهُ عَنْ النَّارِ قِبَلَ الْجَنَّةِ وَمَثَّلَ لَهُ شَجَرَةً ذَاتَ ظِلٍّ فَقَالَ أَیْ رَبِّ قَدِّمْنِی إِلَى هَذِهِ الشَّجَرَةِ فَأَکُونَ فِی ظِلِّهَا فَقَالَ اللَّهُ هَلْ عَسَیْتَ إِنْ فَعَلْتُ أَنْ تَسْأَلَنِی غَیْرَهَا قَالَ لَا وَعِزَّتِکَ فَقَدَّمَهُ اللَّهُ إِلَیْهَا وَمَثَّلَ لَهُ شَجَرَةً ذَاتَ ظِلٍّ وَثَمَرٍ فَقَالَ أَیْ رَبِّ قَدِّمْنِی إِلَى هَذِهِ الشَّجَرَةِ أَکُونُ فِی ظِلِّهَا وَآکُلُ مِنْ ثَمَرِهَا فَقَالَ اللَّهُ لَهُ هَلْ عَسَیْتَ إِنْ أَعْطَیْتُکَ ذَلِکَ أَنْ تَسْأَلَنِی غَیْرَهُ فَیَقُولُ لَا وَعِزَّتِکَ فَیُقَدِّمُهُ اللَّهُ إِلَیْهَا فَتُمَثَّلُ لَهُ شَجَرَةٌ أُخْرَى ذَاتُ ظِلٍّ وَثَمَرٍ وَمَاءٍ فَیَقُولُ أَیْ رَبِّ قَدِّمْنِی إِلَى هَذِهِ الشَّجَرَةِ أَکُونُ فِی ظِلِّهَا وَآکُلُ مِنْ ثَمَرِهَا وَأَشْرَبُ مِنْ مَائِهَا فَیَقُولُ لَهُ هَلْ عَسَیْتَ إِنْ فَعَلْتُ أَنْ تَسْأَلَنِی غَیْرَهُ فَیَقُولُ لَا وَعِزَّتِکَ لَا أَسْأَلُکَ غَیْرَهُ فَیُقَدِّمُهُ اللَّهُ إِلَیْهَا فَیَبْرُزُ لَهُ بَابُ الْجَنَّةِ فَیَقُولُ أَیْ رَبِّ قَدِّمْنِی إِلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَأَکُونَ تَحْتَ نِجَافِ الْجَنَّةِ وَأَنْظُرَ إِلَى أَهْلِهَا فَیُقَدِّمُهُ اللَّهُ إِلَیْهَا فَیَرَى أَهْلَ الْجَنَّةِ وَمَا فِیهَا فَیَقُولُ أَیْ رَبِّ أَدْخِلْنِی الْجَنَّةَ قَالَ فَیُدْخِلُهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ قَالَ فَإِذَا دَخَلَ الْجَنَّةَ قَالَ هَذَا لِی قَالَ فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ تَمَنَّ فَیَتَمَنَّى وَیُذَکِّرُهُ اللَّهُ سَلْ مِنْ کَذَا وَکَذَا حَتَّى إِذَا انْقَطَعَتْ بِهِ الْأَمَانِیُّ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ هُوَ لَکَ وَعَشَرَةُ أَمْثَالِهِ قَالَ ثُمَّ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ یَدْخُلُ عَلَیْهِ زَوْجَتَاهُ مِنْ الْحُورِ الْعِینِ فَیَقُولَانِ لَهُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَحْیَاکَ لَنَا وَأَحْیَانَا لَکَ فَیَقُولُ مَا أُعْطِیَ أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُعْطِیتُ قَالَ وَأَدْنَى أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا یُنْعَلُ مَنْ نَارٍ بِنَعْلَیْنِ یَغْلِی دِمَاغُهُ مِنْ حَرَارَةِ نَعْلَیْه. ( سلسلة الصحیحة رقم: ۳۵۰۳ )

از ابی سعید خدری رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: کمترین مقام برای اهل بهشت متعلق به مردی است که خداوند او را از آتش جهنم دور کرده است و در جلو بهشت قرار داده است و برای این مرد درختی که دارای سایه است مثال می زند پس می گوید ای رب مرا به کنار این درخت ببر تا در زیر سایه آن قرار بگیرم. پس خداوند می فرماید: وقتی این کار را انجام دادم آیا دوست داری چیز دیگری از من درخواست کنی؟ آن مرد می گوید قسم به عزت تو ای پروردگار که چیز دیگری نمی خواهم.

پس خداوند آن مرد را به کنار درخت می برد و درخت دارای سایه و میوه را برای آن مرد مثال می زند. پس آن مرد می گوید ای رب مرا به کنار این درخت ببر تا اینکه در سایه آن قرار بگیرم و از میوه آن بخورم. خداوند به او می گوید هنگامی که درخت را به تو دادم آیا دوست داری چیز دیگری از من درخواست کنی. آن مرد می گوید قسم به عزت تو ای پروردگار که چیز دیگری نمی خواهم. پس خداوند آن مرد را به کنار درخت می برد و درخت دارای سایه و میوه و آب را برای آن مرد مثال می زند. پس آن مرد می گوید ای رب مرا به کنار این درخت ببر تا اینکه در سایه آن قرار بگیرم و از میوه آن بخورم و از آبی که در زیر آن درخت روان است بنوشم خداوند به او می گوید هنگامی که این کار را انجام دادم آیا دوست داری چیز دیگری از من درخواست کنی. آن مرد می گوید قسم به عزت تو ای پروردگار که چیز دیگری نمی خواهم. پس خداوند آن مرد را به کنار درخت می برد. پس درِ بهشت برای آن مرد نمایان می شود. آن مرد می گوید ای رب مرا به کنار درِ بهشت ببر تا در زیر سردر بهشت قرار بگیرم و به اهل بهشت نگاه کنم.

پس خداوند آن مرد را به کنار در بهشت می برد. پس آن مرد اهل بهشت و آنچه در بهشت است را مشاهده می کند پس می گوید ای رب مرا به بهشت داخل بگردان. خداوند او را به بهشت داخل می گرداند. پس هنگامی که وارد بهشت شد می گوید این برای من است. خداوند عزوجل به آن مرد می گوید آرزو بکن. پس آرزو می کند و خداوند هم به او می گوید از این و این درخواست بکن. آنقدر آرزو و تمنا می کند تا اینکه آرزوهایش به پایان می رسد. خداوند می فرماید چیزهایی که آرزو کردی برای تو و ده برابر آن هم برای تو است. سپس وارد بهشت می شود. دو همسرش از حور عین بر او داخل می شوند و به آن مرد می گویند حمد و سپاس مخصوص خدایی است که تو را برای ما زنده گردانید و ما را برای تو زنده گردانید. پس آن مرد می گوید به هیچ کس به اندازه من داده نشده است. و کمترین عذاب از اهل دوزخ متعلق به کسی است که دو دمپایی از آتش به پایش کرده می شود که به سبب حرارت دمپایی مغز سرش به جوش می آید.

۵٫ عن حمید قَالَ سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِک ٍ رضی الله عنه عَنْ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم لَرَوْحَةٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوْ غَدْوَةٌ خَیْرٌ مِنْ الدُّنْیَا وَمَا فِیهَا وَلَقَابُ قَوْسِ أَحَدِکُمْ مِنْ الْجَنَّةِ أَوْ مَوْضِعُ قِیدٍ یَعْنِی سَوْطَهُ خَیْرٌ مِنْ الدُّنْیَا وَمَا فِیهَا وَلَوْ أَنَّ امْرَأَةً مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ اطَّلَعَتْ إِلَى أَهْلِ الْأَرْضِ لَأَضَاءَتْ مَا بَیْنَهُمَا وَلَمَلَأَتْهُ رِیحًا وَلَنَصِیفُهَا عَلَى رَأْسِهَا خَیْرٌ مِنْ الدُّنْیَا وَمَا فِیهَا. ( صحیح بخاری رقم: ۲۷۹۶ )

از حمید روایت است که گفت: از انس بن مالک رضی الله عنه شنیدم که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: یک شامگاه یا صبح گاهی در راه خدا بهتر از دنیا و آنچه در آن است و جای یک عصا و چوب شما در بهشت بهتر از دنیا و آنچه در آن است و اگر زنی از زنان بهشت نگاهی به زمین بیندازد زمین و آنچه در بین آن است را روشن می سازد و زمین و آنچه بین آسمان و زمین است را پر از بوی خوش می سازد و روسری آن از دنیا و آنچه در آن است بهتر و ارزشمندتر است.

۶٫ وعن عبادة بن الصامت رضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم إِنَّ لِلشَّهِیدِ عِنْدَ اللَّهِ سبع خِصَالٍ أَنْ یُغْفَرَ لَهُ فِی أَوَّلِ دَفْعَةٍ مِنْ دَمِهِ وَیُرَى مَقْعَدَهُ مِنْ الْجَنَّةِ وَیُحَلَّى حُلَّةَ الْإِیمَانِ وَیُجَارَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَیَأْمَنَ مِنْ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ وَیُوضَعَ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْوَقَارِ الْیَاقُوتَةُ مِنْهُ خَیْرٌ مِنْ الدُّنْیَا وَمَا فِیهَا وَیُزَوَّجَ ثنتَیْنِ وَسَبْعِینَ زَوْجَةً مِنْ الْحُورِ الْعِینِ وَیُشَفَّعَ فِی سَبْعِینَ إِنْسَانًا مِنْ أَقَارِبِهِ .( صحیح الترغیب الترهیب رقم: ۱۳۷۴ )

از عبادة بن صامت رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: شهید نزد خداوند هفت ویژگی دارد: با چکیدن اولین قطره خونش تمام گناهانش بخشیده می شود ، جایگاهش در بهشت به او نشان داده می شود ، و لباس ایمان برای او پو شیده می شود. از عذاب قبر نجات پیدا می کند ، از اهوال و سختیهای روز قیامت در امان است ، بر سرش تاجی عظیم و با شکوه که یاقوت روی آن از دنیا و آنچه در آن است بهتر است ، گذاشته می شود و او را به ازدواج با هفتاد و دو حور بهشتی در می آورند و می تواند هفتاد نفر از نزدیکانش را شفاعت کند.

۷٫ عن أنس رضی الله عنه أن رجلا أسود أتى النبی صلی الله علیه وسلم فقال یا رسول الله إنی رجل أسود منتن الریح قبیح الوجه لا مال لی فإن أنا قاتلت هؤلاء حتى أقتل فأین أنا قال فی الجنة فقاتل حتى قتل فأتاه النبی صلی الله علیه وسلم فقال قد بیض الله وجهک وطیب ریحک وأکثر مالک وقال لهذا أو لغیره لقد رأیت زوجته من الحور العین نازعته جبة له من صوف تدخل بینه وبین جبته. ( صحیح الترغیب الترهیب رقم: ۱۳۸۱ )

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که گفت: مرد سیاهی به نزد پیامبر آمد و گفت: ای رسول خدا ! من مردی سیاه و بدنی بد بو دارم و زشت صورت هستم و مالی هم ندارم. اگر من با اینها بجنگم تا کشته شوم پس جایگاه من کجاست؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: در بهشت. پس آن مرد جنگید تا اینکه کشته شد. آنگاه پیامبر به نزد او آمد و گفت: همانا خداوند رویت را سفید و بدنت را خوش بو و مال تو را زیاد گرداند. انس رضی الله عنه می گوید بعد از آن نمی دانم به آن مرد سیاه گفت و یا به فرد دیگری که به تحقیق دیدم که همسر او از حور عین [ پیراهن او را که از پشم بافته شده بود را باز می کرد و او را در بر گرفته بود.

۸٫ عن ابن عمر رضی الله عنهما أن النبی صلی الله علیه وسلم مر بخباء أعرابی وهو فی أصحابه یریدون الغزو فرفع الأعرابی ناحیة من الخباء فقال من القوم فقیل رسول الله صلی الله علیه وسلم وأصحابه یریدون الغزو فقال هل من عرض الدنیا یصیبون قیل له نعم یصیبون الغنائم ثم تقسم بین المسلمین فعمد إلى بکر له فاعتقله وسار معهم فجعل یدنو ببکره إلى رسول الله صلی الله علیه وسلم وجعل أصحابه یذودون بکره عنه فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم دعوا لی النجدی فوالذی نفسی بیده إنه لمن ملوک الجنة قال فلقوا العدو فاستشهد فأخبر بذلک النبی صلی الله علیه وسلم فأتاه فقعد عند رأسه مستبشرا أو قال مسرورا یضحک ثم أعرض عنه فقلنا یا رسول الله رأیناک مستبشرا تضحک ثم أعرضت عنه فقال أما ما رأیتم من استبشاری أو قال سروری فلما رأیت من کرامة روحه على الله عز وجل وأما إعراضی عنه فإن زوجته من الحور العین الآن عند رأسه . (صحیح الترغیب الترهیب رقم: ۱۳۸۲ )

از ابن عمر رضی الله عنهما روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم از کنار خیمه اعرابی عبور کرد در حالی که به همراه اصحابش بود که قصد رفتن به جهاد را داشتند پس اعرابی گوشه چادر را بالا زده و گفت: اینها چه کسانی هستند؟ گفته شد رسول الله صلی الله علیه وسلم و اصحاب او هستند که قصد جهاد دارند. پس اعرابی گفت: آیا چیزی از اموال دنیا به دست می آورند. به او گفته شد بله. غنائم به دست می آورند و بین مسلمین تقسیم می شود. پس به سوی شترش رفته و افسار آن را گرفته و به همراه دوستانش رفت تا اینکه با شترش به رسول الله صلی الله علیه وسلم نزدیک شد در حالی که دوستانش سعی می کردند شترش را از او دور کنند. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: کاری به او نداشته باشید بگذارید نجدی به پیشم بیاید.

پس قسم به ذاتی که جانم در دست او است او از پادشاهان بهشت است. پس با دشمن جنگید تا اینکه شهید شد و پیامبر صلی الله علیه وسلم از حالش خبر داد. پس به نزدیکش آمد و کنار سرش نشست در حالی که به او بشارت می داد یا اینکه شاد و خوشحال بود. سپس به او پشت کرد. گفتیم ای رسول خدا تو را دیدیم در حالی که به او بشارت می دادی و خوشحال بودی سپس به او پشت کردی. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: اما هنگامی که مرا بشارت دهنده و خندان دیدی به خاطر دیدن اکرامی بود که به روحش کرده شد در نزد خداوند عزوجل اما روی گردانی من از او به این خاطر بود که همسر او از حور عین اکنون در کنار سرش نشسته بود.

۹٫ عَنْ سَهْلِ بْنِ مُعَاذٍ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم قَالَ مَنْ کَظَمَ غَیْظًا وَهُوَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ یُنْفِذَهُ دَعَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَى رُءُوسِ الْخَلَائِقِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَتَّى یُخَیِّرَهُ اللَّهُ مِنْ الْحُورِ الْعِینِ مَا شَاءَ . ( صحیح الترغیب الترهیب رقم: ۲۷۵۳ )

از سهل بن معاذ از پدرش روایت است که گفت: همانا رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: کسی که خشم خویش را فرو خورد در حالی که می تواند انتقام گیرد خداوند عزوجل در برابر دیدگان خلایق او را دعوت می کند و به او اختیار می دهد هر کدام از حور عینها که دوست دارد انتخاب کند.

۱۰٫ عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ عَنْ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم قَالَ لَا تُؤْذِی امْرَأَةٌ زَوْجَهَا فِی الدُّنْیَا إِلَّا قَالَتْ زَوْجَتُهُ مِنْ الْحُورِ الْعِینِ لَا تُؤْذِیهِ قَاتَلَکِ اللَّهُ فَإِنَّمَا هُوَ عِنْدَکَ دَخِیلٌ یُوشِکُ أَنْ یُفَارِقَکِ إِلَیْنَا . ( صحیح الترغیب الترهیب رقم: ۱۹۴۵ )

از معاذ بن جبل رضی الله عنه روایت است که گفت: همانا رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هیچ زنی نیست که شوهرش را در دنیا آزار و اذیت کند جز اینکه همسر حور عینی او می گویند او را اذیت نکن خدا تو را بکشد براستی که او در نزد تو مهمان است و نزدیک است که از تو جدا شده و به سوی ما بر گردد.

۱۱٫ عن أنس بن مالک رضی الله عنه أن النبی صلی الله علیه وسلم قال إن الحور فی الجنة یغنین یقلن نحن الحور الحسان هدینا لأزواج کرام. ( سلسلة الصحیحة رقم: ۳۰۰۲ )

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: حورها در بهشت آواز می خوانند و می گویند: ما حورهای بسیار زیبا هستیم که به شوهرانی بسیار گرامی هدیه داده می شویم.

۱۲٫ عن ابن عمر رضی الله عنهما قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم إن أزواج أهل الجنة لیغنین أزواجهن بأحسن أصوات سمعها أحد قط إن مما یغنین به نحن الخیرات الحسان أزواج قوم کرام ینظرون بقرة أعیان وإن مما یغنین به نحن الخالدات فلا نمتنه نحن الآمنات فلا نخفنه نحن المقیمات فلا نظعنه. ( صحیح الترغیب الترهیب رقم: ۳۷۴۹ )

از ابن عمر رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: همسران بهشتی برای شوهرانشان سرود می خوانند ، با بهترین صداها که تا بحال کسی آن را نشنیده است. از جمله سرودی که می خوانند این است. ما خیرهای نیکو هستیم و همسران قومی گرامی هستیم. با چشمان قشنگشان نگاه می کنند. و از سرودهایی که می خوانند: ما جاودان هستیم و نمی میریم. ما آرام هستیم و او را نمی ترسانیم.

۱۳٫ عن أبی هریرة رضی الله عنه قال قیل یا رسول الله ! هل نصل إلی نسائنا فی الجنة ؟ فقال: إن الرجل لیصل فی الیوم إلى مائة عذراء . [ یعنی فی الجنة ]. ( سلسلة الصحیحة رقم: ۳۶۷ )

از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که: گفته شد ای رسول الله! آیا در بهشت به زنهایمان می رسیم ؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: مرد در بهشت روزانه به صد دوشیزه می رسد.

۱۴٫ عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم قَالَ یُعْطَى الْمُؤْمِنُ فِی الْجَنَّةِ قُوَّةَ کَذَا وَکَذَا مِنْ الْجِمَاعِ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَوَ یُطِیقُ ذَلِکَ قَالَ یُعْطَى قُوَّةَ مِائَةٍ . ( حدیث حسن صحیح / جامع ترمذی رقم: ۲۵۳۶ )

از انس رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: به شخص مؤمن در بهشت قوت جماع اینقدر و اینقدر داده می شود گفته شد ای رسول خدا آیا طاقت آن را دارد. فرمودند: قوت صد مرد داده می شود.

۱۵٫ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لیُعْطَى قُوَّةَ مِائَةِ رَجُلٍ فِی الْأَکْلِ وَالشُّرْبِ وَالشَّهْوَةِ وَالْجِمَاعِ حَاجَةُ أَحَدِهِمْ عَرَقٌ یَفِیضُ مِنْ جِلْدِهِ فَإِذَا بَطْنُهُ قَدْ ضَمُرَ .( حدیث صحیح / جامع الصغیر رقم: ۱۶۲۷ )

به مردی از اهل بهشت در خوردن و نوشیدن و شهوت و جماع‏‏‏‏، قدرت صد مرد داده می شود. قضای حاجت یکی از آنها عرقی است که از پوستش بیرون می آید پس شکمش باریک می شود.

.......................................
نویسنده: شیخ موسی بازماندگان
منبع: بیداری اسلامی
بازديد:1338| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت